• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403030100322
  • خبرنگار : 71451

این سه شهید از امام رضا (ع) حاجت گرفتند

این سه شهید از امام رضا (ع) حاجت گرفتند

خادمین حرم امام رضا (ع) ار دیرباز به واسطه همجواری با امام هشتم، از احترام و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار بوده و هستند. در میان این خادمین، وجود چهره‌های سرشناس انقلابی و افرادی که نام شان به عنوان پرچمداران فرهنگ حماسه و ایثار در سپهر ایران اسلامی می‌درخشد دیده می‌شود که به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، صدها سال است که حرم مطهر امام هشتم، علی بن موسی الرضا (ع)، چون نگینی گرانبها در خاک جمهوری اسلامی ایران می‌درخشد و مأمن میلیون‌ها نفر از عاشقان اهل بیت (ع)، شیعیان و سایر ادیان از سرتاسر جهان شده است. پناهگاهی که در زمان سختی و شادی محل حضور و عرض ارادت بسیاری از مردم ایران است.

شهید مرتضی عطایی، بچه محله امام رضا (ع)

شهید مرتضی عطایی بچه محله امام رضا بود، از آن مشهدی‌های اصیل، که کافی بود چند کلام هم صحبتش شویم تا لهجه شیرینی مشهدی را از زبان گرمش به گوش جان بشنویم. از خادمین حرم امام رضا (ع) بود و عاشقانه امام را دوست داشت و بارها عنایت امام را در زندگی خود دیده بود و درباره لحظه ممناعتش برای سوار شدن به اتوبوس رزمنده‌های اعزامی به سوریه تعریف کرده است: «خیلی دلم شکست و اشکم درآمد. از آنجا که چند سالی خادم حرم امام رضا (علیه السلام) بودم، رو کردم به حرم و خطاب به امام رضا (ع) گفتم: آقا! سه سال است که نوکر در خانه تان هستم، حاشا اگر کار ما را راه نیندازید.» و در نهایت حکم شهادت به عطایی اعطا شد.

سردار دل‌ها و خادمین خادمین حرم

سال ۱۳۹۷ حکم خادمی حرم مطهر امام رضا (س) توسط آیت‌الله رئیسی به سردار سلیمانی داده شد. او که خادم حقیقی اهل بیت (ع) در دفاع از مقدسات اسلام و حرم‌های مطهر بود همچون سربازی خادم و خاشع در این سال‌ها به خدمت در حرم مشغول شد. مدیر امور خادمین آستان قدس رضوی در صحبت‌هایی گفته بود: «سردار سلیمانی هنگام حضور در حرم مطهر رضوی به تمام معنا به آداب زیارت توجه داشت و دو یا سه مرتبه‌ای که در کنار دیگر علما در مراسم غبارروبی ضریح مطهر حضور یافت، ارادت خاصی برای حضرت امام رضا (ع) در او موج می‌زد و در کمال تواضع و فروتنی زیارت می‌کرد. بیشتر اوقات پایین ضریح حضرت رضا (ع) می‌نشست و از همان مکان عرض ادب و ارادت خود را نشان می‌داد، زمانی هم که در کنار ضریح قرار می‌گرفت بسیار متواضعانه رفتار می‌کرد. یکبار در مراسم خطبه ‎خوانی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی، سردار سلیمانی در حالی که لباس خادمی به تن داشت اصرار دیگران مبنی بر قرار گرفتن در جایگاه مسوولان، مدیران و علما را در این مراسم نپذیرفت و در بین ۴۹ هزار خادمی که حضور یافته بودند با متانت تمام و آرام گوشه‌ای ایستاد.»

خادم الرضا و شهید خدمت

در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، آیت‌الله رئیسی که برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه‌سی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود. همراهان وی با دو هلی‌کوپتر به تبریز رسیدند، اما بالگرد حامل رئیس جمهوردر مسیر بازگشت در جنگل دیزمار در محدوده عمومی میان ورزقان و جلفا، دچار سانحه شد. سید محمدعلی آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان او در بالگرد بودند؛ که بالگرد حامل رئیس جمهور دچار سانحه شد ومتاسفانه رییس جمهور پس از سال‌ها مجاهدت در راه خدمت رسانی به ملت شریف ایران به مقام شهادت نایل شد.

در اسفند ۱۳۹۴، آیت‌االله رئیسی با حکم آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. ایشان در سه سال فعالیت در سمت تولیت آستان قدس رضوی، اقدامات موثری در چارچوب خدمت موثر به حرم نورانی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) و ارائه خدمات به زائران این بارگاه قدسی در پایتخت معنوی ایران اسلامی انجام داد. رسیدگی به امور زائران بارگاه مقدس امام هشتم (ع)، خدمت به مجاوران و به ویژه مستمندان و مستضعفان حرم رضوی، ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت (ع) در جهان اسلام، بهره‌مند ساختن تهیدستان نقاطی از کشور که موقوفات آستان قدس در آن قرار دارد و سامان بخشیدن به بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی، موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در منشور هفتگانه حکم انتصاب آیت الله رئیسی در سمت تولیت آستان قدس رضوی بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha