• سه‌شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99121914884
  • خبرنگار : 30054

شیرین سازی آبهای شور با ممبران یا غشا نیمه تراوا

شیرین سازی آبهای شور با ممبران یا غشا نیمه تراوا

دریاها و اقیانوس ها در حدود ۹۷ درصد از کل حجم آب موجود در جهان را در خود جای داده اند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام شرکت فران، منابع آبی باقیمانده شامل آبهای زیرزمینی و سطحی هستند که اکثرا در یخچال های طبیعی منجمد شده اند. البته کمتر از یک دهم درصد از منابع آبی کره زمین در دریاچه ها و سفره های زیرزمینی جمع شده است.

در حالی که به صورت متناقصی آب یکی از فراوان ترین منابع موجود بر روی زمین است، کمبود آب سبب شده که شیرین سازی آب دریا برای جبران کم آبی در کشورهای فقیر از منظر منابع آب شیرین به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر مبدل شود.

تأمین آب آشامیدنی از آب شور چاه ها، دریاها و اقیانوس ها یکی از دغدغه های کشورهای مواجه با کم آبی است. امروزه فرایند اسمز معکوس به عنوان یک فناوری اقتصادی در شیرین سازی آبهای شور شناخته می شود.

اساس شیرین سازی آب شور در فرایند اسمز معکوس عبور آب شور با فشار بالا از غشای نیمه تراوا یا ممبران است. از این رو شناخت ممبران اسمز معکوس یا غشای نیمه تراوا به عنوان قلب فرایند نمک زدایی حایز اهمیت است.

غشای نیمه تراوا یا ممبران چیست؟

غشای نیمه تراوا یا ممبران، لایه یا فیلم نازکی است که قابلیت انتقال جرم یا تبادل یون را در طرفین خود فراهم می کند. اگر دو محلول با غلظتهای مختلف توسط یک غشای نیمه تراوا جدا شده باشند، امکان انتقال یونها از محلول غلیظ به سمت محلول رقیق از طریق غشا وجود دارد. این انتقال یون براساس پدیده فیزیکی اسمز انجام می شود.

تغییر جهت حرکت یونها از سمت محلول رقیق به سمت محلول غلیظ تنها با اعمال فشار میسر می شود. انتقال معکوس یونها از محلول با غلظت پایین به سمت محلول با غلظت بالا از طریق غشای نیمه تراوا با اعمال فشار را اسمز معکوس می نامند. بنابراین غشای نیمه تراوا یکی از ملزومات اصلی شکل گیری هر دو فرایند اسمز و اسمز معکوس در کاربردهای مختلف است.

ممبرانهای امروزی اسمز معکوس که برای شیرین سازی آبهای شور عمدتاً استفاده می شوند، به صورت استوانه تولید می شوند. این نوع طراحی با هدف دستیابی به حداکثر سطح غشا در حجم ممبران انجام شده است.

این دسته از غشاء ها از لایه های تشکیل شده اند که به دور یک لوله نفوذ پذیر در مرکز این المان قرار گرفته است؛ لایه های اشاره شده حاوی چند صفحه مسطح غشایی هستند که قسمت فعال آن رو به بیرون قرار دارد و همچنین این لایه ها از سه قسمت به یکدیگر متصل می شوند تا در نهایت آب تصفیه شده از سمت غشاء نیمه تراوا نفوذ پیدا کند و در بین آنها جدا می شود و به سمت مرکز المان جریان پیدا می کند.

سرانجام لایه ها به دور لوله در هم تنیده می شود و برای حفظ شکل استوانه ای عنصر با یک لایه از جنس فایبر گلاس پوشانده می شود. اما سایر بسته بندی های خارجی این محصول بر اساس کاربرد آن ها متفاوت می شود.

جنس ممبران اسمز معکوس

ممبرانهای اسمز معکوس امروزی عمدتاً بر پایه غشاهای پلی آمید کامپوزیتی فیلم نازک (TFC) می باشند که به صورت کلی شامل یک شبکه پلی استر با ضخامت ۱۲۰ الی ۱۵۰ میکرومتر جهت تقویت این غشاء و یک لایه میانی متخلخل که معمولا از جنس پلیمری به نام پلی سولفونیک با ضخامت ۴۰ الی ۵۰ میکرومتر تشکیل شده است همچنین یک لایه ممانعت کننده بسیار نازک با خصلت انتخاب پذیری و مقاومت کم در برابر انتقال جرم جریان تصفیه شده با ضخامت ۰.۲ میکرومتر از جمله اجزای تشکیل دهنده این ماژول می باشد.

کاربرد ممبرانهای اسمز معکوس

در حال حاضر ممبرانهای اسمز معکوس در نمک زدایی از آبهای شور، تصفیه پسابهای صنعتی، تولید آب فوق خالص برای مصارف دارویی و پزشکی، تغلیظ آب میوه، حذف الکل از نوشیدینی های تخمیری و کاهش غلظت نمکهای محلول مورد استفاده قرار می گیرند. ولی شیرین سازی آبهای شور پرکاربردترین حوزه بکارگیری ممبرانهای اسمز معکوس است.

ممبرانهای صنعتی تجاری

امروزه ممبرانهای تجاری اسمز معکوس در مقیاس وسیع توسط تولیدکنندگان به بازار آب شیرین کن های صنعتی روانه شده اند. فروش ممبرانهای صنعتی با اندازه، کاربرد و مشخصات فنی متفاوت براساس نوع طراحی واحد آب شیرین کن انجام می شود.

ممبران هشت اینچ به عنوان پرکاربردترین اندازه ممبران در آب شیرین کن های صنعتی شناخته می شود. اگرچه ممبرانهای با قطر چهار اینچ نیز در مصارف نیمه صنعتی پرکاربرد هستند.

مشخصات فنی ممبرانهای تجاری با توجه به مشخصات آب شور ورودی به ممبران و نوع طراحی تعیین می شود. ممبرانهای با مشخصات فنی نظیر سطح ویژه، حذف نمک، مقاومت در برابر فولینگ، فشار و دمای عملیاتی در دو گروه ممبران آب شور و ممبران دریایی طبقه بندی می شوند.

شرکت فران به عنوان تولیدکننده آب شیرین کن های صنعتی، وارد کننده و تأمین کننده ممبرانهای فیلمتک اوریجینال نیز می باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha