• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8507-16510.46666
  • خبرنگار : 71219

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/‌23 يك كارشناس راه و ترابري: امكان تبادل زميني مسافران مترو در خيابان چهارباغ وجود ندارد

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/‌23
يك كارشناس راه و ترابري:
امكان تبادل زميني مسافران مترو در خيابان چهارباغ وجود ندارد
يك كارشناس راه و ترابري گفت: تعصب درباره‌ي مساله‌ي عبور مترو از چهارباغ كمي از مسائل فني فراتر رفته و اين‌قدر كه در اين سال‌ها انرژي براي آن صرف شده است، موضوع مشكل نيست. مهدي ابطحي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد‌: اگرچه ممكن است، به لحاظ ژيوتكنيكي مساله‌ي عبور مترو از چهارباغ مشكلي حاد نباشد، ولي به‌لحاظ ارتباط شبكه‌هاي شهري، اين مسير كمي مشكل دارد. وي در اين‌باره افزود: تعدادي از كارشناسان با استفاده از نرم‌افزارهاي تحليل مكانيك خاكي، تحقيقاتي را انجام داده‌اند كه نتيجه‌ي آن نداشتن اثرات منفي عبور مترو از چهارباغ بود؛ اما مترو در دو نقطه‌ي دروازده دولت و ميدان انقلاب ايستگاه خواهد داشت و ديگر هيچ ايستگاه تبادل مسافري در طول چهارباغ عباسي نخواهد بود. در صورتي كه بايد مسافري را كه از اين دو ايستگاه خارج مي‌شود، با سيستم‌هاي ديگر بتوان منتقل كرد، يعني بايد به‌طور مثال، ايستگاه اتوبوس در اين دو نطقه وجود داشته باشد كه امكان آن نيست؛ ولي در شرق يا غرب چهارباغ مانند ابتداي خيابان شمس‌آبادي، امكان ايجاد تبادل زميني وجود دارد. ابطحي با بيان اين‌كه هرچه مسير مترو به دروازه دولت نزديك‌تر شود، تغيير جهت آن هم سخت‌تر مي‌شود، ادامه داد: اين تغيير جهت به اين ترتيب است كه مترو بايد به‌طور قائم بچرخد و از آنجا كه به‌دليل نبود ايستگاهي در طول خيابان چهارباغ بحث سفرسازي هم منتفي مي‌شود، عبور مترو از محور چهارباغ در دو ايستگاه ابتدا و انتهاي آن مشكل ايجاد مي‌كند. او درباره‌ي تاثيرات عبور مترو از چهارباغ با وجود آثار تاريخي اين محور، گفت: اين مساله از دو ديدگاه قابل بررسي است؛ يكي ديدگاه آكادميك كه عده‌اي از كارشناسان معتقدند، عبور مترو حتا در درازمدت هم اثرهاي منفي شديدي نخواهد داشت و ديگر از ديدگاه روحي و رواني است؛ چراكه همين حالا هم سردر مدرسه‌ي چهارباغ نشست كرده است و اين مساله اگر به هر دليلي مانند كاهش آب‌هاي زيرزميني ادامه يابد، ممكن است مترو، اثرهاي تشديدكننده‌اي داشته باشد و اين امر، به‌لحاظ روحي براي شهروندان خوب نيست. وي اضافه كرد: خوب نيست، خيلي مبتني بر معادله‌هاي رياضي عمل كنيم و وضع اجتماعي را درنظر نگيريم. در حقيقت، هر اتفاقي كه در درازمدت به هر دليلي براي هريك از بناها رخ دهد، اثري رواني ايجاد مي‌كند، شايد مترو چنين اثري را گذاشته است و در مجموع، اكنون بدبيني عمومي درباره‌ي عبور مترو از اين مسير وجود دارد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha