• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95022716926
  • خبرنگار : 71498

در نشست اتاقی‌ها یا چیت‌چیان عنوان شد

از گلایه‌های بخش خصوصی تا پاسخ وزیر

از گلایه‌های بخش خصوصی تا پاسخ وزیر

پرداخت نشدن مطالبات بخش خصوصی از سوی وزارت نیرو موجب شده که حجمی از اعتراض‌ها در میان بخش خصوصی صنعت آب و برق وجود داشته باشد؛ اعتراضاتی که امروز اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در نشستی که با وزیر نیرو داشتند، مطرح شد.

پرداخت نشدن مطالبات بخش خصوصی از سوی وزارت نیرو موجب شده که حجمی از اعتراض‌ها در میان بخش خصوصی صنعت آب و برق وجود داشته باشد؛ اعتراضاتی که امروز اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در نشستی که با وزیر نیرو داشتند، مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مشکلات بخش خصوصی مدت‌هاست که دامن‌گیر وزارت نیرو شده و این در حالی است که وزیر نیرو در مورد این موضوع معتقد است که دغدغه وزارت نیرو پرداخت مطالبات بخش خصوصی است.

در این زمینه امروز - دوشنبه - در صبحانه کاری اعضای اتاق بازرگانی ایران با حمید چیت‌چیان، شمس اردکانی - رییس کمیسیون انرژی اتاق بازگانی ایران - اینگونه مطرح کرد که نباید برق و آب به صورت مجانی در اختیار مردم قرار بگیرد و باید عدالت در این زمینه به طور کامل اجرایی شود.

وی با بیان این‌که باید اقدامات مفیدی برای جذب سرمایه در وزارت نیرو صورت گیرد، گفت: باید کاری صورت گیرد که در ایران ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد، چرا که در حال حاضر برخی دخالت‌های دولتی موجب شده که ریسک سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در وزارت نیرو بهبود کسب‌وکار صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: وزیر نیرو بدون مشورت با اتاق ایران قیمت انرژی‌های نو را بدون رایزنی کاهش دادند که این مساله به معنای فرار سرمایه‌گذار است.

اردکانی تصریح کرد: باید برای حل این مساله بازار قیمت برق و آب ساماندهی شوند و تنها در این صورت است که می‌توانیم بسیاری از مشکلات صنعت آب و برق را برطرف کنیم.

بخش خصوصی ارتقادهنده 6 درصد راندمان نیروگاه‌ها

در ادامه نجفی - رییس انجمن بهینه‌سازی انرژی اتاق ایران - ضمن انتقاد از راندمان پایین نیروگاه‌های کشور گفت: با توجه به این که بخش خصوصی می‌تواند شش درصد راندمان نیروگاه‌ها را ارتقاء دهد، لذا انتظار می‌رود که از بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود.

همچنین کلاهی - رییس سندیکای صنعت برق - با اشاره به موفقیت صنعت برق در سال‌های اخیر اظهار کرد: با توجه به این‌که در پایان دهه 60 و 70 انتقال تکنولوژی صورت گرفت شرکت‌های داخلی توانستند ارتقاء خوبی پیدا کنند به‌طوری که در حال حاضر بخش عمده‌ای از تجهیزات برقی در داخل کشور تولید می‌شوند.

وی با بیان این که بخش خصوصی هیچ مخالفتی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در صنعت برق ندارد، ادامه داد: خواست ما این است که در دعوت از بخش خصوصی خارجی نظر بخش داخلی نیز لحاظ شود.

رییس سندیکای صنعت برق در خصوص فاینانس نیز گفت: خواست ما این است که نظر بخش خصوصی در این مورد لحاظ و بیشتر از سرمایه‌گذاری‌ مستقیم به جای فاینانس استفاده شود.

همچنین مسگر‌پور - رییس فدراسیون آب اتاق بازرگانی ایران - ضمن گلایه از عدم حضور افراد فدراسیون در اتاق فکر آب بیان کرد: انتظار ما این است که در اتاق فکر وزارت نیرو علاوه بر افراد با سابقه دولتی پنج نفر از افراد فدراسیون نیز حضور داشته باشند.

وی پیشنهاد کرد که سه کارگروه قیمت تمام شده آب و تعرفه‌ها، کارگروه طرح‌های نیمه‌تمام و کارگروه جذب سرمایه‌گذار ایجاد شود و به عقیده من این امر می‌تواند تعداد زیادی از پروژه‌های معوق را ساماندهی کند.

در پایان وزیر نیرو در پاسخ به صحبت‌های مطرح شده گفت: در حال حاضر متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی در اتحادیه اروپا 37.8 درصد و متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی در ایران 37.5 درصد است، لذا من این اطمینان را می‌دهم که ایران از نظر راندمان نیروگاهی شرایط خوبی را دارد.

حمید چیت‌چیان با بیان این‌که در نیروگاه‌های حرارتی ایران انتشار آلاینده بسیار کمتر از اروپا است، اظهار کرد: با توجه به این‌که در نیروگاه‌های اروپایی از زغال‌سنگ استفاده می‌شود انتشار آلاینده در آنها بسیار زیاد است، اما در ایران با توجه به این‌که بیش از 80 درصد از نیروگاه‌ها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند؛ لذا انتشار آلاینده بسیار پایین است.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای ارتقای راندمان افزود: نصب 7500مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی موجب ارتقای 1.5 درصدی راندمان و ظرفیت نیروگاه‌ها می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: مجوزهای لازم برای انجام این کار گرفته شده و تنها مشکل این است که بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد که دلیل این مساله نیز نبود منابع مالی است.

چیت‌چیان یکی‌دیگر از راه‌های ارتقای راندمان نیروگاه‌ها را استفاده از نیروگاه‌های کلاس F دانست و ادامه داد: با سازنده‌های متعددی برای انتقال تکنولوژی کلاس F صحبت شده که این مساله نیز می‌تواند میزان راندمان را به 47 درصد برساند.

وی با بیان این که به زودی این تکنولوژی وارد ایران می‌شود، اظهار کرد: برای ورود تکنولوژی کلاس H محدودیت‌های زیادی وجود دارد، اما در جاههایی که فشار گاز اجازه بدهد از کلاس H نیز استفاده خواهیم کرد، اما فعلا برای انتقال تکنولوژی کلاس F مذاکرات صورت گرفته است.

وزیر نیرو در خصوص نگرانی شرکت‌های داخلی برای ورود شرکت‌های خارجی گفت: هدف اول ما رشد ظرفیت‌های داخلی است و فاینانسی که اخذ می‌کنیم در همین راستا تعریف شده است.

چیت‌چیان با بیان این‌که از اعضای فدراسیون آب در اتاق فکر حضور دارند، اظهار کرد: سعی می‌کنیم در آینده تعداد بیشتری از اعضای بیشتری در جلسات اتاق فکر استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که بیش از 40 درصد از وقت مدیران وزارت نیرو صرف حل مساله مطالبات بخش خصوصی می‌شود، ادامه داد: واقعیت این است که وزارت نیرو در این زمینه به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست و سال گذشته بیشترین استفاده از خزانه اسناد اسلامی و انتشار اوراق مشارکت توسط وزارت نیرو صورت گرفت.

وزیر نیرو در خصوص وضعیت کیفیت برق ایران گفت: کیفیت برق کشور در رده بالایی در منطقه قرار دارد، اما برای رسیدن به استاندارد اروپا فاصله داریم که برنامه‌هایی را برای رفع این فاصله نیز در نظر گرفته‌ایم.

چیت‌چیان در خصوص تشکیل سه کارگروه برای مشکلات آبی بیان کرد: حداکثر تا پایان هفته آینده تصمیم‌گیری می‌شود و اعضای این کارگروه مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha