• دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99090302084
  • خبرنگار : 71415

پسر عموی قذافی: بهار عربی توطئه غربی‌ها بود

پسر عموی قذافی: بهار عربی توطئه غربی‌ها بود

"احمد قذاف الدم" در مصاحبه‌ای از محل آپارتمان مجلل مشرف به رود نیل خود در قاهره با علاقه خاطرات مربوط به حاکمیت پسرعمویش معمر قذافی با مشت آهنین بر لیبی را حدود یک دهه بعد از سرنگونی‌اش به یاد می‌آورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، احمد قذاف الدم، پسر عمومی معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی جوری که انگار دارد کلمات معمر قذافی را از داخل قبر انعکاس می‌دهد تاکید می‌کند که بهار عربی حقه‌ای مهندسی شده با هدف ایجاد بی ثباتی در منطقه بود.

او گفت: انقلابی وجود نداشت. حمله‌ای برای کشتن قذافی در کار بود.

این پسرعموی 68 ساله معمر قذافی که سابقا یک مشاور رده بالای او بوده در ادامه این مصاحبه می‌گوید: لیبی بهشتی امن در شمال آفریقا و حوزه مدیترانه بود.

او با ترسیم تصویری خوشایند از لیبی قبل از جنگ عنوان کرد: در آنجا هیچ تروریسم یا افراطگری یا کسانی که گرسنه باشند وجود نداشت. مداخله غربی‌ها در لیبی منجر به این وضع شد.

این در حالی است که امروز دو دولت رقیب در لیبی به دنبال کسب کنترل این کشور هستند – یک دولت وفاق ملی به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل و مستقر در طرابلس که برآمده از مذاکرات در سال 2015 است و دیگری دولتی مستقر در شرق که سال قبل از آن انتخاب شد.

قذاف الدم، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور اسبق فرانسه و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا را از بابت سالها درگیری در لیبی و یک دهه "قحطی، فقر و نابودی" مقصر می‌داند.

او که قبلا فرستاده قذافی به مصر در زمان حکومت حسنی مبارک بوده، ماجراجویی نظامی غربی‌ها را عامل ظهور شبه نظامیان افراطگر می‌داند. این شامل نیروهای گروه تروریستی داعش که در لیبی جای پا به دست آورده‌اند نیز می‌شود.

اما از نظر قذاف الدم داعش و القاعده نیروهایی ساخته شده توسط غرب هستند.

او اظهار کرد: چطور شما می‌توانید ما را مقصر دانسته و بگویید که اسلام دلیل پشت افراطگری است؟ این مذهب شما است که شما در غرب ساخته‌اید.

از نظر او بهار عربی به شکست منجر شد.

او می‌پذیرد که تنها تونس که در آن انقلابها آغاز شد یک مورد موفق بوده است.

پسر عموی معمر قذافی می‌گوید: مردم با مطالبات روشن بیرون آمدند و رئیس جمهور سرنگون شد.

او با اشاره به حملات شبه نظامیان داعش در سالهای اخیر افزود: اما امروز شرایط همچنان بی ثبات است.

او درخصوص مصر نیز معتقد است که توانست از خطر بگریزد.

محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای منتخب مصر و جانشین حسنی مبارک در سال 2013 توسط عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور فعلی مصر سرنگون شد.

او بیان کرد: این کشور می‌توانست در یک تله دیگر و حضور گروه‌های اسلامگرای افراطی در قدرت که همتایانشان در لیبی به آنها پوشش بدهند، بیفتد.

قذاف الدم درخصوص وضعیت منطقه یک دهه بعد از انقلابهای فراگیر گفت: تخریب، آوارگی اجباری، قتلها، غارت ثروت، بی ثباتی، تروریسم، مهاجرت غیرقانونی. وضعیت هزار بار بدتر از 10 سال پیش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha