• چهارشنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99112216756
  • خبرنگار : 71588

تاکید واشنگتن بر اهمیت برگزاری فوری انتخابات در سومالی

تاکید واشنگتن بر اهمیت برگزاری فوری انتخابات در سومالی

وزارت خارجه آمریکا نسبت به عدم وجود توافق برای برگزاری انتخابات در سومالی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الحره، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی خاطرنشان کرد، اگرچه این موضوع و حل آن به سومالیایی‌ها مربوط می‌شود اما ایالات متحده بر این باور است که برگزاری فوری انتخابات، مسأله مهمی برای آینده سومالی است.

وی در ادامه افزود: دستیابی به توافق، امری امکان پذیر است و از رهبران سومالیایی می‌خواهیم که به صورت فوق‌العاده رایزنی را از سر بگیرند تا انتخابات میهنی برگزار شود.

پرایس همچنین تصریح کرد، رکود، مانع اصلاحات فوری و مبارزه با تروریسم می‌شود و تداوم تاخیر این مسأله، تنها باعث افزایش خطر بی‌ثباتی می‌شود.

وی اظهار داشت، این امر، مسئولیت‌ و وظیفه رهبران محلی و منطقه‌ای به خاطر منفعت ملت سومالی است.

برایس همچنین گفت، مسیرهای از هم مجزا و جایگزین انتخابات از جمله اقدامات دولت موقت ممکن است احتمال بی‌ثباتی را افزایش دهد و یک شکست بزرگ برای سومالی ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مخالفت ایالات متحده را با به کارگیری خشونت از سوی هر طرفی اعلام و تاکید کرد، دولت آمریکا به توسعه دموکراسی در سومالی پایبند باقی می‌ماند و واشنگتن خواهان این است که سومالیایی‌ها از ثبات، رفاه و صلحی طولانی مدت که مستحق آن هستند، برخوردار شوند.

سومالی که از سال ۱۹۹۱ دولت مرکزی را محدود کرده، سعی دارد آن را با کمک سازمان ملل بازسازی کند.

این کشور در ابتدا قصد داشت نخستین انتخابات مستقیم خود در بیش از سه دهه را امسال برگزار کند اما تأخیر در آماده‌سازی و ناتوانی دولت در مهار حملات روزانه شورشیان الشباب دارای پیوند با القاعده، به معنی تغییر شیوه به انتخابات غیرمستقیم و گزینش قانون‌گذارانی که رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند، از سوی بزرگان بود.

شورای امنیت روز سه‌شنبه نشستی را پشت درهای بسته در خصوص بحران سیاسی در سومالی برگزار کرد.

حاضران در نشست شورای امنیت همچنین در بیانیه‌ای به اتفاق آرا از رهبران سومالی خواستند تا فورا گفتگوها برای حل بحران سیاسی این کشور را آغاز کنند.

اعضای شورای امنیت همچنین از نقش اتحادیه آفریقا در ایجاد جو گفتگو بین همه طرفها در سومالی استقبال و حملات تروریستی جنبش الشباب را محکوم کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha