• دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99090302014
  • خبرنگار : 30054

انواع پمپ های صنعتی

انواع پمپ های صنعتی

تقریبا در تمام بخش‌های صنعتی و مراکزی که با سیالات سر و کار دارند وجود یک پمپ صنعتی حتمی است و بدون آن نمی‌توان فرایند انتقال ماده از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر را به راحتی انجام داد.

به گزارش ایسنا،بنابراعلام آرشا صنعت، در این متن که توسط وب سایت آرشا صنعت اسپانسر و تهیه شده است تعریف دقیق از پمپ صنعتی را ارائه و همچنین ۵ نوع از پرکاربردترین پمپ ها و زمینه کاریشان را عنوان خواهیم کرد.

پمپ صنعتی چیست

پمپ ها دستگاه هایی هستند که توسط یک موتور نیرویی به یک سیال وارد می کنند و سبب افزایش انرژی آن ماده می شوند. در واقع این کار سبب انتقال و جا به جایی سیال شده و همین نیز هدف از بکارگیری پمپ است حال این سیال باید تراکم ناپذیر باشد اما دیگر مشخصه‌های فیزیکی اعم از دما و چگالی و...چندان مد نظر نیستند مگر در استفاده های بسیار تخصصی صنعتی.

انواع پمپ های صنعتی

در کل پمپ‌های صنعتی را بین دو دسته دینامیکی و جا به جایی مثبت قرار می‌دهند این دسته بندی‌ها بر اساس هندسه و مکانیزم عضو انتقال دهنده نیرو انجام شده است.

پمپ‌های جابجایی مثبت

در این نوع نیرویی که به یک سیال وارد می شود دوره‌ای یا متناوب است. روش کاری آنها به کمک کاهش حجم محفظه ایست که سیال در آن وجود دارد که در نتیجه این کاهش فضا سیال در جهتی جا به جا می‌شود. پمپ‌های رفت و برگشتی و پمپ های پیستونی دو نوع اصلی هستند که در این گروه قرار می‌گیرند.

پمپ های رفت و برگشتی

نیرویی که توسط این پمپ ها استفاده شده و به سیال منتقل می شود توسط الکتروموتورها تامین می‌شود. سیستم کاری آن به شکلی است که با چرخش میل لنگ، پیستون در سیلندر جلو و عقب رفته یا اصطلاحا حرکت رفت و برگشتی می‌کند.

این حرکت پیستون سبب ایجاد نوعی نیرویی مکشی می‌شود که سیال را به سمت خاصی حرکت می‌دهد حجم سیالی که منتقل می‌شود در آن ها ثابت است اما می توان دامنه رفت و برگشتی را برای مقدار جا به جایی بیشتر و یا کمتر تنظیم کرد.  یک طرفه بودن و همچنین وجود پالس در این پمپ ها بزرگترین ایراد وارد شده به ان هاست.

پمپ های پیستونی نیز ساز و کاری مشابه دارند  تفاوتی که وجود دارد اینست که آن ها به اختلاف فشار کمتری حجم مشخصی از مایع را منتقل می‌کنند. علت آن را می توان در ضریب رعنایی بالاتر میله پیستون آن (نسبت به پمپ پلانجری) و در نهایت کمانش (Buckling) راحت تر آن دانست. از آن ها در ماشین آلات سنگین و همچنین در انتقال نفت خام کمک می‌گیرند.

پمپ های پلانجری

در این مدل نیروی دورانی موتور از طریق میل لنگ و یک میل-پیستون که نوع حرکت دورانی را به رفت و برگشتی تبدیل می کند تامین می‌شود. در صنایعی که از سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده می‌کنند این پمپ ها یکی از بهترین انتخاب‌ها برای انتقال آن سیال هستند. این پمپ ها در بالاترین محدوده اختلاف فشار ماده را منتقل می‌کنند.

انواع پمپ های دینامیکی

در اینگونه انتقال انرژی سینوسی نبوده و به صورت دائم است. سیستم کاری آن به طور کلی شامل محفظه ایست که سیال دائم به داخل آن رفته و از طریق مکنده کشیده می شود. دو نوع اصلی پمپ های دینامیکی  گریز از مرکز و محوری هستند.

پمپ های سانتریفیوژی یا گریز از مرکز

سیستم کاری این پمپ ها برگرفته از قانون برنولی است و سرعت سیال را به فشار تبدیل می‌کنند. افزایش سیال در آن ها به کمک پروانه های چرخشی که خود نیروی چرخشی را از یک الکتروموتور می گیرند ممکن می‌شود. چرخش پروانه نه تنها سبب مکش سیال به سمت محفظه خودش شده بلکه آن را وارد لوله های بعدی کرده و هدایت می‌کند.

پمپ های محوری

در این مدل نیز پروانه ها وجود دارند و چرخش آن‌ها سبب افزایش فشار می‌شود این مدل پمپ را در دبی‌های با ارتفاع کم قرار می‌دهند. اساس کارشان را می توان تبادل مومنتوم بین سیال و پره عنوان کرد دو نوع پمپ گفته شده عملکردی بدون پالس یا نبض دارند.

آرشا صنعت

این متن توسط مجموعه آرشا صنعت تهیه شده است، آرشا صنعت عرضه کننده انواع الکتروپمپ ، گیربکس های صنعتی و الکتروموتورهای ایرانی و خارجی و نماینده بسیاری از برندهای معتبر از جمله sew آلمان می باشد. جهت استعلام قیمت و سفارش آنلاین می توانید به فروشگاه اینترنتی این مجموعه به آدرس arsha-sanat.com مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی