• سه‌شنبه / ۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99100906552
  • خبرنگار : 71477

به دعوت لوکاشنکو؛

مجمع ملی انتصابی بلاروس فوریه ۲۰۲۱ تشکیل جلسه می دهد

رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد، مجمع ملی نمایندگان انتصابی(غیرمنتخب) برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ میلادی در فوریه ۲۰۲۱ تشکیل جلسه می‌دهد؛ اقدامی که بخشی از یک برنامه اصلاحات محسوب می‌شود که منتقدان آن را تاکتیکی متوقف‌کننده برای عبور از یک بحران سیاسی می‌دانند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بلاروس از زمان انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت که ادعا می‌شود در آن تقلب صورت گرفته، درگیر اعتراضات گسترده شده است. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که از سال ۱۹۹۴ میلادی زمام امور این کشور را در دست دارد، اگرچه این انتقادات را رد کرده اما رهبری سرکوب گسترده معترضان در این کشور را نیز برعهده دارد.

لوکاشنکو که با بزرگ‌ترین بحران در دوران حکومتش مواجه شده، اصلاحات قانون اساسی را پیشنهاد داده است؛ اصلاحاتی که روسیه، متحد دیرینه لوکاشنکو از آنها حمایت کرده و می تواند قدرت‌های ریاست جمهوری را بیشتر و محکم‌تر کند.

لوکاشنکو روز دوشنبه با ارائه جزئیات اندک گفت: تصمیمات برای توزیع مجدد قدرت‌ در نشست مجمع ملی اتخاذ خواهد شد؛ نهاد سیاسی که به شخصه هیچ قدرت رسمی ندارد اما ممکن است به زودی اختیارات و قدرت‌هایی بدست آورد.

مجمع ملی بلاروس معمولا هر پنج سال یکبار تشکیل جلسه می‌دهد و چند هزار نماینده را که کاندیداتوری آنها توسط شوراهای محلی، احزاب حامی لوکاشنکو و گروه‌های کارگران در اقتصاد به سبک شوروی این کشور مطرح شده، گرد هم می‌آورد.

مخالفان سیاسی لوکاشنکو که برجسته‌ترین آنها یا زندانی شده‌اند و یا از کشور فرار کرده‌اند، این پیشنهادات اصلاحات را به عنوان تاکتیکی متوقف‌کننده برای کمک به خلاص شدن لوکاشنکو از اعتراضات رد کرده‌اند.

لوکاشنکو گفت: روند انتخاب نمایندگان روز سه‌شنبه آغاز می‌شود. باید افرادی انتخاب شوند که نماینده همه اقشار و گروه‌های جامعه و کل مردم بلاروس باشند.

مجمع ملی بلاروس ۱۱-۱۲ فوریه تشکیل جلسه می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صریحا از لوکاشنکو خواسته تا به پای میز مذاکره با مخالفان در بلاروس بیاید. پوتین و لوکاشنکو در سپتامبر سال جاری میلادی با یکدیگر دیدار کردند و در جریان آن رئیس جمهور بلاروس علنا درباره اصلاحات پیشنهادی صحبت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha