• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8503-15122
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«ضرورت استفاده از راهنمايان حرفه‌اي» /2/ استفاده از راهنماي غيرحرفه‌اي در تورهاي داخلي براي آژانس خسارت به بار مي‌آورد

«ضرورت استفاده از راهنمايان حرفه‌اي» /2/
استفاده از راهنماي غيرحرفه‌اي در تورهاي داخلي براي آژانس خسارت به بار مي‌آورد

يك فعال در تورهاي داخلي:

تور داخلي براي راهنماي حرفه‌اي سودي ندارد

دستمزد يكسان براي راهنمايان ايرانگردي تعيين شود

يك فعال در تورهاي داخلي گفت: تور داخلي با وجود گردشگران متوقع و دستمزد اندك براي تورليدر حرفه‌اي سودي ندارد.

حميد تهراني در گفت وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا، نوع فعاليت ميان تورليدرهاي ايرانگردي، ورودي و خروجي را متفاوت دانست و افزود: دستمزد براي راهنماي حرفه‌اي چندان مطرح نيست بلكه حق كميسيون در تورهاي ورودي در انتخاب راهنماها،‌تاثير دارد.

وي اظهار كرد: در برخي از شركت‌هاي توريستي، تورليدرها براي فعاليت در تور ورودي با يكديگر معامله مي‌كنند و كميسيون‌هاي دريافتي از بخش‌هاي مختلفي چون صنايع دستي، فرش و.... عامل اين زد و بند‌ها است.

قائم مقام مدير عامل يكي از آژانس‌هاي فعال در تورهاي داخلي با بيان اين كه دستمزد عامل چندان تاثير‌گذاري در فعاليت نكردن راهنماي حرفه‌اي در تور داخلي نيست، خاطر نشان كرد: موضوع كميسيون در تورهاي ورودي براي راهنما مطرح است و با وجود گردشگران متوقع ايراني اين راهنماهاي حرفه‌اي به فعاليت در تور داخلي حاضر نمي‌شوند.

وي تصريح كرد: تور داخلي براي راهنماي حرفه‌اي سودي ندارد ولي تور خارجي و ورودي كميسيون‌هاي مختلفي دارد كه كل دستمزد او را مي‌پوشاند.

تهراني ادامه داد: در گذشته تعداد محدود‌ي آژانس توريستي در بخش ايرانگردي فعاليتمي‌كرد ولي در حال حاضر هر بخش يا موسسه‌اي با تعدادي اتوبوس تور برگزار مي‌كندكه اين اقدام عمل آژانس‌هاي قديمي‌را زير سوال برده است.

وي با اشاره به دوره‌هاي آموزشي براي راهنمايان تور،گفت: اين دوره‌ها با هدف در آمدزايي براي تعدادي جوان كه در نهايت نيز اطلاعات عميق و علمي‌كسب نمي‌كنند، برگزار مي‌شود در حالي كه براي تربيت راهنماي حرفه‌اي در بخش ايرانگردي بايد دوره‌هاي عملي پيش از ورود به اين حرف برپا شود.

اين فعال تورهاي داخلي تاكيد كرد: بايد از افراد قديمي‌و حرفه‌اي جهت تربيت جوان‌هاي علاقه مند به ايران، استفاده كرد تا راهنماي حرفه‌اي در بخش ايرانگردي باشند.

وي افزود: تورليدري حرفه‌اي تخصصي و علمي ‌است و نبايد هنگام تربيت و آموزش راهنماهاي فعال در تورهاي ايرانگردي سخت گيري‌هاي نا به جا به خصوص درباره‌ي تحصيلات عاليه‌ي اين افراد شود.

تهراني گفت: تعيين دستمزدهاي يكسان براي تام راهنما‌هاي ايرانگردي ضرورت دارد تا از تخطي آژانس‌هاي ديگر براي تغيير شرايط و جلب راهنماهاي ساير موسسه‌ها، جلوگيري شود.

دبير كميته‌ي تورهاي داخلي:

استفاده از راهنماي غيرحرفه‌اي در تورهاي داخلي براي آژانس خسارت به بار مي‌آورد

دبير كميته‌ي تورهاي داخلي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي گفت: آژانس‌هاي توريستي، نه براي منابع خود بلكه به دليل ناآگاهي از حساسيت‌هاي از راهنماي كم تجربه و غيرحرفه‌اي استفاده مي‌كنند.

" رضا چهكنايي " خاطر نشان كرد: همكاري بيشتر راهنمايان حرفه‌اي با تورهاي ورودي با وجود سختي كار و حساسيت بالا به دليل مسائل مالي است، چرا كه دستمزد بيشتري در مقايسه با تورهاي داخلي دريافت مي‌كنند.

وي دريافت كميسيون توسط راهنماي تور از محل خريد گردشگران را عرف جهاني دانست و افزود: وقتي گردشگران از محلي متمركز خريد مي‌كنند، فروشنده‌ها به عنوان كميسيون، حقي را به راهنماي تور پرداخت مي‌كنند و اين براي فعاليت اين افراد در تورهاي ورودي انگيزه‌اي است.

دبير كميته‌ي تورهاي داخلي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي در آمد آژانس‌ها را از تورهاي داخلي كمتر ذكر كرد و گفت: قيمت تورهاي داخلي معمولا بر اساس تمكن مالي مسافران تعيين مي‌شد كه با احتساب تمام هزينه‌هاي جانبي و مدت كوتاه سفر براي آژانس‌ها سود چنداني ندارد.

وي ادامه داد: هدايت و مديريت مطلوب مهم ترين بخش تور است كه عملكرد مناسب راهنما به عنوان ويترين آژانس براي تمام گروه نتيجه‌ي مثبتي به همراه مي‌آورد.

چهكنايي افزود: اگر راهنما مناسب و باتجربه نباشد، سبب نارضايتي مسافر مي‌شود و بهترين هتل، تغذيه و حمل و نقل براي گردشگر ديگر اهميتي ندارد.

وي ادامه داد: استفاده از راهنماي غيرحرفه‌اي در تورهاي داخلي براي آژانس خسارت به بار مي‌آورد و گردشگر را با مشكل مواجه مي‌كند.

دبير كميته‌ي تورهاي داخلي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي با بيان اين كه علمكرد مطلوب راهنما تبليغي براي تور و آژانس است، تصريح كرد: آژانس‌ها براي جذب گردشگر با انتشار آگهي تبليغاتي هزينه‌ي بسياري را صرف مي‌كنند، در حالي كه با برگزاري نامطلوب تور و استفاده از افراد غيرحرفه‌اي تمام هزينه‌ها را سوخت مي‌كنند.

وي با طرح اين مساله كه چگونه و با چه جراتي برخي از آژانس‌هاي توريستي از راهنماي غيرحرفه‌اي و كم تجربه در تور داخلي استفاده مي‌كنند،‌ پيشنهاد داد: صرف هزينه براي استخدام راهنماي حرفه‌اي به سود بيشتر آژانس كمك مي‌كند بنابر اين بايد به اين ضرورت توجه كرد.

چهكنايي تاكيد كرد: داشتن يا نداشتن كارت راهنما دليل خوب و بد فرد نيست بلكه تجربه و تاييد عملكرد راهنما بيشتر تاثير دارد.

وي با بيان اين كه ميزان علاقه‌ي افراد در حرفه‌هاي مربوط به صنعت گردشگري بيشتر تاثيرگذار است، افزود: بعضي از افراد كه به زبان‌هاي خارجي مسلط هستند و به جهت نبود شغل در جامعه در دوره‌هاي آموزشي راهنمايان تور شركت و كارت فعاليت دريافت مي‌كنند گاهي به دليل نداشتن علاقه مسووليت خود را به درستي انجام نمي‌دهند.

دبير كميته‌ي تورهاي داخلي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي با اشاره به فرهنگ متفاوت سفر ميان ايراني‌ها و گردشگران خارجي اظهار كرد: اين تفاوت‌ها به تمايل مردم مربوط نيست بلكه نوع فرهنگ سازي و اطلاعات ايراني‌ها از جاذبه‌هاي گردشگري كشور عامل تاثيرگذار بوده است.

وي افزود: تاكنون برنامه‌هاي تلويزيوني درباره‌ي جاذبه‌هاي ايران ساخت و پخش شده ولي فرهنگ سفر آموزش داده نشده است و اين براي توسعه‌ي سفرهاي داخلي كافي نيست.

دبير كميته‌ي تورهاي داخلي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي خاطرنشان كرد: سفرهاي داخلي بيشتر حالت پيكنيك دارد و اطلاعات مناسبي از سوي مربي و همراه سفر به سايرين داده نمي‌شود.

چهكنايي ابراز كرد: دفاتر خدمات مسافرتي در تعامل با آموزش و پرورش، موسسه‌ها و مراكز علمي‌، دانشگاهي مي‌تواند تورهاي علمي‌و تخصصي كيفي تري برگزار كند تا فرهنگ سفر ايجاد شود.

عضو هيات مديره‌ي جامعه راهنمايان تور:

آژانس‌هاي توريستي براي استخدام تورليدر حرفه‌اي هزينه نمي‌كنند

عضو هيات مديره‌ي جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت: آژانسهاي مسافرتي براي استخدام توردليدر حرفه‌اي كه دستمزد آن سبب افزايش قيمت تور مي‌شود، هزينه نمي‌كنند.

محمد سميعي در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا، افزود: آژانسهاي توريستي به دليل رقابت ناسالم سعي مي‌كنند، ارزان ترين قيمت را در تور ارايه دهند تا بيشترين مشتري را جذب كنند.

وي با بيان اينكه فرهنگ گردشگري در ايران وجود ندارد، تصريح كرد: گردشگران ايراني تمايل وآمادگي لازم براي شنيدن اطلاعات درباره‌ي سايت‌هاي تاريخي و جاذبه‌هاي طبيعي را ندارند و چندان نسبت به آن توجهي ندارند، بنابراين آژانس‌هاي توريستي براي استخدام راهنماي حرفه‌اي و كارشناس كه گردشگر به اطلاعات او نيز علاقمند نيست هزينه نمي‌كنند.

اين راهنماي تور ادامه داد: گردشگري در استان تهران نسبت به شهرستان‌ها رونق بيشتري دارد چرا كه در شهرهاي ديگر تبليغاتي مناسب صورت نمي گيرد و مردم به بازديد ازجاذبه‌هاي گرايشي ندارند.

وي گفت: د ركشورهاي ديگر حداقل يك شبكه براي معرفي جاذبه‌هاي توريستي و صنعت گردشگري اختصاص يافته ولي اين موضوع اصلا در كشور ما مطرح نيست بنابراين مردم فرهنگ سفرهاي گروهي و گردشگري و اطلاعات لازم در اين زمينه را ندارند.

سميعي ،تعداد راهنمايان تورحرفه‌اي و با تجربه را اندك دانست و اظهار كرد: مراكز آموزشي، پي در پي تورليدر تربيت مي‌كنند كه همه‌ي آن‌ها بيكار هستند و اين در حاليست كه تورهاي داخلي را افرادي كم تجربه وآموزش نديده برگزار مي‌كنند.

وي مديريت و تزريق اطلاعات به گردشگر را وظيفه‌ي راهنما دانست و ابراز تاسف كردكه براي بسياري از راهنمايان د تور وآژانس‌هاي توريستي، اين امراهميتي ندارد.

به گفته‌ي وي، راهنماي حرفه‌اي حاضر نيست تور داخلي را با اين دستمزد و شرايط نابسامان در مقابل تور ورودي انتخاب كند.

سميعي در ادامه با اشاره به هزينه‌ي بالاي سفر در كشور، تصريح كرد: دولت بايد براي توسعه‌ي سفرهاي يارانه اختصاص و رسانه‌ها نيز بايد فرهنگ گردشگري را ارزان در اختيار ايراني‌ها قرار دهند.

عضو جامعه‌ي راهنمايان تور:

استفاده از تورليدر غيرحرفه‌اي نام آژانس را تخريب مي‌كند

عضو جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي تصريح كرد: راهنماي تور از مهمترين اركان توريسم بوده اما جايگاه واقعي آن ميان اصناف تعريف نشده است.

سيد محمد رضا دانشور " توريست ايراني را غير حرفه‌اي دانست و افزود: در بشتر تورهاي ايراني، گردشگران غيرحرفه‌اي حضور دارند كه از زندگي روزانه خسته شده و در تور شركت مي‌كنند تا مشكلات غذا، حمل ونقل واسكان را نداشته باشند.

وي گفت: سطح ا نتظار و توقع گردشگر ايراني از توريست خارجي متفاوت است، و بيشتر با اهداف ديگري در تور شركت مي‌كنند. بنابر اين توانايي تورليدر را به دانش نمي‌داند و بر مسائل حاشيه‌اي بيشتر تكيه مي‌كند .

اين راهنماي تور با 13 سال سابقه ‌ي فعاليت، اظهار كرد: بعضي از آژانس‌هاي توريستي از افراد غير حرفه‌اي با سطح توقع و دستمزد اندك استفاده مي‌كنند و راهنماي حرفه‌اي در شرايط اين تورها، هدر رفتن سرمايه ‌ي انساني و اطلاعاتي خود را احساس مي‌كند.

وي ادامه داد : ديدگاه گردشگران ايراني به تورليدر متفاوت است و راهنماي حرفه‌اي كه دانش و سياست خاصي در اجراي تور دارد وقتي طنز فكاهي نمي‌داند از نظر گردشگر در تور كاربردي ندارد .

دانشور در ادامه با طرح اين مساله كه چه تعداد از تورليدر‌هاي فعال در توراي داخلي مديريت بحران دارند، تصريح كرد : بيشتر راهنماها در تورهاي داخلي نقش نماينده‌ي آژانس را دارند و امور را هماهنگ مي‌كنند و مديريت بحران نيز ندارند.

وي با بيان اين كه بعضي ازمسافران در تورهاي داخلي،‌ راهنما را برده و خدمتگزار خود مي‌دانند، گفت: در تورهاي داخلي راهنما و گردشگر بايد حرفه‌اي شوند و اين به تعريف جايگاهي براي تورليدر در ميان اصناف و متعادل كردن توقع مسافر نياز دارد.

عضو جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي خاطر نشان كرد : در صنعت گردشگري برخلاف سيار صنايع،‌ كوچك ترين اشتباه در كيفيت به از دست دادن مشتري منجر مي‌شود كه برخورد و عملكرد راهنماي تور نيز در اين ميان بسيار تاثيرگذار است .

وي تاكيد كرد: آژانس‌هاي توريستي بايد به اين درك برسند، كه وجود راهنماي حرفه‌اي در تور داخلي زحمت اين بخش را به نتيجه مي‌رسانده و تور را تضمين مي‌كند .

دانشور اظهار كرد : 50 درصد تبليغات و بازاريابي با راهنما است بنابر اين استفاده از تورليدر غير حرفه‌اي نام آژانس را تخريب كرده و مشتري را از دست مي‌دهد .

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان:

شرح وظايف راهنمايان تعريف نشده است

راهنماي حرفه‌اي امنيت تور را تضمين مي‌كند

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي تصريح كرد: راهنماي حرفه‌اي ابراز مفيدي در تور است كه سلامت و امنيت گردشگران را حفظ و تامين مي‌كند.

" عبدالقاسم ساسان " از راهنماي حرفه‌اي تعريف ارايه كرد و افزود: راهنماي حرفه‌اي تخصصي بدون اين كه در حرفه‌ي ديگر شاغل باشد در اين بخش فعال است و با درآمد حاصل از اين كار، زندگي معمولي خود را تامين مي‌كند.

وي تصريح كرد: تاكنون مطالب مدون و مكتوبي براي راهنماها جمع آوري و ارايه نشده و اطلاعات موجود نيز حال تجربه‌ي ديگر راهنمايان تور است و اين وضع در بخش آموزش نيز صدق مي‌كند.

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي افزود: در دوره‌هاي آموزشي، مطالب حاصل از تجربه‌ي راهنمايان ارايه مي‌شود كه البته راهنما از اين مطالب استفاده مي‌كند، ولي تاكنون شرح وظايف اين افراد تعريف و مشخص نشده است.

وي حضور راهنماي محلي را نيز در تورهاي داخلي ضروري دانست و اظهار كرد: بسياري ازحوادثي كه در تورهاي دانش اموزي و دانشجويي رخ مي‌دهد به دليل نبود راهنماي محلي مسلط به منطقه است.

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي راهنما را مدير تور دانست و گفت: بسياري از همراهان تورهاي دانش‌آموزي و دانشجويي، از نحوه‌ي برگزاري و جزييات سفرهاي گروهي اطلاعات ندارند در حالي كه راهنما به راحتي مي‌تواند اين گردشگران كم سن را هدايت كند.

وي با بيان اين كه وضعيت تورهاي داخلي كنترل نشده است، تصريح كرد: در اين تورها كه كنترلي بر آن صورت نمي‌گيرد مي‌توان وقوع هر مساله‌اي را انتظار داشت، ولي با آموزش مردم جهت استفاده از راهنما به عنوان كمك سفركه هزينه‌ي چنداني نيز ندارد، سلامت و ايمني سفر تامين مي‌شود.

ساسان با اشاره به وضعيت تورهاي داخلي به ارايه‌ي مثالي در اين باره پرداخت و افزود: تور يك روزه‌ي گلاب گيري در منطقه‌اي مانند قمصر با امكانات محدود كه در يك روز با حدود 60 اتوبوس و هزاران خودروي شخصي رو به رو است،‌ به صورت فشرده برگزار مي‌شود كه در واقع نوعي شكنجه است و مردم براي اين تور هزينه مي‌كنند.

وي افزود: گردشگر ايراني بدون هيچ اطلاعاتي، دراين تور شركت مي‌كند و در پايان شهري دور از انتظار خود را مي‌يابد.

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت: راهنماي حرفه‌اي كه دستمزد‌ي كمتر از كارگر دريافت مي‌كند، حاضر نيست در اين تور فعاليت كند.

وي درباره‌ي گرايش بيشتر آژانس‌هاي به استفاده از راهنماي كم تجربه با وجود افراد حرفه‌اي كه تضمين كننده‌ي تور هستند، اظهار كرد: اين سوال راهنمايان حرفه‌اي كشور است و از نظر ما اين آژانس‌هاي توريستي عمل اشتباه را انجام مي‌دهند.

اين راهنماي تور افزود: گاهي آژانسي به راهنماي حرفه‌اي هدايت تور داخلي را پيشنهاد مي‌دهد ولي به دليل پرداخت اندك دستمزد،‌ اين افراد نيز به همكاري حاضر نمي‌شوند.

ساسان ابراز كرد: اژانس‌هاي توريستي با همت پيشنهاد همكاري به راهنماي حرفه‌اي را ندارند و يا متصورند برگزاري تورهاي داخلي در اين سطح نازل صرفه‌ي ا قتصادي دارد كه از افراد كم تجربه و يا همكاران خود استفاده مي‌كنند.

دبير شوراي عالي آموزش گردشگري:

آيين‌نامه شوراي عالي آموزش نهايي شده است

رشته‌هاي آكادميك ميراث فرهنگي و گردشگري بررسي مي‌شوند

دبير شوراي عالي آموزش سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري از نهايي شدن آيين نمه اين شورا خبر داد.

مرتضي احمدي  با اعلام اين خبر افزود: اولين جلسه‌ي رسمي‌بررسي موضوعات آموزشي حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري با حضور اعضاي ثابت و نماينده‌ي وزارت علوم به بررسي و كارشناسي رشته‌هاي آكادميك در اين دو حوزه اختصاص دارد.

وي ادامه داد: دراين جلسه كه اول خرداد ماه برگزار مي‌شود، مواردي چون نياز حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري به كارگيري رشته‌هاي جديد،‌ چگونگي اجراي دوره‌هاي آموزشي، بررسي دوره‌هاي آموزشي فعلي و تحليل وضعيت آموزش مقاطع مختلف تحصيلي در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري مورد بحث و تبادل نظر قرار مي‌گيرد.

دبير شوراي عالي آموزش سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري خاطر نشان كرد: مصوبات شوراي عالي آموزش تنها در خصوص پرسنل سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري نيست، بلكه اين مصوبات پس از تاييد در كليه‌ي تاسيسات اين حوزه اعم از موزه‌ها، هتل‌ها، مراكز تفريحي و رفاهي و... اجرايي مي‌شود.

احمدي اضافه كرد: به دليل ضرورت به كارگيري نيروهاي متخصص و ماهر در بخش‌هاي مختلف ميراث فرهنگي و گردشگري به پيشنهاد وزير علوم و موافقت رييس سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري اولين جلسه‌ي اجرايي و رسمي‌شوراي عالي آموزش به موضوع رشته‌هاي آكادميك و تربيت نيروي انساني متخصص اختصاص يافت.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha