• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403022920865
  • خبرنگار : 71454

«کاپولا»: آمریکا به سمت فروپاشی پیش‌ می‌رود

«کاپولا»: آمریکا به سمت فروپاشی پیش‌ می‌رود

فرانسیس فورد کاپولا کارگردان آمریکایی در حاشیه جشنواره فیلم کن گفت: ایالات متحده که بنیانگذاران آن سعی کردند، قوانین و ساختارهای دولتی جمهوری روم باستان را تقلید کنند، به سمت فروپاشی مشابه پیش می‌روند.

به گزارش ایسنا، «فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان برنده اسکار که برای نمایش جدیدترین فیلمش با عنوان «مگالوپولیس» در جشنواره کن به سرمی‌برد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در این رویداد گفت: «آنچه در آمریکا، در جمهوری ما، در دموکراسی ما اتفاق می‌افتد، دقیقاً همانگونه پیش می‌رود که رُوم جمهوری خود را هزاران سال پیش از دست داد. سیاست‌های آمریکا ، ما را به جایی رسانده است که ممکن است جمهوری خود را از دست بدهیم».

کاپولا افزود: «آمریکا بر اساس ایده های جمهوری روم بنا شد. ما شاه نمی‌خواستیم، روم پادشاه نمی‌خواست، بنابراین آنها شکل جدیدی از حکومت به نام جمهوری را با مجلس سنا و قوانین روم و با همه چیزهایی که ما پذیرفته‌ایم اختراع کردند».

فیلم Megalopolis که در پنج شنبه شب در کن به نمایش درآمد، از توطئه کاتلین برای سرنگونی قوانین جمهوری روم در سال ۶۳ قبل از میلاد الهام گرفته و در کلانشهری شبیه نیویورک در آینده اتفاق می افتد.

اگرچه این کارگردان کهنه کار ۸۵ ساله برای اولین بار توسعه پروژه مورد علاقه خود را در دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد، معتقد است که این قیاس تنها در سال های اخیر دقیق تر شده است: «احساس من این بود که یک حماسه رومی را در آمریکای مدرن بسازم و نمی دانستم که با سیاست امروز تا این حد مرتبط باشد».

جمهوری روم که دارای عناصری از دموکراسی مدرن بود، در سالهای پایانی خود در برابر مشکلات اقتصادی، فساد و ظهور ژولیوس سزار به عنوان یک دیکتاتور تسلیم شد.

سازنده فیلم‌های چون «اینک آخرالزمان»، «مکالمه» و سه گانه «پدرخوانده» گفت که در حال مشاهده یک روند به سمت سنت نئو راست‌گراتر و حتی فاشیستی نه تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان است، «که ترسناک است، زیرا .هر کسی که در طول جنگ جهانی دوم زنده بود شاهد وحشت‌هایی بود که اتفاق افتاد و ما نمی‌خواهیم این اتفاق تکرار شود».

کاپولا درباره وضعیت کنونی سینما نیز اظهار کرد: «صنعت فیلم بیشتر به موضوع استخدام افرادی تبدیل شده است که تعهدات و بدهی خود را انجام دهند، زیرا استودیوها بدهی زیادی دارند و موضوع ساختن فیلم‌های خوب نیست، بلکه حصول اطمینان از این است که تعهدات بدهی خود را پرداخت کنند».

او همچنین گفت که شرکت های جدیدتری مانند آمازون، اپل و مایکروسافت به طور موقت برای تامین مالی صنعت فیلم هالیوود وارد عمل شده اند، اما نمی توان در بلندمدت به این کار اعتماد کرد. ممکن است استودیوهایی که ما برای مدت طولانی می شناختیم، دیگر در آینده اینجا نباشند.

فیلم «مگالوپولیس» ساخته جدید «کاپولا» که این کارگردان با سرمایه شخصی ۱۲۰ میلیون دلاری آن را ساخته است، پس از نخستین نمایش جهانی در کن با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شده است. «پیتر برادشاو» منتقد گاردین آن را «فیلمی کسل کننده و به طرز مبهوت کننده ای کم عمق» نامید، در حالی که تایم گفت این فیلم «پراکندگی درهم و برهم و تخیلی» حاوی «تصاویر زیبا و شاعرانه» توصیف کرد.

«کاپولا» که نسبت به ساخت این پروژه پشیمان به نظر نمی‌رسید، در نشست خبری این فیلم گفت: «خیلی ها هستند، وقتی می میرند، می گویند ای کاش این کار را می کردم، ای کاش آن کار را می کردم. اما وقتی بمیرم، می‌خواهم بگویم هر فیلمی راکه خواستم ساختم».

مگالوپولیس» با دو ساعت و ۱۵ دقیقه مدت زمان داستان یک کلان شهر را پس از ویرانی تصادفی آن دنبال می کند، با دو دیدگاه رقیب؛ یکی از یک معمار ایده آلیست (آدام درایور)، دیگری از طرف شهردار عملگرا (جانکارلو اسپوزیتو).

در فیلم سینمایی «مگالوپولیس» بازیگران دیگری چون «فارست ویتاکر»، «ناتالی امانوئل»، «جان وویت»، «لارنس فیشبرن»، «اوبری پلازا»، «شیا لابوف»، «کلوئه فاینمن»، «کاترین هانتر» و «داستین هافمن»، «دی بی سوینی»، «تالیا شایر»، «جیسون شوارتزمن»، «جیمز رمار» و «جیانکارلو اسپوزیتو» مقابل دوربین رفته‌اند.

«آناهید نظریان»، «بری آزبورن» و «دارن دیمتر» تهیه‌کنندگان اجرایی این فیلم سینمایی هستند.

«فرانسیس فورد کاپولا» از بزرگترین فیلمسازان معاصر سینمای جهان است که از جمله افتخارات و جوایز سینمایی وی طی چهار دهه فیلم‌سازی می‌توان به جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌۱۹۷۱ برای «پاتون»، جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌۱۹۷۳ برای «پدرخوانده»، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌۱۹۷۵ برای «پدرخوانده‌۲»، جایزه بفتا بهترین کارگردانی در سال ‌۱۹۷۸ برای «اینک آخرالزمان»، جایزه دوربین جشنواره برلین در سال ‌۱۹۹۱، جایزه نخل طلا و جایزه فیپرشی جشنواره کن در سال ‌۱۹۷۹ برای فیلم «اینک آخرالزمان»، جایزه نخل طلا و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره کن در سال ۱۹۷۴ برای فیلم «مکالمه»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی در سال ۱۹۸۰ برای «اینک آخرالزمان»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در سال ‌۱۹۷۳ برای «پدرخوانده»، جایزه ویژه پنجاهمین سال تأسیس جشنواره سن‌سباستین در سال ‌۲۰۰۲، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز در سال ‌۱۹۹۲، جایزه صدف طلایی بهترین فیلم و جایزه فیپرشی جشنواره سن‌سباستین و ... اشاره کرد. 

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha