• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403022921335
  • خبرنگار : 71442

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار ساترا تاکید کرد:

نیاز به فهم متقابل سکوها و حاکمیت از یکدیگر داریم

نیاز به فهم متقابل سکوها و حاکمیت از یکدیگر داریم

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار ساترا در ششمین نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی، گفت: برخی سکوهای فعلی کار فرهنگی نمی‌کنند و در عوض به کار اقتصادی می‌پردازند. سوال اینجاست که برخورد حاکمیت با این سکوها باید چگونه باشد؟

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، محمدحسن خلعتبری ـ معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار ساترا ـ در در ششمین نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی در اندیشکده ژرفا با اشاره به نظریه تنظیم‌گری، بیان کرد: در نظریه تنظیم‌گری به جای آنکه دولت‌ها در حوزه‌های مختلف همه کارها را خودشان به انجام برسانند آنها را برون‌سپاری می‌کردند و خودشان نظارت انجام امور را بر عهده داشتند و به این دولت‌ها به‌جای تصدی‌گر دولت تنظیم‌گر گفته می‌شد.

وی افزود: هم‌اکنون نگاه جدی که نسبت به تنظیم‌گری در جهان وجود دارد این است که خیلی نباید به‌صورت افراطی به سمتی رفت که دولت‌ها در هیچ حوزه‌ای تصدی‌گری نداشته باشند؛ بلکه باید بخش‌های مهم و کلیدی در دست دولت باشد و در حوزه‌هایی که لازم است حتی شرکت دولتی داشته باشیم.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار ساترا خاطرنشان کرد: همیشه آنهایی که تحت تنظیم‌گری هستند در تصمیمات تنظیم‌گر تاثیرگذارند. این اثرگذاری میزان دارد و نباید به حوزه‌های اساسی کشیده شود که سیاست‌های اساسی تنظیم‌گر در راستای منافع آنهایی باشد که تحت تنظیم‌گری قرار دارند. اساسا تنظیم‌گری یعنی طراحی ابزار، مداخله در صنعت و بازار، اعمال مداخله‌ها و استفاده هنرمندانه از این ابزار.

خلعتبری بیان کرد: برخی سکوهای فعلی کار فرهنگی نمی‌کنند و در عوض به کار اقتصادی می‌پردازند. سوال اینجاست که برخورد حاکمیت با این سکوها باید چگونه باشد؟ آیا ساترا متولی تنظیم‌گری حوزه اقتصادی دیجیتال کشور است؟ به هر جهت ساترا مسئول تنظیم‌گری محتواست اما مسائل غیرمحتوایی که از نظر محتوا به ساترا ربط دارند با این سازمان ارتباط پیدا می‌کنند. نوع نگاه ما همیشه این بوده که نوع درآمدزایی از محل ترافیک که درحال حاضر در دنیا هم به این شکل نیست خیلی نمی‌تواند برای ما کارکرد مناسبی داشته باشد.

وی عنوان کرد: بعضی از دوستان با نگاهی سلبی فضای موجود را می‌بینند و معتقدند مسیر کنونی ما به نفع اقتصاد سکوهاست و ما در حال رسیدن به شیء‌وارگی فرهنگی و تحت فشار آنها هستیم. ما برای اینکه بتوانیم قواعد بازی را شکل دهیم و کاری کنیم که ذینفعان بتوانند طبق این قواعد بازی کنند آیا راهی جز استفاده از ابزارهای اقتصادی و بازار داریم؟

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار ساترا در پایان با تاکید گفت: اگر بخواهیم از لایه‌های سلبی عبور کنیم و به لایه‌های ایجابی برسیم باید بپرسیم که در دو سه سال گذشته چه اندازه توانسته‌ایم فضای مطلوب برای تولید محتوای مناسب و امیدبخش ایجاد کنیم. کار تنظیم‌گر شکل دادن به هندسه بازار است. اولویت ما در ساترا محتوایی است اما لایه دیگری وجود دارد که در آن باید به این درک برسیم که بخش خصوصی از نظر فکری و اجرایی باید بالغ شود. بلوغ بخش خصوصی هم یعنی اینکه بتواند با حاکمیت کار کند و سکوها و حاکمیت یکدیگر را فهم کنند.

صحبت‌های خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌ و کار ساترا در ویدئوی زیر قابل مشاهده است:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha