• یکشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9005-10384
  • منبع : مطبوعات

آيت‌الله مظاهري: صداقت و امانتداري؛ ويژگي مسلمان واقعي است

آيت‌الله مظاهري: 
صداقت و امانتداري؛ ويژگي مسلمان واقعي است

آيت‌الله مظاهري ضمن ابراز نگراني شديد از رواج دورغ در رسانه‌ها، مطبوعات و سايت‌هاي خبري، جامعه آغشته به دروغ را جامعه غيراسلامي خواند و گفت: متأسّفانه دروغ و نيرنگ همه جامعه را فرا گرفته است!

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت‌الله مظاهري در چهارمين جلسه از سلسله مباحث اخلاق با عنوان «فضيلت‌هاي فراموش شده»، «صداقت» را يکي ديگر از فضيلت‌هاي فراموش شده جامعه کنوني دانست و اظهار داشت: صداقت، صفا و صميميّت، فضايل مهم و فراموش شده‌اي هستند که در بين مردم مغفول‌اند و در عوض، رذائلي همچون دروغ، تقلب، حقه‌بازي و نيرنگ، جايگزين صفت حسنه صدق شده و شهرت فراواني نيز يافته‌اند.

* صداقت و امانتداري؛ ويژگي مسلمان واقعي

مظاهري با بيان چند روايت از اهل‌بيت( ع) صفاتي همچون صداقت و امانتداري را از علامات اهل دين برشمرد و خاطرنشان كرد: اهل‌بيت(ع) در روايات متعدّدي فرموده‌اند "مسلمان واقعي با دو صفت «صداقت» و «امانتداري» شناخته مي‌شود و از اين جهت مي‌توان گفت: افراد حقه‌باز، فريب‌کار و دورغگو، مسلمان واقعي نيستند."

وي با اشاره به اينکه مسلمانان علاوه بر گفتار، در رفتار خود نيز بايد صادق باشند، تصريح کرد: اهميّت صداقت نزد خداوند متعال به قدري است که ازهمه انبياي الهي براي مراعات صداقت و يک رنگي در گفتار و کردار و نيز براي وادار ساختن بندگان به راستي و صميميّت در گفتار و کردار، ميثاق گرفته است.

وي ادامه داد: سيري در سيره اهل‌بيت(ع) نيز حاکي از جلوه ويژه صداقت، صفا و يکرنگي در زندگاني آن بزرگواران و رسوخ اين صفات پسنديده و فضائل حسنه اخلاقي، در عمق جان ايشان است.

* صداقت با خداوند متعال

مظاهري، ضمن تبيين اقسام صداقت، از «صداقت با خداوند متعال»، به عنوان قسم اول صداقت نام برد و خاطرنشان کرد: هنگامي انسان مي‌تواند مدّعي صداقت با خداي خويش شود که تنها او را بپرستد، تنها از او مدد بجويد و مؤثري در جهان به غير از ذات بي‌همتاي پروردگار نشناسد.

وي افزود: مسلماني که از شيطان برون و درون و نفس امّاره متابعت کند، هنگامي که در نماز مي‌گويد «ايّاک نعبد» در حال دروغ گفتن است و مسلماني که ساير عوامل را در کنار خداي تعالي در پيشبرد اهداف خويش مؤثر بداند، «ايّاک نستعين» گفتن او دروغ است.

وي صداقت با اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) را قسم دوم صداقت دانست و اظهار کرد: ابراز ارادت واقعي و اظهار محبّت حقيقي به محضر اهل‌بيت(ع) مستلزم متابعت عملي از سيره و دستورات آن بزرگواران است؛ از اين‌رو کسي که آلوده به گناه است، ارادت و محبّت او نسبت به معصومين«سلام‌الله عليهم» تظاهري بيش نيست و در زمره دروغگويان به شمار مي‌رود.

* تاکيد بر حاکميّت صفا و صميميّت بين خانواده

مظاهري از صداقت در خانه و حاکميّت صفا و صميميّت بين افراد خانواده، به عنوان قسم سوم صداقت نام برد و تأکيد کرد: ورود دروغ، نيرنگ و حيله‌گري به نظام خانواده، نه تنها منجر به بروز اختلافات اساسي بين زن و شوهر و فرزندان مي‌شود، بلکه بر تربيت فرزندان نيز اثرات سوئي خواهد داشت و موجب مي‌شود آنان اهل دورغ، ريا و نيرنگ شده و از صداقت و يکرنگي فاصله زيادي داشته باشند.

وي در اين خصوص ادامه داد: خانه با صفا و نوراني، خانه‌اي است که در آن، زن و شوهر نسبت به همديگر صادق باشند و براي رفاه خانواده از هر ‌کوششي دريغ نکنند و ايثار، گذشت و فداکاري را در خانه خود حاکم سازند؛ به گونه‌اي که اگر يکي از زوجين مرتکب اشتباهي شد، ديگري اشتباه او را نديده بگيرد و افزون بر اين، به او نيکي نمايد.

مظاهري از صداقت اجتماعي و يک رنگي در گفتار و کردار با مردم، به عنوان قسم چهارم صداقت ياد کرد و گفت: مردم بايد نسبت به يکديگر صادق باشند و از هرگونه ريا، تظاهر و تقلب و حقه‌بازي دوري گزينند که صفا و صداقت، موجب افزايش محبّت اجتماعي بين مردم مي‌شود و تظاهر و دورويي، انسان را از چشم ديگران مي‌اندازد و شخصيّت او را لکه‌دار مي‌کند.

وي ادامه داد: حتي تعارفات روزمرّه و جاري بين مردم نيز بايد صادقانه باشد و تعارفات ظاهري و دورغين، گناه محسوب مي‌شود.

* رواج دروغ در رسانه‌ها!

مظاهري ضمن ابراز نگراني شديد از رواج دورغ در رسانه‌ها، مطبوعات و سايت‌هاي خبري، جامعه آغشته به دروغ را جامعه غيراسلامي خواند و افزود: متأسّفانه دروغ و نيرنگ همه جامعه را فرا گرفته است؛ به گونه‌اي که علاوه بر برخي روزنامه‌ها و سايت‌ها که مکرراً به دورغ متوسّل مي‌شوند، حتي برخي مسئولين نيز در مواردي به مردم دروغ مي‌گويند و در مقابل، مردم نيز در مواردي که بايد با مسئولين صادق باشند، به دروغ‌گويي مي‌پردازند.

* انتقاد از تظاهر و تقلّب در عرصه اقتصاد

وي از عدم مراعات صداقت در عرصه اقتصادي نيز انتقاد و تصريح کرد: امروزه متأسّفانه دروغ، تظاهر و تقلّب در عرصه اقتصاد رواج دارد که نتيجه آن، شيوع معضلاتي نظير غشّ در معامله، کم‌فروشي، و عدم ثبات نرخ کالاها است که گناهان بزرگي محسوب مي‌شود.

وي در بخش پاياني بيانات خود، رياکاري، نفاق و دورويي را گناهان بزرگي دانست و افزود: تعريف و تمجيد از خود و نيکو جلوه دادن عملکرد خود و نيز تخريب ديگران و عملکرد آنان، گناهان بزرگي است که از رذائلي همچون ريا و نفاق سرچشمه مي‌گيرد و اين طرز رفتار نه تنها محبوبيّت اجتماعي را افزايش نمي‌دهد، بکه ضربات مهلکي به شخصيّت انسان وارد مي‌سازد.

* جامعه بر دروغ و رياکاري مي‌چرخد!

بر اساس گزارش مركز خبر حوزه، وي در اين باره افزود: متأسّفانه ريا و رياکاري در بين مسئولين و مردم به قدري فراوان است که بايد گفت، جامعه ما بر روي دروغ، تظاهر، تعريف‌هاي بي‌جا و رياکاري مي‌چرخد و صدق و اخلاق در جامعه بسيار کمرنگ شده است. چنين جامعه‌اي از نظر پيامبر اکرم(ص) جامعه اسلامي نيست و گريستن به حال اين جامعه رواست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha