• یکشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99120301886
  • خبرنگار : 71496

کاندیداتوری البرغوثی اختلافات در فتح را افزایش خواهد داد

کاندیداتوری البرغوثی اختلافات در فتح را افزایش خواهد داد

برخی منابع آگاه اسرائیلی مدعی شدند، ارتش اسرائیل با توجه به پافشاری مروان البرغوثی برای ورود به انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان که احتمالا موجب بروز اختلافی در جنبش فتح شده و به نفع حماس و تلاش‌هایش برای کنترل بر نوار غزه تمام می‌شود، تحولات مربوط به انتخابات فلسطین را از نزدیک زیر نظر داشته و برای شرایط پیش‌رو آماده می‌شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارشی که تحلیلگر مسایل نظامی سایت عبری زبان والاه منتشر کرده، دستگاه امنیتی اسرائیل معتقد است اعلام انتخابات تنها پیشنهادی از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود، همچنین این دستگاه به شدت نسبت به برگزاری آن ابراز تردید کرده و تاکید کرد: آنچه این برآوردها را تقویت می‌کند، نتایج نظرسنجی‌های فلسطینی و نگرانی‌ها از شکست فتح در برابر حماس است.

در ادامه این گزارش آمده است: این انتخابات تلاشی برای کاهش فشار از مسؤولان ارشد فلسطین است که در رقابت آتی پس از کنار رفتن محمود عباس به دنبال بهبود شرایط خود هستند و قصد دارند برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیام‌هایی را بفرستند.

همچنین در گزارش یاد شده آمده است: تحلیل‌های امنیتی اسرائیل حاکی از این هستند که عباس پس از سال‌ها تعلیق روابط با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، انتخابات را مقدمه‌ای جهت آماده کردن مسیر خود برای گفتگو با کاخ سفید و چه بسا آغاز روندی سیاسی با اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا می‌داند.

برخی منابع امنیتی اسرائیلی احتمال می‌دهند عباس با وجود اینکه به انتخابات اهمیتی نمی‌دهد اما آن را گامی در راستای کمک به جذب وجوهی از کشورهای غربی و عربی و بازگرداندن پشتیبانی‌های مالی از پروژه‌ها و زیرساخت‌ها می‌داند.

در گزارش مذکور به نقل از یک افسر برجسته اسرائیلی نقل شده است: ارتش اسرائیل احتمال پایبندی عباس به انتخابات را نزدیک به صفر می‌داند، او از محبوبیت در میان فلسطینی‌ها برخوردار نیست و گروه نزدیک به او چهره‌هایی فاسد تلقی می‌شوند، او می‌داند چگونه بازی کند و در یک لحظه نظر خود را تغییر داده و اعلام می‌کند انتخابات برگزار نخواهد شد.

منبع یاد شده افزود: موسسه نظامی اسرائیل نگران این است که کاندیداتوری حماس در انتخابات ریاست جمهوری به نابودی مشروعیت عباس تمام شود و این جنبش از اختلاف فتح برای تقویت خود و کنترل بر نهادهای تشکیلات خودگردان استفاده کند که این مساله از نظر امنیتی و سیاسی به شدت برای "اسرائیل که به دنبال حفظ ثبات در خاورمیانه است"، خطرناک است.

منبع مذکور در ادامه برخی سناریوهای ارائه شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با پافشاری البرغوثی برای کاندید شدن در انتخابات را فاش کردند که از جمله آنها اعمال محاصره قانونی بر البرغوثی، مانع‌تراشی در اقداماتش و یا در شرایط بدتر همانگونه که همه احتمال می‌دهند لغو انتخابات ریاست به بهانه‌های مختلف است و این در حالی است که حماس روند انتخاباتی را فرصتی برای افزایش کنترل خود بر ساختار سیاسی فلسطین می‌داند و بیهوده نبود که صالح العاروری و یحیی السنوار، رهبران ارشد آن به گفتگوهای قاهره آمدند.

او تاکید کرد: بدون پرداختن به فعالیت‌های حماس در کرانه باختری نمی‌توان درباره انتخابات صحبت کرد، چرا که ارتش اسرائیل گمان می‌کند سیاست جدا کردن غزه از کرانه باختری کنترل بر منطقه را ممکن ساخته و می‌تواند مانع از حملات مسلحانه و هر گونه تلاشی برای بر هم زدن این معادله و به خطر افتادن احتمالی شهرک‌نشین‌ها و سربازان اسرائیلی شود زیرا در آن صورت حماس هر روز تلاش می‌کند عملیات‌هایی را با دستور غزه و یا خارج انجام دهد به همین دلیل نیز شاباک ده‌ها مورد از این عملیات‌ها را خنثی کرده است.

این تحلیلگر نظامی سایت والاه در پایان مقاله تحلیلی خود تاکید کرد: موسسه نظامی اسرائیل تخمین می‌زند که یک حمله نظامی مرگبار و یا غافلگیری‌های استراتژیکی از سوی حماس در کرانه باختری انجام شوند که احتمالا منطقه را به لرزه درآورند و ارتش را برای عملیات‌هایی در مناطق اشغالی فلسطین بازگردانند و منجر به تنش شوند به ویژه که ارزیابی‌های دستگاه امنیتی اسرائیل عباس را یک شخصیت سیاسی ضعیف می‌دانند که قدرت کنترل بر کرانه باختری را از دست داده است.

گفتنی است انتخابات رژیم صهیونیستی در ماه آتی، این بار بر خلاف همیشه بر موضوع فلسطین متمرکز نیست و در آن هیچ توجهی به تحولات کرانه باختری و نوار غزه نمی‌شود و کار به جایی رسیده که چهره‌های سیاسی این رژیم از تهدید کردن رهبران حماس و تهدید به اشغال دوباره نوار غزه و پایان قدرت حماس دست برداشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha