• جمعه / ۱۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99101914167
  • منبع : یورو نیوز

اتحادیه اروپا خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد

اتحادیه اروپا خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد

جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای نتایج انتخابات پارلمانی ماه گذشته ونزوئلا را زیر سوال برد و اعلام کرد اتحادیه اروپا مجلس شورای ملی جدید این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال، آنچه در این بیانیه توجه کارشناسان و ناظران را جلب کرده، اشاره به نام خوان گوایدو، بدون عنوان «رئیس جمهوری موقت» یا «انتقالی» ونزوئلا است.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، پس از صدور این بیانیه، که برخلاف متون دیپلماتیک پیشین خوان گوایدو ۳۷ ساله را نه به‌ عنوان رهبر اپوزیسیون، بلکه در کنار دیگر نیروهای سیاسی ونزوئلا طبقه بندی کرده بود، بسیاری از رسانه‌های اروپایی ازجمله لیبراسیون، فایننشال تایمز و بسیاری از رسانه های اسپانیایی زبان، این تغییر را نشانه پایان به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا توصیف کردند.

در بیانیه سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به بحران سیاسی ونزوئلا از ۶ سال پیش تاکنون آمده است: «در این چهارچوپ اتحادیه اروپا در قبال تمام بازیگران مدنی و سیاسی، از جمله خوان گواید و دیگر نمایندگان برگزیده مجلس شورای ملی سال ۲۰۱۵ برای بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا به تعهداتش پایبند می‌ماند.»

گوایدو از اتحادیه اروپا برای صدور این بیانیه و حمایت از مبارزات «دموکراسی‌خواهانه» در این کشور تشکر کرده است.

یک روز پس از صدور این بیانیه، رسانه‌های هوادار خوان گوایدو با تاکید بر ذکر نام وی در بیانیه اتحادیه اروپا و بدون اشاره به قید نشدن عنوان رئیس جمهوری موقت، می‌گویند اتحادیه اروپا به همکاری با وی ادامه خواهد داد.

خوان گوایدو از ۲ سال پیش خود را رئیس جمهوری موقت و دوران گذار ونزوئلا معرفی می‌کند. ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بیش از ۳۰ کشور دیگر با شناسایی این مقام خودخوانده، حضور نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری چپگرای ونزوئلا در قدرت را غیرمشروع می‌دانند.

با وجود حمایت‌های گسترده بین‌المللی از خوان گوایدو، در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره بروز اختلاف در میان نیروهای اپوزیسیون ونزوئلا و چنددستگی نسبت به ادامه نقش رهبری «رئیس جمهوری خودخوانده» اپوزیسیون منتشر شده است.

خوان گوایدو و متحدانش چند بار تلاش کردند تا با بسیج مخالفان، برگزاری تظاهرات و حتی کودتا و مداخله نظامی، نیکولاس مادورو را سرنگون کنند. با این حال تمام این برنامه‌ها با شکست مواجه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha