• سه‌شنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94121812258
  • خبرنگار : 71443

المانیتور: اولویت ایران مبارزه با تروریسم منطقه‌ای است، نه جنگ یمن

المانیتور: اولویت ایران مبارزه با تروریسم منطقه‌ای است، نه جنگ یمن

یک پایگاه خبری – تحلیلی در گزارشی نوشت: عربستان سعودی از زمان آغاز جنگ علیه یمن و کمک به گسترش افراطی‌گری و تروریسم در عراق و سوریه، همواره تلاش کرده است انگشت اتهام را به سمت ایران بگیرد در حالی‌که تهران به دلایل متعددی هرگز دست به اقدام نظامی در یمن نخواهد زد.

یک پایگاه خبری – تحلیلی در گزارشی نوشت: عربستان سعودی از زمان آغاز جنگ علیه یمن و کمک به گسترش افراطی‌گری و تروریسم در عراق و سوریه، همواره تلاش کرده است انگشت اتهام را به سمت ایران بگیرد در حالی‌که تهران به دلایل متعددی هرگز دست به اقدام نظامی در یمن نخواهد زد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المانیتور، عربستان سعودی نزدیک به یک سال است که همسایه جنوبی خود، یعنی یمن را بمباران می‌کند، در حالی که در تلاش است توجه جهان را به سمت ایران جلب کند. عربستان همچنین نیروهای نظامی‌اش را با همین تاکتیک به بحرین فرستاد و به نیروهای افراط گرا در عراق و سوریه کمک کرد،‌در حالی که همواره انگشت اتهام خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران گرفته است.

ریاض با کمک گرفتن از ماشین رسانه‌های گسترده‌اش همچنان در حال انتشار این پیام است که گرفتار مقابله با ایران است و با وجود اقدامات خودش، هنوز مخاطبانی هستند که این پیام را باور می‌کنند. این ماشین رسانه اکنون تلاش می‌کند تا با سوء استفاده از اظهارات مقامات ایرانی درباره تحولات منطقه، تهران را به مداخله نظامی در یمن متهم کند. این در حالی است که ایران بارها نشان داده است که به چند دلیل تمایلی برای یک اقدام نظامی در یمن ندارد.

اول اینکه با توجه به شرایط منطقه و وجود خطر تروریسم از عراق و سوریه، حفظ امنیت و وضعیت موجود برای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اولین قانون سرمایه‌گذاری این است که پیش از وابسته بودن به دارایی‌هایتان باید از آن محافظت کنید تا بتوانید از آن بهره ببرید. بنابراین رفتن به سراغ یک قلمرو جدید برای ایران به هیچ وجه اولویت نیست.

دوم، ایران در طول تاریخ فراگرفته است که بسط دادن حضور یک کشور در منطقه‌ای دیگر می‌تواند به سقوط یک ملت منجر شود. تهران می‌داند که افزایش حضورش در منطقه، به عنوان مثال از طریق اقدام نظامی در یمن، ممکن است وضعیت کنونی‌اش را نابود کند، در حالی که هیچ تاثیر مثبتی بر قدرت راهبردی‌اش در خصوص دیگر مسائل منطقه خاورمیانه نخواهد داشت.

سومین دلیل این است که مقابله با افراطی‌گری، با توجه به تهدیدات منطقه یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است. حسن روحانی رییس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از هر فرصتی برای تاکید بر این اولویت کشورشان استفاده کرده‌اند. از نظر آن‌ها پس از رسیدن به توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، هیچ چالش بزرگتری برای ایران، غیر از تروریسم منطقه‌ای به ویژه داعش وجود ندارد. بنابراین اگر کسی تصور می‌کند که یمن برای تهران یک فرصت است، باید گفت که دفع این بحران مهم‌تر از واردشدن به آن است.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود، چهارمین دلیل برای رد اتهام مداخله نظامی ایران در یمن را این‌گونه عنوان کرد: دولت روحانی بر این باور است که تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران و بین‌المللی ایران از طریق اقدامات مسئولانه امکان‌پذیر است.

اقدام نظامی در یمن در هیچ شرایطی مسئولانه دیده نخواهد شد. در حقیقت چنین اقدامی تنها به پوشش عملکرد غیرمسئولانه عربستان سعودی برای حمله به یمن کمک خواهد کرد. ایران هرگز نمی‌خواهد فرصتی به سعودی‌ها بدهد تا از بار مسئولیت خود در آغاز جنگ در یمن شانه خالی کنند.

پنجم، ایران در یمن دست به اقدام نظامی نخواهد زد چون در این صورت مهر تاییدی بر خط رسانه‌ای عربستان برای مقصر جلوه دادن تهران خواهد زد. ریاض به سختی تلاش کرده است تا با گسترش ایران هراسی یک اتفاق نظر عمومی علیه ایران ایجاد کند. اقدام نظامی ایران در یمن نه تنها به عربستان برای ادامه این روند کمک می‌کند، بلکه سبب می‌شود تا توجه جامعه بین الملل از حقیقت جنگ تحت رهبری آل سعود در یمن منحرف شود، به ویژه در زمانی که جامعه جهانی کمی در حال توجه به تحولات منطقه است.

ششمین و آخرین دلیل از منظر المانیتور این است که ایران و متحدانش می‌دانند یمن این روزها بیش از جت‌های جنگنده، موشک‌های دوربرد و میان‌برد، هلیکوپتر و تجهیزات نظامی سنگین به قدرت نظامی نیاز دارد و ایران هرگز چنین تجهیزاتی را برای یمن فراهم نمی‌کند، چرا که چنین اقدامی ایران را در تقابل مستقیم با عربستان قرار خواهد داد و توافق هسته‌ای را نیز به خطر خواهد انداخت. ایران هیچ یک از این‌ها را نمی‌خواهد. تهران اکنون روی مسائل اقتصادی در مقابله با افراطی‌گری در منطقه متمرکز شده است و ورود به جنگ یمن به حصول هیچ‌یک از این اهداف تهران کمک نخواهد کرد.

اما جامعه بین الملل نسبت به این جنگ بی تفاوت بوده است شاید به این خاطر که یمن فاصله زیادی تا اتحادیه اروپا و غرب دارد و نمی‌تواند پیامدهایی چون بحران پناهجویان کنونی از سوریه که اروپا را فراگرفته است، در پی داشته باشد. شاید هم به خاطر ماشین رسانه عربستان و دلارهای حاصل از فروش نفت ریاض است، چرا که منجر به افزایش نفوذ سعودی‌ها در جوامع غربی شده است. شاید تنها این اظهارات مقامات ایرانی است که سعی دارد توجه جامعه جهانی را به جنگ تحت رهبری عربستان در یمن و پیامدهای تاسف بار آن جلب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha