• چهارشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94120503631

خیزش چین در صنعت هسته‌ای جهانی

خیزش چین در صنعت هسته‌ای جهانی

چین می‌خواهد در صنعت هسته‌ای جهانی از مصرف کننده به رقابت کننده تغییر کند. به طوری که این کشور به دنبال پرده‌برداری از نخستین راکتور پیشرفته‌اش برای صادرات است، اقدامی که رقابت جدیدی را برای شرکت‌های جهانی پرتکاپو ایجاد می‌کند.

چین می‌خواهد در صنعت هسته‌ای جهانی از مصرف کننده به رقابت کننده تغییر کند. به طوری که این کشور به دنبال پرده‌برداری از نخستین راکتور پیشرفته‌اش برای صادرات است، اقدامی که رقابت جدیدی را برای شرکت‌های جهانی پرتکاپو ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، دو شرکت دولتی چینی برای طراحی راکتور بومی هوالانگ 1 و صادرات آن به خارج با یکدیگر متحده شده‌اند.

روز سه‌شنبه یکی از این دو شرکت، گروه انرژی هسته‌ای گواندانگ (CGN)، میزبان ده‌ها تن از مجریان تجاری از کینا،‌ روسیه، اندونزی و نقاط دیگر و نیز دیپلمات‌ها و روزنامه‌نگاران در تاسیسات انرژی هسته‌ای دایابی (خلیج دایا) برای تبلیغ و ارایه هوالانگ یک برای صادرات بود.

این اقدام نشان‌دهنده تغییر موضع چین و صنعت انرژی هسته‌ای است. به مدت سه دهه، چین بازار بزرگی برای غول‌های هسته‌ای از جمله شرکت الکتریک وستینگ هاوس ژاپن واقع در ایالات متحده و شرکت آریوا فرانسه بود. از دهه 1990 بیش از 30 راکتور با اتکا بر طراحی و تکنولوژی خارجی در سراسر چین ساخته شده است.

علاقه و حرکت چین به سمت انرژی هسته‌ای در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کشورها در حال بررسی خطرات انرژی هسته‌ای و هزینه‌های آن در مقایسه با گاز طبیعی و دیگر سوخت‌ها بوده‌اند. امروز، ده‌ها راکتور در سراسر چین در حال ساخت است که بیش از یک سوم همه راکتورهای در حال ساخت در جهان را در بر می‌گیرد.

این حجم و سرعت ساخت و ساز به شرکت CGN و دیگر کمپانی‌های چینی این فرصت را می‌دهد که در بازار داخلی به کسب تجربه بپردازند و در توسعه بخش‌ها تکنولوژی‌ها و سیستم‌های راکتور مهارت به دست آورند.

کارشناسان صنعت هسته‌ای می‌گویند،‌ این تجربه آمیخته با هزینه‌های پایین کارگری و حامی، به طور بالقوه راکتور چینی را برای مصرف کنندگان بین‌المللی جذاب می‌کند.

فرانسوا مورین، مدیر بخش چین انجمن هسته‌ای جهان در این باره گفت: در زمانی مناسبی هوالانگ 1 ارائه شد. آن‌ها فرصت خوبی در اختیار دارند.

بدون تردید از تبلیغ تا به فروش رسیدن، زمان‌بر است و هیچ تضمینی وجود ندارد که هوالانگ 1 در خارج به موفقیت دست یابد. مباحث مرتبط با ساخت این راکتور در خارج در بسیاری از موارد در مراحل مقدماتی باقی مانده و نخستین مدل راکتور هوالانگ تا چند سال آینده شروع به کار نخواهد کرد.

این راکتور که توسط شرکت CGN و شرکت ملی هسته‌ای چین طراحی شده با نام HPR1000 نیز شناخته می‌شود و دارای ویژگی‌های مشابه‌ای با راکتورهای به اصطلاح نسل سوم از قبیل AP1000 وستینگ‌ هاوس مانند سیستم‌های ایمنی غیرفعال پیشرفته است.

ژنگ، معاون مدیر کل شرکت CGN در این باره گفت توسعه این مدل جدید راکتور منعکس کننده جهش تکنولوژیکی صنعت هسته‌ای چین از دهه 1990 است.

وی اضافه کرد: ما HPR1000 را توسعه دادیم زیرا ما تجربه کسب کرده‌ایم و می‌دانیم چگونه تجربیات‌مان را به سمت تکنولوژی جدید به کار بگیریم.

این راکتور تاحدی بر تکنولوژی پیشرفته فرانسه که برای سال‌ها در چین مورد استفاده قرار داشت اتکا دارد اما شرکت‌ CGN می‌گوید این طراحی جدید متعلق به خود چین است.

مدیران اجرایی ‌CGN می‌گویند، با اینکه این دو شرکت با یکدیگر این راکتور را طراحی کرده‌اند اما این دو به طور جداگانه فعالیت بازاریابی را انجام می‌دهند.

شرکت سوم تکنولوژی انرژی هسته‌ای کشور چین در نظر دارد تا راکتور دیگری را بر اساس تکنولوژی ایالات متحده صادر کند.

تاییدیه‌های نظارتی در میان چالش‌هایی قرار دارد که شرکت‌های چینی برای فروش راکتورهای داخلی به خارج از این کشور با آن مواجه هستند. مدیران اجرایی CGN می‌گویند کسب مجوزهای مقرراتی مورد نیاز در بریتانیا و دیگر کشورها برای راکتور هوالانگ 1 چندین سال به طول خواهد انجامید، روندی که باید پیش از آغاز ساخت و ساز مورد بررسی قرار گیرد.

شرکت CGN می‌گوید نسبت به دیگر شرکت‌های دولتی چینی شفاف‌تر عمل می‌کند و پیشنهاد تورهای عمومی از تاسیسات دایابی در خارج از شهر جنوبی شنزن را می‌دهد. نخستین نیروگاه انرژی هسته‌ای این شرکت در دهه 1990 وارد خط شد و به تولید انرژی برای هنگ کنگ پرداخت. این کمپانی 16 راکتور تجاری دارد و 12 راکتور دیگر را در حال ساخت دارد.

در حال حاضر چهار راکتور هوالانگ 1 در مناطق جنوبی چین، فوجیان و گوانگسی در حال ساخت است و واحدهای دیگری نیز در بریتانیا، پاکستان، آرژانتین و دیگر نقاط طراحی شده یا در حال بررسی هستند.

نگرانی‌های سیاسی درباره سرمایه‌گذاری هسته‌ای چین در غرب می‌تواند باعث به‌وجود آمدن موانعی شود که با این حال این امر ممکن است از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شریکان محلی حل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha