• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99092519100
  • خبرنگار : 71038

بهشتی‌پور: نپیوستن به "FATF " باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به کشور شده است

بهشتی‌پور: نپیوستن به "FATF " باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به کشور شده است

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تاکنون عدم پیوستن ایران به FATF هزینه های زیادی را به کشور وارد کرده است، گفت: پیوستن به FATF ربطی به تحریم یا عدم تحریم ایران ندارد و ما حتی برای داشتن تعاملات اقتصادی با کشورهایی چون چین و روسیه نیز باید به این روند بپیوندیم.

حسن بهشتی‌پور  در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه FATF یک گروه اقدام بین المللی برای مبارزه با پولشویی و تروریسم است، افزود: این گروه در سال ۱۳۳۸ با همکاری هفت کشور ایجاد شد و  طی این سال ها مواردی به آن اضافه و یا اصلاحاتی صورت گرفته است مثلا در سال ۱۳۷۰ با فروپاشی شوروی و دیوار برلین تغییراتی در این سازوکار ایجاد شد ، در  سال ۲۰۰۱ و حمله به برج های دوقلو در آمریکا و با توجه به حضور القاعده در صحنه بین المللی ،سازوکارهایی جهت مبارزه با تروریسم در این گروه مورد تأکید و توجه جدی‌تر قرار گرفت و اصلاحاتی در آن صورت گرفت.

وی  با بیان اینکه این سازوکار به کشورها توصیه می کند که در راستای مبارزه با پولشویی و تروریسم ۴۰ توصیه را اجرایی کنند، گفت: البته این ها دستور العمل برای کل بانک ها در جهان است و در راستای شفاف سازی تهیه شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه این قوانین برای همه بانک ها در جهان است، گفت: هر کشوری می خواهد در نظام مالی دنیا حضور فعال و موثری داشته باشد باید این ۴۰ مورد را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ و در زمان وزیر اقتصاد وقت این توافق صورت گرفت که ایران این ۴۰ توصیه را به مرور اجرایی کند و در حال حاضر نیز در کشور اقداماتی در این زمینه انجام گرفته است، افزود: در سال ۱۳۸۵ و در زمان آقای احمدی نژاد لایحه مبارزه با پولشویی به تصویب رسید و از سال ۱۳۹۵ این ۴۰ توصیه به مرور در کشور در حال اجرا شدن است. مثلا اینکه اکنون می گوییم چک ها باید کد ملی داشته باشند و امضای حامل قبول نیست این اصلاحات در همین چارچوب صورت گرفته است.

بهشتی پور با بیان اینکه در ایران در ارتباط با دو معاهده "CFT "و" پالرمو" اختلافاتی وجود داشته است، گفت: اگر ما در مورد این معاهدات ملاحظاتی داریم می توانیم ملاحظات خود را مورد توجه قرار دهیم چنانچه هشت کشور دیگر در مورد پالرمو ملاحظاتی داشته اند و ملاحظات خود را عمل می کنند.

وی با بیان اینکه به طور دقیق مشخص نیست که علت مخالفت ها و اختلافات در ایران با این دو معاهده چیست،  تصریح کرد: برخی FATF را به موضوع تحریم ها ربط می دهند و اجرای آن را خودتحریمی می دانند در حالی که واقعیت این نیست. FATF ربطی به تحریم یا عدم تحریم ندارد. ما حتی برای کار کردن با دوستانمان همچون روسیه و چین باید به این روند بپیوندیم و آن ها منتقد عدم پیوستن ایران به این روند هستند.

بهشتی پور با بیان اینکه اجرای معاهدات بین المللی در بسیاری از مسائل می تواند راهگشا برای حل مشکلات در کشور باشد، خاطرنشان کرد : با توجه به عدم پیوستن ایران به این موضوع اکنون می بینیم که ایران در زمره کشورهایی قرار گرفته که ریسک سرمایه گذاری در آن بسیار بالا است. عدم پیوستن به این روند هزینه های زیادی را به کشور وارد کرده است در حالی که  آیا ما نمی توانیم با بررسی کارشناسی و اتخاذ تصمیم درست جلوی این هزینه ها را بگیریم. این موضوع گره ای است که با دست باز می شود ولی ما می خواهیم آن را با دندان باز کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۶ ۲۲:۳۹

اصول گرایان براشون صندلی پاستور وبهرستان مهم وزمانی هردوی آنها راصاحب بشوند برای مذاکره با امریکا وتصویب FATFباچهاردست وپا پیشواز خواهند رفت

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۷ ۱۰:۵۲

تو بیجا کردی . ....

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۲۸ ۱۵:۱۴

افرای که موافق اجرای FATF هستند ، ضمانت دهند تا اجرای زندگی مردم را بدتر نمی کند و اگر کرد، هزینه های آن را تمام و کمال پرداخت کنند ! به قول معروف، پوست در بازی داشته باشند، یعنی نه فقط استفاده کنند و اگر ضرر داشت، ضررهای آن را هم جبران کنند !