• دوشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99110604183
  • خبرنگار : 30054

ریسک توافق در خرید مسکن با وجود تحریم هدفمند آمریکا

ریسک توافق در خرید مسکن با وجود تحریم هدفمند آمریکا

در مقطع زمانی فعلی، داشتن آمادگی برای توافق کلی از اصلی ترین مسائل مورد نظر می باشد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام ملک هفت، در سال های اخیر تحریم های آمریکا بسیار هدفمند بوده و درک این موضوع می تواند به نتیجه تحریم ها، بر روی رکود یا رونق ساخت و ساز کمک شایانی نماید. ملک هفت با ارائه مثال هایی درمورد تحریم های آمریکا هدفمندانه بودن این تحریم ها را اثبات خواهد کرد.

ریسک توافق در خرید مسکن

ما در ایران به جای تولید مرغ، مونتاژ مرغ داریم. به عبارت دیگر، تمام المان های تولید مرغ، وارداتی بوده ودر ایران فقط فرایند مونتاژ آن انجام می گیرد.

همچنین از یک طرف به دلیل اینکه تمام المان های مرغ درایران وارداتی بوده و یارانه و سوبسیت به آن تعلق می گیرد و از طرف دیگر به دلیل اینکه مرغ جایگزین مناسبی برای سایر پروتئین ها می باشد، سرانه مصرف مرغ در ایران دو برابر نرخ جهانی می باشد.

سیاست تحریم های آمریکا

آمریکا اخیرا حلقه ای از تولید مرغ مادر و مولد را تحریم نموده که بلافاصله اثرات آن روی بازار و افزایش قیمت مرغ قابل مشاهده بود.

 با افزایش ناگهانی قیمت مرغ در ایران، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان با ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه، اقدام به سرمایه گذاری و تولید تمام موارد مورد نیاز جهت ایجاد مرغ مادر و مولد با هدف خودکفایی در تولید مرغ داخلی نمودند. 

درست در زمانی که سرمایه گذاری داخلی در حال به سرانجام رسیدن بود، تحریم در حلقه تولید مرغ صورت پذیرفته ، حذف گردید.

این اقدام و استراتژی آمریکا با هدف عدم خودکفایی در تولید مرغ انجام شد.

آنجایی که تحریم ها باعث شوند که سازندگی و خودکفایی به ارمغان آید، شدت تحریم ها به یکدفعه کاهش می یابد. این عمل موجب می شود تا کاهش تحریم، خود خللی روی صرفه اقتصادی تولید داخل و خودکفایی ایجاد نماید.

به عبارت دیگر تحریم هدفمند به معنی افزایش و شدت تحریم ها نمی باشد بلکه به معنی درک این مورد است که چه زمانی تحریم ها شدت و چه زمانی باید کاهش پیدا کند.

تحلیل افزایش دائمی نرخ ارز بر اساس تحریم هدفمند

در تحریم هدفمند نمی توان افزایش مدام نرخ ارز را انتظار داشت.

با توجه به مثال ذکر شده: اگر افزایش نرخ ارز در ایران، منجر به سازندگی و خودکفایی کشور شود، این تحریم به یکباره شکسته شده و دیگر ادامه نخواهد داشت.

زیرا هدف کشورهای تحریم کننده از اعمال تحریم های سنگین، سازندگی اقتصاد ایران نیست بلکه ضعیف و مغلوب شدن کشور را می خواهند. می توان با اطمینان گفت که تغییر وضعیت تحریم و کاهش آن، زمانی روی می دهد که نتایج آن خودکفایی به همراه داشته باشد.

مثالی دیگر از سیاست تحریم هدفمندانه آمریکا

قبل از سال ۹۱، صنعت نساجی در ایران در حال ورشکستگی بود.

بازار صادرات پارچه با دلار ۳۸۰۰ تومانی، بیش از ۳۰۰ درصد تورم خارجی را به همراه داشت در حالی که تورم داخلی بالا بود. همین امر موجب شد تا اخذ وام و تسهیلات سنگین به همراه طرح های توسعه در دستور کار اصلی شرکت های نساجی قرار بگیرد.

شرکت های نساجی بجای استفاده از ظرفیت خالی واحدهای این صنف مبادرت به توسعه نمودند و زمانی که میزان تورم داخلی آن ها به تورم دلار رسید، مجددا تمامی آن ها ورشکست شدند. (با اغراق برای تفهیم بهتر موضوع)

درستی یا نادرستی سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه

پیش فرض دائمی تحریم ها و با وجود نرخ فعلی ارز می تواند یک اشتباه استراتژیک باشد.

کشور باید برای توافق و یا کاهش تحریم ها آمادگی لازم را داشته باشد و این موضوع بایستی مورد توجه یک فعال اقتصادی قرار بگیرد.

در ماه های اخیر شاهد تورم شدید در بازار مسکن بودیم، به طوری که برای اولین بار در ایران، در مهر ماه سال جاری تورم نقطه ای مسکن نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳ رقمی شد.

اما در آبان ماه کمی از انتظارات تورمی کاهش پیدا کرد و قیمت مسکن تا حدودی کاهش یافت.

 بسیاری از سرمایه گذاران در این حوزه به دلیل نگرانی از دست دادن سرمایه خود، اقدام به فروش املاک خود به قیمت واقعی و حتی در برخی موارد، کمتر از قیمت معمول نمودند.

از طرفی علی رغم کاهش قیمت مسکن، خرید مسکن تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و خریدار واحدهای مسکونی از خرید و سرمایه گذاری در حوزه مسکن دست برداشته اند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha