• شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99091511180
  • خبرنگار : 71129

انتخابات پارلمانی یکشنبه ونزوئلا، آزمونی برای مادورو

انتخابات پارلمانی یکشنبه ونزوئلا، آزمونی برای مادورو

"انتخابات پارلمانی فردا ششم دسامبر در ونزوئلا بیست و ششمین انتخابات از سال ۱۹۹۸ و زمان روی کار آمدن هوگو چاوز، رئیس جمهوری فقید این کشور و بیانگر یک دوره جدید در ونزوئلاست اما این بار، این انتخابات را می‌توان آزمونی برای مادورو و اپوزیسیون این کشور دانست."

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی می‌نویسد: حدود ۲۰.۷ میلیون نفر قرار است ۲۷۷ کاندیدا را روز یکشنبه، ششم دسامبر برای مجمع ملی ونزوئلا انتخاب کنند. انتخابات بدون رای گیری پستی برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که نتایج پیش از دوشنبه صبح اعلام شود. همچنین انتظار می‌رود این انتخابات، کشور را به یک عملکرد سیاسی عادی برگرداند چون مجمع ملی کنونی در ونزوئلا با نقض قانون اساسی در ۲۰۱۸ اداره شده است.

پایه و اصول انتخابات

قانونگذاران ونزوئلایی هر پنج سال انتخاب می‌شوند؛ آخرین انتخابات ۲۰۱۵ برگزار شد و آنهایی که روز یکشنبه انتخاب می‌شوند، پنجم ژانویه ۲۰۲۱ سوگند یاد کرده و تا پنجم ژانویه ۲۰۲۶ به خدمت ادامه می‌دهند.

تمامی قانونگذارها به یک روش انتخاب نمی‌شوند به عبارتی ۴۸ نفر در سیستم لیست جدید ملی و ۹۶ نفر بر اساس لیست‌های منطقه‌ای انتخاب می‌شوند. همچنین ۱۳۰ تن دیگر نیز بر اساس سیستم رای گیری نخست‌گزینی و سه قانونگذار دیگر نیز از جوامع بومی ونزوئلا هستند.

این مساله حائز اهمیت است که مجمع ملی جدید ۱۱۰ قانونگذار جدید بیشتر از پارلمان کنونی دارد؛ تصمیمی که در ژوئن سال جاری میلادی به واسطه اداره جدید انتخابات برای افزایش تعداد قانونگذاران از ۱۶۷ تن به ۲۱۷ تن تصویب شد.

حتی روش رای دادن ونزوئلایی‌ها نیز تغییر کرده است. در پی آتش سوزی گسترده مارس، نزدیک به ۵۰ هزار ماشین رای گیری و ۵۸۲ کامپیوتر متعلق به ثبت نام مدنی تخریب شد. در نتیجه این وضعیت، ونزوئلا در حال استقرار ماشین‌های رای گیری الکترونیکی جدیدی است که برای اهداف حسابرسی یک رسید کاغذی تولید می‌کنند.

اخیرا، نمایندگان تمامی ۱۰۷ حزب سیاسی کاندیدای انتخابات به شورای ملی انتخابات پیوسته‌اند تا به حسابرسی ماشین‌های رای گیری در ایالت میراندا بپردازند. این ماشین‌ها می‌توانند هویت و اثر انگشت رای دهندگان را با هدف تایید هویت آنها اسکن کرده و از رای دادن مجدد افراد جلوگیری کنند.

خط مشی‌های جدید سیاسی

در اینجا باید به تعداد زیادی از احزاب با کاندیداها اشاره کرد؛ ۱۰۷ گروه با پنج گرایش سیاسی – سه حزب راست گرا و دو تا چپ گرا.

این نخستین انتخابات برای جنبش بولیواری است. همچنین حزب کمونیست ونزوئلا نیز کاندیداهای خود را از سوی حزب جدید سیاسی با عنوان "آلترناتیو انقلاب مردمی" در این انتخابات معرفی کرده است.

"اسکار فیگوئرا"، دبیرکل حزب کمونیست ونزوئلا در سپتامبر گفته بود که آلترناتیو انقلاب مردمی یک فرصت تاکتیکی برای گروه بندی مجدد نیروها و رویدادهای انقلابی است. این گروه سیاسی جدید، فضایی را برای ساخت مشترک یک دستورکار مردمی ایجاد می‌کند. آنها مخالف نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا یا درخواست برای برکناری او نیستند چون امپریالیسم را دشمن اصلی برای مردم ونزوئلا می‌دانند.

درحالیکه بخش‌های دیگری از اپوزیسیون نزدیک به خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون از درخواست او برای بایکوت این انتخابات پیروی می‌کنند، سایرین همچنان کاندیداهای خود را انتخاب می‌کنند که شامل احزاب "نخست ونزوئلا"، "خواسته مردمی" و "ونزوئلای متحد" هستند که یک بلوک متحد را تشکیل داده‌اند.

با همه اینها، انتظار می‌رود احزاب حامی مادورو یک اکثریت را پس از انتخابات روز یکشنبه در پارلمان ونزوئلا داشته باشند.

بایکوت انتخابات از سوی اپوزیسیون

بلافاصله پس از اعلام زمان انتخابات، گوآیدو اعلام کرد که آن را بایکوت می‌کند و غیبتش از سوی دولت‌های حامی او اثباتی بر عدم مشروعیت این انتخابات تلقی شد.

روز سه شنبه، گوآیدو از فرصت مصاحبه یا خبرگزاری فرانسه استفاده کرد و خواستار تحریم‌های بیشتر بر ونزوئلاش شد و گفت: اگر درخواست‌های بین‌المللی برای برکناری مادورو ضعیف شود، یک تراژدی خواهد بود.

در سپتامبر، برخی از احزاب اپوزیسیون در مورد مساله بایکوت انتخابات ششم دسامبر دچار تفرقه شدند و انریکه کاپریلس، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که چندین بار برای ریاست جمهوری کاندید شده بود، گفتگویی را با مادورو به امید حضور ناظران اتحادیه اروپا در روند انتخابات آغاز کرد.

در انتخابات ۲۰۱۵، اپوزیسیون ونزوئلا با کسب ۶۵ درصد کرسی‌های مجمع ملی پیروزی شگرفی را برای خود رقم زد. تنش‌ها بین مجمع ملی تحت کنترل اپوزیسیون و دولت مادورو در ۲۰۱۷ شدت گرفت؛ وقتی که دادگاه عالی دادگستری ونزوئلا اعلام کرد که به مجمع قانونگذاری توهین شده و تصمیمات خود را پس از آن باطل کرد که به سه قانونگذار متهم به تقلب انتخاباتی اجازه داد تا سوگند یاد کنند. اواخر همان سال، مجلس موسسان که به دنبال تدوین مجدد قانون اساسی ونزوئلا بود پس از آن اختیارات مجمع ملی را لغو کرد که این مجمع از همکاری بین دو نهاد سرباز زد.

از آن زمان تاکنون، مجلس موسسان به عنوان مجلس قانونگذار در ونزوئلا عمل کرده اگرچه مجمع ملی به نشست‌های خود و تصویب لوایح خود ادامه می‌دهد اما این جلسات تاثیر قانونی در کشور ندارد.

ناظران بین‌المللی

آمریکا و چند کشور دیگر مدت‌هاست که مشروعیت روند دموکراتیک در ونزوئلا را زیر سوال برده و هر کدام از روندهای انتخاباتی در این کشور از سوی ناظران بین‌المللی انتخابات به دقت تحت نظر بوده و انتخابات روز یکشنبه نیز به همین ترتیب است. هیات‌هایی از اتحادیه آفریقا، جامعه کارائیب و سازمان ملل و همچنین شورای کارشناسان انتخاباتی آمریکای لاتین دعوت شده‌اند.

اتحادیه اروپا دعوت مادورو را نپذیرفت و در سپتامبر اعلام کرد، زمان برگزاری انتخابات خیلی زود است و نمی‌توان هیاتی را به این کشور اعزام کرد. بروکسل خواستار تعویق انتخابات شده بود اما مادورو که تاریخ برگزاری این انتخابات را اوایل ژوئیه اعلام کرده بود، گفت: این انتخابات با هر شرایطی برگزار خواهد شد.

اجتناب از رد نتایج در سطح بین‌المللی

با وجود حضور ناظران بی طرف و اقداماتی نظیر عفو ۱۱۰ تن از اپوزیسیون وابسته به گوآیدو توسط مادورو در سپتامبر، تعدادی از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی علیه مادورو موضع گرفته و حامیان چاوز گفته‌اند که نتایج این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند.

بی اعتنایی اتحادیه اروپا به زمان بندی انتخابات شامل رد نتایج این انتخابات است و گروه لیما متشکل از ۱۴ کشور متشکل از بلوک جناح راستی کشورهای آمریکای لاتین با رهبری واشنگتن که خواستار برکناری مادورو هستند، در اوت اعلام کرده بودند که این انتخابات را مورد بی مهری خود قرار خواهند داد.

قطعنامه اکتبر سازمان کشورهای آمریکایی این انتخابات را محکوم کرده و گفت: این انتخابات فاقد شرایط حداقلی دموکراتیک برای تضمین انتخاباتی آزاد، عادلانه  و شفاف است.

دولت ترامپ نیز از ژوئن اعلام کرده که نتایج این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد و به نظر نمی‌رسد که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیز تغییری در سیاست این کشور در قبال ونزوئلا ایجاد کند. مشاوران بایدن روز جمعه به واشنگتن پست گفتند که او انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد چون این روندی عادلانه و آزاد نیست و همچنان مجمع ملی منتخب و دموکراتیک ونزوئلا را به رسمیت خواهد شناخت که تحت کنترل گوآیدو است.

اقدامات احتیاطی کووید-۱۹

بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته، اقدامات احتیاطی و امنیتی شدیدی در حوزه‌های رای گیری برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

همه باید در حوزه‌های رای گیری ماسک داشته باشند و هر کدام از حوزه‌ها نیز یک ایستگاه ضدعفونی کننده داشته باشد. کارمندان باید پس از هر بار استفاده رای دهندگان صفحه تماس را پاک و ضدعفونی کنند. فاصله گذاری اجتماعی در حوزه‌های رای گیری و صف‌های خارج از حوزه‌ها از سوی شبه نظامیان محلی بولیواری رصد می‌شود و تمامی کارمندان حوزه‌های رای گیری باید پس از کار، تست منفی کرونا را اعلام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha