• یکشنبه / ۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99090906701
  • خبرنگار : 71588

دیدار روسای جمهوری مصر و سودان جنوبی در نخستین سفر سیسی به جوبا

دیدار روسای جمهوری مصر و سودان جنوبی در نخستین سفر سیسی به جوبا

رئیس جمهوری مصر در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با رئیس جمهوری سودان جنوبی تاکید کرد که دو طرف در خصوص شماری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مورد توجه دو طرف به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر مذاکراتش با سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی در جوبا را مذاکرات دوجانبه «عمیق و ثمربخش» توصیف کرد که بیانگر وجود اراده سیاسی مشترک جهت تقویت همکاری استراتژیک پیشرفته بین دو کشور در زمینه‌های مختلف است که اجازه استفاده بهتر از توانمندی‌های مصر و سودان جنوبی برای خدمت به منافع دو کشور و دو ملت دوست را می‌دهد.

عبدالفتاح السیسی در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با سالوا کر خاطرنشان کرد که دو طرف در خصوص شماری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مورد توجه دو کشور به ویژه تحولات کنونی در منطقه شاخ آفریقا و شرق آفریقا که از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و همچنین در خصوص چگونگی تلاش و همکاری برای مهار کردن پیامدهای احتمالی آن بر منطقه گفت‌وگو کردند.

رؤسای جمهور مصر و سودان جنوبی همچنین به بررسی راه‌های هماهنگی سیاسی، نظامی و امنیتی در این مرحله مهم منطقه پرداختند و همچنین موضوعاتی با محوریت زمینه‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور، ترغیب به سرمایه‌گذاری‌های مصر در سودان جنوبی که منافع مشترک دو کشور را محقق کند، مورد بررسی قرار دادند.

رئیس جمهوری مصر همچنین تصریح کرد، در جریان این دیدار دو طرف درباره تقویت همکاری بین دو کشور در زمینه‌های منابع آبی، آبیاری و تلاش‌های مشترک برای استفاده از منابع رود نیل و همچنین تاکید بر رویکرد قاهره مبتنی بر این که رود نیل باید منبعی برای همکاری و رشد و توسعه به عنوان شریان زندگی تمامی ملت‌های کشورهای حوزه رود نیل باشد، رایزنی کردند.

رئیس جمهوری مصر در ادامه افزود، دو طرف همچنین به بررسی تحولات مربوط به سدالنهضة و روند مذاکرات کنونی با هدف دستیابی به توافق قانونی الزام‌آور درخصوص آبگیری و راه‌اندازی این سد پرداختند.

رئیس جمهوری مصر در جریان این مذاکرات بر حمایت تمام قد کشورش از تلاش‌های سالوا کر، رئیس جمهوری، ریک مچار، معاون رئیس جمهور و تمامی طرف‌های سودان حنوبی به خاطر تحقق صلح در این کشور تاکید کرد.

السیسی تلاش‌های صورت گرفته توسط طرف‌های سیاسی در سودان جنوبی برای قدم برداشتن در مسیر اجرای مرحله انتقالی طبق بندهای صلح و حمایت از تلاش‌های دولت وحدت ملی برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید که خواسته‌های ملت سودان جنوبی در خصوص صلح، ثبات و توسعه را محقق کند، ارج نهاد.

پیشتر، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت: عبدالفتاح السیسی صبح روز شنبه عازم جوبا، پایتخت سودان جنوبی شد تا با سالوا کر دیدار و گفت‌وگو کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha