• دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99120402422
  • خبرنگار : 71402

آکسفام: انگلیس با فروش تسلیحات، جنگ سعودی‌ها علیه یمن را طولانی می‌کند

آکسفام: انگلیس با فروش تسلیحات، جنگ سعودی‌ها علیه یمن را طولانی می‌کند

آکسفام، یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی، دولت انگلیس را به طولانی کردن جنگ یمن از طریق صادرات تجهیزات سوختگیری هوایی متهم کرد چراکه می‌توان از آنها برای کمک به نیروی هوایی سعودی در اجرای بمباران کورکورانه در این کشور استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، مجوز انتقال این تجهیزات در کنار ۱.۴ میلیارد پوند فروش‌های تسلیحاتی دیگر به ریاض در تابستان گذشته که محدودیت‌های تسلیحاتی برداشته شد، داده شد و می‌توان از آنها برای طولانی‌تر کردن مدت پرواز جنگنده‌ها در زمان شدت یافتن درگیری‌ها استفاده کرد.

سم نادل، رئیس سیاستگذاری و حمایت از آکسفام گفت: در شرایطی که آمریکا خواستار پایان یافتن این درگیری در یمن شده است، انگلیس در مسیر متضاد آن حرکت می‌کند و حمایت از جنگ وحشیانه تحت امر سعودی را با فروش تسلیحات و تجهیزات سوختگیری که کار حملات هوایی را تسهیل می‌کند، افزایش داده است.  

درگیری‌ها در اطراف مارب، آخرین پایگاه دولت تحت حمایت ریاض در شمال یمن، شدت گرفته است. حوثی‌ها برای کنترل این شهر استراتژیک تلاش می‌کنند و ائتلاف تحت امر سعودی برای جلوگیری از پیشروی آنها حملات هوایی متوالی به راه انداخته است.

تا همین اواخر، مارب پناهگاهی برای آوارگان این درگیری بود. براساس برآورد آکسفام، حدود ۸۵۰ هزار آواره در ده‌ها کمپ در داخل و اطراف شهر مارب زندگی می‌کنند و کارکنان آکسفام در بازدید اخیر همچنین مشاهده کردند که "تعداد بسیار بسیار زیادی از مردم در خیابان‌ها و جلوی درها می‌خوابند."

این خیریه انگلیسی از دو طرف خواسته آتش‌بس برقرار کنند و همچنین به دولت لندن تاکید کرده است تا هر نوع صادرات تسلیحاتی که ممکن است در این درگیری استفاده شود، متوقف کند. سم نادل گفت: انگلیس مدعی است که از صلح در یمن حمایت می‌کند. لندن می‌تواند کارش را با توقف فوری فروش هرگونه تسلیحاتی که خطر استفاده علیه غیرنظامیان را در پی دارد و به این بحران انسانی دامن می‌زند، شروع کند.

با وجود اقدام آمریکا و ایتالیا در توقف فروش تسلیحات به سعودی‌ها، انگلیس با بدتر شدن اوضاع انسانی در این درگیری که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و موجب مرگ مستقیم و غیرمستقیم حدود ۲۵۰ هزار تن شده است، همچنان به انجام فروش تسلیحاتی اصرار دارد.

وزرای انگلیسی –دومینیک راب، وزیر خارجه و لیز تراس، وزیر تجارت بین‌المللی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ افزایش صادرات تسلیحاتی به عربستان سعودی را تایید کردند چرا که به ادعای آنها "تنها موارد معدودی از نقض قوانین بین‌المللی رخ داده است."

این صادرات مجموعا به ارزش دست‌کم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پوند شد و شامل صادرات "تجهیزات سوختگیری هوایی" و تجهیزات مرتبط طبق یک مجوز صادرات باز و همچنین حدود ۷۰۰ میلیون پوند اجزای بمب و ۱۰۰ میلیون پوند موشک‌های هوا به زمین می‌شود.

ائتلاف تحت امر سعودی که به تجهیزات دریافتی از غرب متکی است، از زمان ورود به این درگیری در سال ۲۰۱۵ بارها به اجرای بمباران‌های کورکورانه، قتل، مجروح کردن و آواره کردن غیرنظامیان یمنی متهم شده است.

براساس گزارش "پروژه یمن" که تعداد بمباران‌ها را رصد می‌کند، ۱۰ درصد از ۱۲۵ حمله هوایی ائتلاف سعودی که ژانویه انجام شده است، سایت‌های غیرنظامی را هدف قرار داده، ۱۳ درصد اهداف نظامی را و مابقی آن هنوز مشخص نشده است. در طول دوره جنگ، حدود ۸۷۵۰ غیرنظامی در حملات هوایی کشته شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha