• یکشنبه / ۵ آذر ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8509-12940.48650
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

حمام خسروآقا، چهارباغ، مسجد جامع و... آثار تاريخي اصفهان به بايگاني خاطره‌ها مي‌روند؟!

حمام خسروآقا، چهارباغ، مسجد جامع و...
آثار تاريخي اصفهان به بايگاني خاطره‌ها مي‌روند؟!

يازده سال پس از تخريب حمام خسروآقا در فروردين‌ماه 1374، تنها آثاري كه از اين حمام تاريخي به‌جا مانده‌اند، تعدادي ستون، سقف‌هاي ريخته‌شده، گياهان هرزه‌اي كه در محل جريان آب در حوضچه‌هاي حمام روييده‌اند و زباله‌داني است كه صاحبان مغازه‌هاي مجاور با سرك كشيدن به آن و به دور از چشم رهگذران، زباله‌هاي خود را به آنجا مي‌ريزند.

اكنون ديگر مردم اصفهان با عبور از كنار بقاياي حمام خسروآقا، هيچ خاطره‌اي به ذهن‌شان نمي‌آيد؛ حمامي كه در دوره‌ي صفوي توسط يكي از خواجگان سلاطين صفوي به نام خسروآقا ساخته و در سال 1353 در فهرست آثار ملي ثبت شد.

پس از گذشت سال‌ها از تخريب حمام خسروآقا، بقاياي حمام بازسازي نشده و با عوامل تخريب آن نيز برخوردي نشده است. شايد اصفهاني‌ها ديگر به احداث ساختمان‌هايي مانند جهان‌نما و يا ايجاد مترو درست در قلب بافت ارزشمند و تاريخي شهر و نمونه‌هايي از تخريب آثار عادت كرده باشند.

كريم متقي ـ كارشناس مرمت ـ درباره‌ي تخريب حمام خسروآقا به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، گفت: آثار باقي‌مانده از حمام خسروآقا به‌عنوان سندي درباره‌ي عملكرد تخريب‌كنندگان اين حمام تاريخي است كه به بهانه‌ي تبديل شدن به زباله‌داني و مانعي بر سر راه عبور خيابان حكيم تخريب شد.

وي درباره‌ي بازسازي حمام خسروآقا، اظهار كرد: با وجود تخريب اين حمام امكان اين‌كه بار ديگر، حمام خسروآقا بازسازي و احيا شود، وجود دارد. اگر زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي مهيا شوند، به‌گونه‌اي حمام خسروآقا را مي‌توان احيا كرد.

اين كارشناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان با بيان اين‌كه به‌دليل حجم زياد آثار تاريخي در اصفهان، وظيفه‌ي حفاظت از آثار و بناهاي تاريخي فقط برعهده‌ي اين سازمان نيست، افزود: فكرها و ايده‌هاي ديگر ارگان‌ها نيز بايد همسو شوند و اين همفكري است كه سبب حل شدن بسياري از مشكلات خواهد شد.

حمام خسروآقا تنها بنايي نيست كه در اصفهان تخريب شده است، حمام شيخ بهايي نيز در آستانه‌ي تخريب قرار دارد و بنا به گفته‌ي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان پس از گذشت چند سال از زباله‌داني شدن اين حمام و رسيدگي به وضعيت بحراني آن، بايد براي بازسازي آن فكري شود و طرحي به اجرا درآيد.

ازسوي ديگر، رطوبتي كه در سال‌هاي اخير براي مسجد جامع اصفهان مشكل ايجاد كرده، هنوز بر پيكره‌ي اين مسجد نمايان است و هر لحظه نفوذ رطوبت به ديوارها بيشتر مي‌شود. در اين‌باره شهنام توكلي ـ كارشناس مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ با تاييد نفوذ رطوبت به بخش‌هايي از مسجد جامع اصفهان به خبرنگار ايسنا، گفت: قرار بود كه اداره‌ي آب و فاضلاب استان اصفهان اقدامي براي ترميم و بازسازي لوله‌هاي پوسيده‌ي فاضلاب منطقه‌اي كه مسجد جامع در آن قرار گرفته، انجام دهد كه متاسفانه هنوز كاري در اين‌باره نشده است و اداره‌ي آب و فاضلاب استان، كمبود اعتبارات را دليل ترميم و تعويض نشدن لوله‌هاي پوسيده فاضلاب اعلام مي‌كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌تازگي درپي اظهاراتي درباره‌ي مساله‌ي مترو و آثار تاريخي چهارباغ از مردم اصفهان خواست كه خيال‌شان از حفظ آثار تاريخي شهر راحت باشد؛ اما آيا مردم اصفهان پس از تخريب حمام خسروآقا، رسيدن حمام شيخ بهايي به وضعيت بحراني، تهديد خارج شدن ميدان نقش جهان از فهرست ميراث جهاني يونسكو كه همچنان نيز وضعيت آن نامشخص است، گسترش نفوذ رطوبت به پيكره‌ي مسجد جامع اصفهان حق ندارند نسبت به تهديدي كه متوجه آثار تاريخي اين شهر است، نگران باشند؟!

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha