• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403022720109
  • خبرنگار : 71461

کتاب «جهان‌دیده‌ها» رونمایی شد

کتاب «جهان‌دیده‌ها» رونمایی شد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رونمایی از کتاب جهان دیده ها، تاکید کرد که در به ثمر رسیدن اهداف صادرات فرهنگی کشور، مصمم است و اتهام برخی افراد در مورد صادرات فرش به جای صادرات فرهنگ را پشت سر خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، کتاب «جهان دیده ها» عصر امروز در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، رونمایی شد. 

در این مراسم، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با تاکید بر اینکه دیپلماسی عمومی بدون صادرات فرهنگی، دچار نقص خواهد بود، ادامه داد: امروز می بینیم که سبک زندگی آمریکایی و گسترش آن در دنیا، مرهون صادرات فرهنگی آنجاست. در واقع سبک زندگی، ارزش ها و هنجارها در دنیا، با صادرات فرهنگی دچار تغییر می شود.

وی با بیان اینکه صادرات فرهنگی در کشور ما، دچار بدفهمی شده است، ادامه داد: چند سال قبل ما اعلام کردیم که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دنبال صادرات فرهنگی است، اما برخی ها انتقاد کردند و به کنایه گفتند که سازمان فرهنگ، صادرات گفتمان انقلاب اسلامی را کنار گذاشته و به دنبال صادرات فرش افتاده است. در اینجا لازم است که بگویم راه جدیدی در عرصه دیپلماسی فرهنگی با صادرات محصولات فرهنگی، باز شده است. با اینکه برخی ها صادرات فرهنگی را با صادرات فرش یکسان می دانند، اما این مرحله را پشت سر می گذاریم و مصمم هستیم که کار را به نتیجه قابل قبول برسانیم.

ایمانی پور بر اهمیت فرهنگسازی در حوزه صنایع فرهنگی و صادرات آن، تاکید کرد و گفت: لازم است این موضوع در جامعه، تبیین شود که گر چه فرش و صادرات آن، برای کشور ما حائز اهمیت است اما منظور ما از صادرات فرهنگی، صدور خدمات، خلاقیت ها و ایده های جدید فرهنگی در قالب فعالیت های هنری به دیگر کشورها است. 

رییس دستگاه دیپلماسی کشور، با اشاره به اینکه تجربه کشورهای مختلف دنیا نشان داده است که کار فرهنگی برای پیشبرد فعالیت های بین المللی، مرقون به صرفه ترین مسیر است، بیان کرد: علاوه بر این، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای کشور و به دنبال آن، توسعه فرهنگ، دستاوردهای دیگری است که صادرات فرهنگی به همراه خواهد داشت. در واقع، یکی از راه های اثرگذار توسعه فرهنگ، اقتصادی کردن آن است. 

وی در ادامه، با بیان اینکه اقتصاد و صادرات فرهنگی را باید در کشور جدی بگیریم، افزود: گر چه در این زمینه، بدفهمی هایی وجود دارد، اما باید مقاومت کرد و کار مهم را در کشور انجام داد. این کار با کمک رسانه ها و فعالان حوزه فرهنگ، انجام شدنی است. 

ایمانی پور همچنین بیان کرد: موضوع صادرات فرهنگی، جزو سیاست های کلی کشور است و ما نیز در این عرصه، تلاش می کنیم که سهم خود را به خوبی ایفا کنیم. البته، موانعی همچون گردش مالی در حوزه صادرات فرهنگی و انتقال پول به کشور و همچنین موارد دیگری همچون کیفیت بسته بندی و ارائه محصولات فرهنگی وجود دارد که همه این مسائل، قابل رفع است. 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایجاد رقابت در عرصه صادرات فرهنگی را یکی از راه های توسعه در این مسیر دانست و گفت: به عنوان مثال، در عرصه اسباب بازی که یکی از ارکان صنایع فرهنگی به حساب می آید، ما موفقیت های چشمگیری در جهان کسب کرده ایم، به طوری که بسیاری از محصولات سازندگان اسباب بازی ایرانی، با سازندگان مطرح دنیا، در حال رقابت جدی هستند و توانسته اند محصولات ارزشمندی ارائه کنند. اینک، با انتشار کتاب «جهان دیده ها» مسیر تازه ای پیش روی حوزه صادرات فرهنگی آغاز شده است و امیدواریم که این راه ادامه یابد. 

وی همچنین ابراز کرد: اگر توفیق یابیم که مدیران مان را نیز جهان دیده کنیم، کار بزرگی کرده ایم، چون فی نفسه، جهان دیده شدن، برای کشور ارزش آفرین است. 

کتاب «جهان‌دیده‌ها» رونمایی شد

به دنبال شناسایی چهره‌های موفق در صنایع فرهنگی هستیم

محمدرضا بهمنی معاون همکاری های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز، در این مراسم از فلسفه شکل گیری کتاب «جهان دیده‌ها» گفت و ابراز کرد: یکی از اهداف ما شناسایی افرادی بود که در حوزه صنایع فرهنگی دارای تجربه هستند و هدف بعدی انتقال این تجربیات، به افرادی بود که در ابتدای مسیر صادرات فرهنگی قرار دارد. 

وی ادامه داد: موضوع صنایع فرهنگی و صادرات آن با حمایت شخص رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برخلاف مخالفت هایی که در این زمینه وجود داشت، مورد توجه قرار گرفت و نقطه آغاز آن، انتشار کتاب «جهان دیده‌ها» بود. 

در انتهای این مراسم، کتاب «جهان دیده‌ها» با حضور مسوولان و فعالان حوزه فرهنگی، رونمایی شد. 

این کتاب، کاری از موسسه فرهنگی و انتشارات بین المللی الهدی از زیرمجموعه های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که در 300 صفحه تدوین شده است. «جهان دیده ها» در سه فصل «سینما و تلویزیون»، «کتاب» و «تبلیغ فرهنگی» و در گفت وگو با 14 فعال حوزه صادرات فرهنگی، گردآوری شده است. رائد فریدزاده، مهدی یادگاری، سیدجمال ساداتیان، محمدامین همدانی، مجید جعفری اقدام، احمد ذوعلم، فرهاد فلاح، فریده خلعتبری، محمدحسین صلواتیان، محمود واعظی، ابوالفضل خوش منش، شهاب اسفندیاری، شیدا نیکوروین و محمد خدادی، در این کتاب، از تجربه های خود در حوزه صادرات فرهنگی گفته اند. «جهان دیده ها» همراه با پادکست گفت وگوها، به علاقه مندان ارائه شده است. 

پس از مراسم رونمایی از کتاب «جهان دیده‌ها» حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور از غرفه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی و دیگر غرفه‌های موجود بخش بین الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب بازدید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha