• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99101511024
  • خبرنگار : 71605

تزلزل دولت ایتالیا همزمان با شدت گرفتن اختلاف "کونته" و "رنتزی"

تزلزل دولت ایتالیا همزمان با شدت گرفتن اختلاف "کونته" و "رنتزی"

"جوزپه کونته"، نخست‌وزیر ایتالیا این هفته در رویارویی با "ماتئو رنتزی"، شریک ائتلافی خود و نخست‌وزیر پیشین ایتالیا قرار می‌گیرد که می‌تواند دولت او را با وجود آنکه در تلاش برای مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ است، سرنگون کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، روابط پرتنش بین این دو مقام ایتالیایی طی هفته‌های اخیر وخامت چشمگیری پیدا کرده؛ در حالی که رنتزی خواستار تغییرات رادیکال برنامه‌ها برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد است و همچنین از کونته می‌خواهد کنترل خود بر سرویس‌های مخفی را واگذار کند.

کونته در برابر فشار مقاومت کرده و هفته گذشته گفت آماده رویارویی با رنتزی در پارلمان، به چالش کشیدن مؤثر او برای عمل به تهدیدها و رها کردن ائتلاف و در نتیجه به راه انداختن یک بحران نابهنگام است.

رنتزی روزهای گذشته به روزنامه Il Messaggero گفت که عقب‌نشینی نمی‌کند و پیشنهادها مبنی بر آن که در صورت کناره‌گیری حزب کوچک "ایتالیا ویوای" او، کونته تعداد محدودی از سیاست‌مداران اپوزیسیون را راضی به حمایت از دولت می‌کند، رد کرد.

رنتزی گفت: اگر او تصمیم گرفته به پارلمان برود و اعداد را ببیند، ما چالش را می‌پذیریم. اگر آرای او کمتر باشد، ما چند راه‌حل مختلف داریم که می‌تواند توسط پارلمان و رئیس جمهور مورد ارزیابی قرار گیرد.

یک منبع سیاسی گفت، اوضاع ممکن است در نشست کابینه ایتالیا که ۷ ژانویه (۱۸ دی) برگزار می‌شود، بحرانی شود؛ زمانی که کونته قرار است از وزرا بپرسد آیا از برنامه بهبود اقتصادی او حمایت می‌کنند یا خیر. اگر دو وزیر ایتالیا ویوا این برنامه را نپذیرند، نخست‌وزیر به پارلمان می‌رود و کار خود برای یافتن یک توافق جدید را آغاز می‌کند.

دو متحد اصلی کونته، "جنبش ۵ ستاره" و "حزب دموکراتیک چپ میانه"، هر دو خواستار خویشتن‌داری شده‌اند، اما ظاهراً رویارویی نهایی با رنتزی را که در تلاش ایجاد هویت قدرتمند برای گروه خود است، پذیرفته‌اند.

اگر دولت سقوط کند، احزاب ائتلافی می‌توانند به دنبال ایجاد پیمان نو و توافق بر روی تیم جدیدی از وزرا، با یا بدون کونته به عنوان نخست‌وزیر، باشند. متناوباً رئیس جمهور نیز می‌تواند برای مقابله با بحران بهداشتی و اقتصادی، یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

اگر دیگران شکست بخورند، انتخابات ملی باید دو سال زودتر از موعد برگزار شود؛ اما چنین نتیجه‌ای با توجه به اضطرار کووید ۱۹ در ایتالیا، بسیار غیرمحتمل است. این کشور تاکنون ۷۴ هزار و ۹۸۵ مورد مرگ ناشی از کووید ۱۹ به ثبت رسانده که یکی از بالاترین نرخ تلفات در اروپا و پنجمین در جهان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha