• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403022921109
  • خبرنگار : 71454

مرگ ۳ گردشگر اسپانیایی در افغانستان

مرگ ۳ گردشگر اسپانیایی در افغانستان

سه گردشگر اسپانیایی و یک غیرنظامی افغان بر اثر تیراندازی در ولایت بامیان در مرکز افغانستان کشته شدند.

به گزارش ایسنا، «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا، در پیام رسان اجتماعی X نوشت که از خبر قتل گردشگران اسپانیایی در افغانستان شوکه شده است و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که واحد اورژانس کنسولی به طور کامل بسیج شده است و به قربانیان و خانواده‌هایشان کمک می‌شود.

چهار مظنون در بامیان، که از مهم‌ترین مناطق توریستی افغانستان است دستگیر شدند و مقامات گفتند که تحقیقات در جریان است. هنوز مسئولیت این حمله به عهده گرفته نشده است.

«عبدالمتین قانی»، سخنگوی وزارت داخله طالبان بدون اشاره به ملیت قربانیان خارجی گفته بود که در این حمله چهار خارجی و سه افغان زخمی شده‌اند.

یکی از ساکنان شهر بامیان که نخواست نامش فاش شود، گفته که «صدای شلیک.های پی در پی را شنیده و خیابان‌های شهر منتهی به محل تیراندازی بلافاصله توسط نیروهای امنیتی مسدود شده است.»

منطقه کوهستانی بامیان یکی از محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکوست و تندیس‌های بودا در بامیان واقع شده است. این آثار تاریخی در سال ۶۰۰ میلادی ساخته شدند و یکی از آن‌ها ۵۳.۳۴ متر و دیگری ۳۶.۵۶ متر ارتفاع داشت، اما مارس ۲۰۰۱ بود که طالبان هر دو این مجسمه‌ها را تخریب و بخشی از ۱۴۰۰ سال از فرهنگ و تاریخ افغانستان را پاک کرد.

روزنامه گاردین سال گذشته نیز در گزارشی اعلام کرد که طالبان در فاصله چند متری صخره‌ای که مجسمه‌های بودای بامیان را در خود جای داده است، کار ساخت و ساز یک مجتمع گردشگری را آغاز کرده است که باستان‌شناسان و کارشناسان هشدار داده‌اند می‌تواند آسیب دائمی به این محوطه ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی وارد کند.

از زمان تصرف افغانستان در سال ۲۰۲۱، طالبان قول داده‌اند که امنیت را بازگردانند و تعداد اندک اما رو به رشدی از گردشگران را به این کشور تشویق کنند.

حمله اخیرا یکی از جدی‌ترین حملاتی بود، از زمانی که نیروهای خارجی این کشور را ترک کردند و طالبان کنترل آن را به دست گرفتند.

وزارت داخله افغانستان در بیانیه‌ای گفت که حکومت طالبان این جنایت را به شدت محکوم می‌کند، احساسات عمیق خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کند و اطمینان می‌دهد که همه جنایتکاران پیدا و مجازات خواهند شد.

احتمالاً مقصر این گروه وابسته به گروه دولت اسلامی در افغانستان، رقیب طالبان است. ستیزه جویان داعش حملات زیادی را به مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و مناطق اقلیت شیعه در سراسر کشور انجام داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha