• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403022720155
  • خبرنگار : 71635

انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز

انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز

رئیس کارگروه مد و لباس کشور گفت: دبیرخانه دائمی بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر، «مد موقر» به شیراز انتقال پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، مجید امامی تفاوت و عمق فرهنگی با منطقه را دلیل این انتقال عنوان و تصریح کرد: دارا بودن فرهنگ هفت هزار ساله ایران در عرصه پوشاک است که شیراز آن را به تنهایی نمایندگی می‌کند و نماینده ایران فرهنگی است.

وی رونمایی از پوستر جشنواره و هفته مد شیراز را اتفاق خوبی ذکر کرد و افزود: این رویداد مهر ماه سال‌ جاری برگزار خواهد شد.

امامی گفت: در این جلسه که با حضور و حمایت دستگاه‌ها و هنرمندان مختلف برگزار شده است، در خصوص حضور ۵۰ ویژند از ۳۰ کشور مختلف جهان بحث‌ و بررسی صورت گرفت. 

او با اشاره به توضیحات نماینده ولی فقیه در تبیین دیدگاه و نظریه در عرصه لباس، آراستگی و وقار، تصریح کرد: این رویداد اتفاق بسیار بزرگی در جشنواره مد و لباس فجر، به‌ویژه در بخش بین‌الملل آن بوده و بین‌المللی ترین و جهانی ترین رویداد پوشاک ایران است که می‌خواهد ما را از رویکرد انفعالی به رویکرد فرصت‌گرا و مطالبه‌گر در عرصه صنعت هنر مد تبدیل کند.

انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز

از سوی دیگر بخش بین‌المللی جشنواره مُد و لباس فجر با عنوان «رویداد مد موقر شیراز» بیانیه خود را با هدف «واکاوی مفهوم مد موقر»  منتشر کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بیانیه آمده است: 

«مد موقّر در فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی حضوری دیرپا داشته و دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظر به مفاد قانون ساماندهی مد و لباس کشور و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ترویج  پوشش ایرانی - اسلامی در گستره بین‌الملل تلاش دارد با برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر، به مثابه فراگیرترین رویداد تخصصی مرتبط با سبک پوشش ایرانی - اسلامی به تعالی هنر- صنعت پوشاک در سطح جهانی بپردازد.

تبیین رویکردهای نوین و سپس اقدامات راهبردی همسو با این اهداف، می‌تواند سبب ساختِ ادبیات غنی مبتنی بر تفکر داخلی گردد. مد موقّر، نوعی رسانه بیانِ عقاید است که در لباس زنانه و مردانه، جهت معناساز نمودنِ پوشش ارائه می‌گردد. نوعی نگرشِ سلامت‌محور و اخلاق‌مدار که می­تواند نقشی میانجی در جامعه کنونی ایفا نماید. مفاهیم آن با تأمین نیازهای بشری و با عنایت به تغییرات در جامعه معاصر، روندِ رو به اعتلایی را می‌پیماید.

هنر- صنعت مد موقّر با حضور طراحان، هنرمندان، سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها و رسمیت یافتن آن در زیست بوم مد و لباس کشور درعرصه رقابتی قابل پیشرفت است و با ارزش‌گذاری بر آن، می‌توان پوشش را از سطحِ صرفِ لباس بالاتر برده و معناآفرینی نمود. جریانِ معناسازی در مد موقّر در جهت صعود و استعلایی شدن پیش می‌رود. تلاش کارگروه مد و لباس کشور بر آن است تا با ارائه تعاریف صحیح از مد موقّر و بومی‌سازیِ آن با فرهنگ ایرانی- اسلامی و با ارائه ویژگی‌های درون­زای آن، سببِ ایجادِ مُدی با رعایتِ هنجارها و بر مبنای یک انتخاب مسئولانه و اخلاق‌مدارباشد.

ویژگی‌های مد موقّر را می‌توان اینگونه برشمرد:  

- پوشیدگی که عنصرِ معناسازِ مد موقّر ایرانی است.

-  اخلاق‌مند بودنِ پوشاک

-  کاربردی بودنِ لباس درعینِ زیبایی آفرینی

-  توجه به امنیت خاطر فردی و اجتماعی پوشنده لباس

-  نیازسنجی مخاطب در موقعیت‌های مختلف زمانی و مکانی

-  توجه به اصالت لباس در تلفیق سنت‌ها و رویکردهای مدرن

-  استفاده از الگوهای ایرانی طبق آناتومی بدن ایرانی، زیبایی‌شناسی ایرانی و جغرافیا و بوم ایرانی

-  استفاده از نمادها، فرهنگ و هویت ایرانی درآثار

در این راستا کارگروه مد و لباس کشور، در صدد است تا پیوندی میان زبانِ بصریِ پوشاک و فرهنگِ دیرینه ایرانی- اسلامی را نمایش‌دهد. هدف آن است که الگوهای درونی شده ایرانی در مد موقّر، با ارائه یک زبان بصری، بتوانند روایت­گرِ تفکر ایرانی در سطح بین‌­المللی باشند.

علاوه بر دارا بودنِ مفاهیم زیبایی از نظر ساختاری، بتوانند گویای هویت ایرانی- اسلامی باشند. بدین سبب تلاش بر آن است تا در هفته مد موقّر شیراز، با ارائه نشست­‌های تخصصی به ایجاد ادبیات غنی در این حوزه از منظر اقتصادی، روانشناسی، فلسفی، مردم‌شناسی، زیبایی‌شناسی، جامعه‌شناسی، فقه، سیاستگذاری و ... پرداخت. همچنین با توانمندسازی طراحان خلاق با مبانی فکریِ مد موقّر با رویکرد آموزشی، به بیان فرم‌های متعدد بصری در قالب پوشاک و نیز تربیت نسلی موثر در زیست­بوم مد و لباس کشور دست یابیم.

امید است با همراهی و همدلی مسئولان، متخصصان و عاملان علم و عمل در مسیر اهداف متعالی حرکت نماییم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha