• سه‌شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99091108602
  • خبرنگار : 71605

دیپلماسی واکسن چین

دیپلماسی واکسن چین

همزمان با افزایش مجدد موارد مبتلا به ویروس کرونا در پاکستان، داوطلبان در حال پذیرش تزریق واکسن آزمایشی چینی هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تلگراف، هزاران داوطلب به منظور امتحان واکسنی از تولیدکننده چینی CanSinBio و به عنوان بخشی از توافقی که ظاهراً بنا بر آن پاکستان میلیون‌ها دوز از  واکسن نهایی دریافت می‌کند، تحت استخدام درآمده‌اند.

پاکستان و دیگر کشورها در آسیا و آفریقا عادت به دریافت سرمایه‌های هنگفت چینی برای ساخت بزرگراه‌ها، بنادر، خطوط ریلی و نیروگاه‌ها دارند. حالا همه‌گیری کووید ۱۹ برای پکن همزمان که در حال استفاده از تخصص پزشکی خود برای تقویت اهداف جهانی است، ابزار جدیدی برای قدرت نرم فراهم کرده است.

تحت این دیپلماسی واکسن، کشورها در حال کمک به دانشمندان چینی با میزبانی از امتحان واکسن در ازای دریافت داروهای نهایی هنگام موجود شدن آن‌ها هستند.

چین همچنین به یک طرح جهانی مورد حمایت سازمان ملل برای توزیع واکسن کووید ۱۹ پیوسته که مورد اجتناب آمریکا قرار گرفته است.

نظرسنجی اخیر حاکی از ظن عمومی فزاینده نسبت به چین در غرب است که بخشی از آن به اتهامات وارده به چین مبنی بر آن برمی‌گردد که این کشور مراحل اولیه همه‌گیری کووید ۱۹ را پنهان کرده است.

همچنین تردید فزاینده‌ای در مورد ابتکار جاده ابریشم چین و ساخت جاده ابریشم قرن ۲۱ که از آسیا می‌گذرد، وجود دارد.

با این حال "یو جی"، همکار ارشد تحقیقاتی درباره چین در اندیشکده "چتم هاوس" می‌گوید: برنامه‌های واکسن چین فرصت جدیدی برای اعتمادسازی به آن می‌دهد و همچنین مردم خود این کشور را ایمن می‌کند.

وی افزود: از این همه‌گیری آموختیم که هیچ کشوری به تنهایی نمیتواند اقدام کند، چین به تنهایی نمی‌تواند کووید ۱۹ را کاملاً حذف کند. موارد وارد شده همیشه از کشورهای همسایه چین می‌آیند. به همین جهت چین در حال انجام دیپلماسی واکسن است تا به خودش هم کمک کند چرا که اگر همه کشورهای همسایه از این همه‌گیری خلاص شوند، چین هم امن‌تر خواهد بود.

امتحان واکسن‌های کووید ۱۹ چینی در پاکستان، برزیل، روسیه و عربستان سعودی در حال انجام است. مقامات پاکستانی گفته‌اند که آن‌ها در عوض بر اساس اولویت‌ها، میلیون‌ها دوز از واکسن نهایی چینی دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha