• چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99102418414
  • خبرنگار : 30054

مدیران ارشد سیدوک تاکید کردند

زندگی قانونمند در شهر هوشمند

زندگی قانونمند در شهر هوشمند

یکی از جدی‌ترین موارد در هوشمندسازی شهرها، مباحث حقوقی است؛ زیرا اگر شهروندان قوانین را ندانند و قانونمند زندگی نکنند، اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد که هم اثرات منفی فردی و هم اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی سیدوک، فردین آقایی و محمد محمدپور دو تن از مدیران ارشد سامانه یکپارچه داوری، وکالت و کارشناسی (سیدوک) در مصاحبه‌ای تفصیلی که متن آن در پایگاه خبری شهرنامه بازنشر شده، به بیان نظرات خود درباره شهر هوشمند و ارتباط آن با زندگی قانونمند پرداختند.

پلتفرم سیدوک با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

محمدپور: مسئله اساسی ارتباط اجتماعی درکشوری چون ایران را می‌توان در این مورد خلاصه کرد: «از هم گسیختگی نسلی باعث می‌شود که تجربیات نسل‌ها به یکدیگر منتقل نشود». بخش عمده‌ای از این داستان بر می‌گردد به اینکه ما مشورت‌پذیر نیستیم.

ما با فضایی مواجهیم که آدم‌ها نهایتا یکدیگر را نصیحت می‌کنند و چیزی برای ارائه و مشورت ندارند و این به جامعه آسیب زده است. سیدوک در پی این است که این مسئله را جبران کرده و مشورت و مشورت‌پذیری را وارد زندگی کند.

سیدوک به‌طور مشخص چه خدماتی به مخاطبین خود ارائه می‌کند؟

آقایی: فرهنگ مشورتی در ایران ضعیف است. همچنین تعداد زیادی از مردم دسترسی به وکیل ندارند. اگر مشورت‌پذیری در ایران جا بیفتد و مردم از وکیل استفاده کنند، خیلی از مشکلاتشان حل می‌شود. مثلاً خودرویی می‌خریم یا می‌فروشیم که ممکن است طرف مقابل سرمان کلاه بگذارد.

این یک حقیقت است که اگر قولنامه‌ای از نظر کارشناسی حقوقی قوی نباشد، می‌توانند هم پول و هم خودروی ما را بگیرند. این موضوع می‌تواند در خیلی از حوزه‌ها و روابط اقتصادی و اجتماعی اتفاق بیفتد.

بنابراین ما سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم تا هر ایرانی در هر زمان نیاز به وکیل دارد، بدون محدودیت‌های مکانی یا زمانی، درخواست مشاوره حقوقی با وکیل را ثبت کند. میزان رضایتمندی از این‌ وکلا نیز مشخص شده و متقاضی می‌تواند از بین آن‌ها یک وکیل را انتخاب کند.

مشورت‌پذیری و رجوع به وکلا در یک شهر هوشمند چه جایگاهی دارد؟

محمدپور: هوشمندی در ایران به‌شدت شکل دیجیتالی پیدا کرده و این یکی از مواردی است که من را اذیت می‌کند. در کشور ما به‌شدت بحث شهرهوشمند و هوشمندی به سمت فانتزی و لاکچری شدن پیش می‌رود و من خواستم این اتفاق رخ ندهد.

نکته دیگر اینکه هوش از یک بستر تاریخ‌مند می‌آید. هوشی که اکنون از آن صحبت می‌کنیم، معادل هوش ۱۰۰ سال گذشته یا ۱۰۰ سال آینده نیست. بنابراین تاریخمندی هوش یک مقوله جدی است. هنگامی‌ که درباره تاریخمندی هوش صحبت می‌کنیم مفاهیمی مانند انتقال تجربیات ‌را نیز دربر می‌گیرد.

روشن است که بخشی از تجربیات یک جامعه به‌ویژه تجربیات روابط‌اجتماعی و کاری در مقوله‌ای به‌نام قوانین تجمیع می‌شود. در قوانین است که تعاملات اجتماعی سازمان یافته و مشخص می‌شود روابط اجتماعی چگونه باید تنظیم شود.

بنابراین بخشی از تبلور هوش جمعی در نهایت در ساختار قوانین و دستگاه نظارت بروز پیدا می‌کند؛ این شامل قوانین دولتی و غیردولتی است.

از این زاویه هوش، موجود تاریخمندی است که در قالب قانون به یک فرآیند قابل بهره‌برداری تبدیل می‌شود. شهرهوشمند سه پایه اصلی دارد؛ ۱.محیط ۲.اجتماع و ۳.اقتصاد. ترکیب این سه، هوشمندی را ایجاد می‌کند.

آقایی: ۵۰ درصد زندگی ما از نظر مادی و معنوی به مباحث حقوقی بستگی دارد. تصمیمات اشتباهی که می‌گیریم، امضاهایی که در اوراق مختلف ثبت می‌کنیم، ضمانت‌های نابجایی که انجام می‌دهیم و البته تصمیماتی که به موقع نمی‌گیریم و… زندگی ما را متأثر می‌کند.

نیمی ‌از زندگی ما و فرزندانمان به مباحث حقوقی مرتبط است و چه بسا انسان‌هایی که به‌علت یک امضا به زندان افتاده‌اند یا افرادی که به‌خاطر یک ضمانت، سرمایه و آینده خود را از دست داده‌اند. اگر این افراد هنگام امضا و تعهد با یک وکیل مشورت می‌کردند، خیلی از این اتفاقات رخ نمی‌داد.

بنابراین هوشمندی در چنین مواردی اهمیت خود را نشان می‌دهد. در هوشمندسازی شهرها یکی از جدی‌ترین موارد، مباحث حقوقی است؛ زیرا اگر شهروندان قوانین را ندانند و قانونمند زندگی نکنند، اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد که هم اثرات منفی فردی و هم اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

آیا پلتفرم سیدوک می‌تواند بستری برای ارتقای جایگاه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا باشد؟

محمدپور: بله کاملاً درست است. ما در حال گذر از زندگی سنتی به زندگی مدرن هستیم و این یک اصل جدی است. ممکن است امروز وکلا مشورت‌هایی را به ما دهند که نیازهای امروز ما را مرتفع کند، اما نیازهای آینده ما را مرتفع نخواهد کرد. از سوی دیگر، استارت‌آپ‌ها آینه تمام نمای دوران آینده‌اند.

اگر بنا باشد محصولی برای آینده طراحی شود، باید قوانینی برای آن در نظر گرفته شود و این کار باید به‌صورت تخصصی انجام گیرد. ما باید برای آن چاره اندیشی می‌کردیم و به همین علت سامانه‌ای به نام سیدوک آموزش (Sidook Education) در قالب اکوسیستم ایجاد کردیم که به مفاهیم آموزشی در حوزه وکالت بپردازد.

یکی از مباحث جدی که در نظر داریم، بحث استارت‌آپ‌هاست؛ به‌ویژه در حوزه بانکداری و پرداخت یک برنامه مفصل و جدی خواهیم داشت.

آقایی: مسیر حرکت و رشد استارت‌آپ‌ها اهمیت زیادی دارد. این رشد باید منطقی، گام به گام و همراه با مشورت‌های حقوقی، پیش‌بینی‌های منطقی و البته حمایت‌های لازم باشد.

ما در خلال برنامه‌های توسعه‌ای، برای ارائه مشورت حقوقی و راهنمایی به استارت‌آپ‌ها آمادگی کامل داریم و خواهش‌مان این است که کارآفرینان و افرادی که دارای ایده و انگیزه برای راه‌اندازی کسب و کار جدید هستند، به هیچ وجه بدون آگاهی از همه ابعاد مخصوصا حقوق و قانون، وارد این فضا نشوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha