• جمعه / ۹ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8606-03809
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

خاتمي: فلسفه‌ي تاريخ در اديان ابراهيمي با اعتقاد به ظهور منجي معني پيدا مي‌كند مسائلي در مورد انتخابات و صلاحيت‌ها گفته مي‌شود كه جاي نگراني دارد

خاتمي: 
فلسفه‌ي تاريخ در اديان ابراهيمي با اعتقاد به ظهور منجي معني پيدا مي‌كند 
مسائلي در مورد انتخابات و صلاحيت‌ها گفته مي‌شود كه جاي نگراني دارد

رييس جمهور سابق كشورمان، تصريح كرد: مسائلي كه در مورد انتخابات و صلاحيت‌ها مطرح مي‌شود جاي نگراني دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي كه شب گذشته در مراسم سالروز ميلاد حضرت مهدي (عج) در مسجد ولي‌عصر تهران سخن مي‌گفت از انتظار ظهور منجي به عنوان اصل مشترك همه‌ي اديان ابراهيمي نام برد و گفت: فلسفه‌ي تاريخ در اديان ابراهيمي با اعتقاد به ظهور منجي معني پيدا مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه در اديان ابراهيمي پايان تاريخ با ظهور منجي رقم مي‌خورد، به ويژگي‌هاي انسان اشاره كرد و گفت: انسان در تاريخ و با تاريخ زندگي مي‌كند و عقل و فهمش، عقل و فهمي تاريخي است. طبعا شكل زندگي انساني متناسب با آن تاريخ است.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها كه تاريخ را حركت به سوي مبدا و مقصد تعريف مي‌كرد، گفت: آيا اين تاريخ بشر پاياني دارد.

خاتمي در ادامه به نظريه‌اي كه اخيرا در جهان غرب مطرح شده و بر پايه‌ي آن عنوان مي‌كند كه زندگي بشر در غرب به كمال رسيده و غرب در ليبرال دموكراسي كامل شده است، گفت: اين نظريه كمال ليبرال دموكراسي را ايالات متحده‌ي آمريكا مي‌داند بنابراين مقصدي آن سوتر از امروز براي بشريت نمي‌شناسد.

رييس جمهور سابق كشورمان، با تاكيد بر اين‌كه نمي‌خواهم از نتايج وحشتناك اين نظريه صحبت كنم، گفت: اين نظريه معتقد است كه همه‌ي جهان بايد از الگويي كه آمريكا ساخته و اعمال مي‌كند به عنوان الگويي كه به مقصد رسيده پيروي كند. هم‌چنين اين نظريه معتقد است آمريكايي‌ها به عنوان الگويي كامل هر چه را كه مي‌خواهند مي‌توانند در جهان انجام دهند.

خاتمي افزود: تحت همين تلقي خطرناك فشارها، سركوب‌ها و اعمال معيارهاي دوگانه‌ي آمريكا در سراسر جهان توجيه مي‌شود. البته اين نظريه كه درباره‌ي پايان تاريخ صادر شده نظريه‌اي است كه نظريه‌پرداز آن اخيرا از آن برگشته است.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها كه پايان تاريخ را تنها در صورتي متصور مي‌شد كه بشر بتواند به كمال برسد، افزود: اين حالت در صورتي اتفاق مي‌افتد كه انسان در زندگي احساس حرمت كند و در زندگي‌اش از عدالت برخوردار شوند.

وي در ادامه با طرح اين سوال كه آيا در حال حاضر انسان از لحاظ مادي و معنوي برخوردار است و آيا جامعه‌ي بشري به كمال مطلوب دست پيدا كرده است؟ اظهار داشت: صرف‌نظر از مشكلات فكري و معنوي كه وجود دارد آيا در دنياي امروز انسانيت و عدالت حكم مي‌كند؟ آيا استخوان‌هاي انسان امروز زير ستم و چنبره‌ي اقدامات ضد انساني خرد نمي‌شود و آيا مهمترين مساله‌ي جهان امروز نبود امنيت نيست؟

رييس جمهور سابق كشورمان، ادامه داد: آيا در شرق و غرب انساني هست كه احساس امنيت كند و در اين شرايط اين چه پاياني براي تاريخ است.

خاتمي در ادامه با بيان اين‌كه اگر پاياني براي تاريخ متصور باشيم اين پايان در شرايطي كه انسان از لحاظ مادي و معنوي به كمال برسد محقق مي‌شود، گفت: علاوه بر اين‌كه انسان‌ها بايد در پايان تاريخ برخوردار باشند بايد از لحاظ امنيتي نيز در شرايطي قرار گيرند كه جنگ و ستيز و كين جاي خود را به آرامش بدهد.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، با تاكيد مجدد بر اين‌كه در اين شرايط پايان تاريخ از منظر اديان ابراهيمي رقم مي‌خورد، گفت: جامعه‌ي بشري در اين شرايط به كمال خواهد رسيد. امروز همه‌ي بشريت و خواست انسان‌هاي موحد منتظر حضور منجي و استقرار جامعه‌ي عدل و انساني هستند.

وي با اشاره به ديدگاه اديان مختلف نسبت به ظهور منجي كه در دين يهود پيروان اين دين ظهور مسيح را انتظار مي‌كشند و مسيحيان نيز منتظر بازگشت مجدد مسيح هستند و مسلمانان آمدن مهدي(عج) را انتظار مي‌كشند، گفت: در اين ميان شيعه داراي يك امتياز است و آن اينكه آنها معتقدند كه نبايد منتظر ظهور مهدي(عج) بود. مهدي حاضر است اگر چه ظاهر نيست.

رييس جمهور سابق كشورمان، ادامه داد: اگر ديگران دو انتظار دارند؛ يكي انتظار تولد و ديگري انتظار ظهور، تشيع يك انتظار دارد و آن انتظار ظهور مهدي(عج) است كه همراه با ديگر انسان‌ها روي اين كره‌ي خاكي زندگي مي‌كند. بر اين اساس تحرك پيروان تشيع بيشتر از ساير اديان است.

خاتمي در ادامه با طرح اين سوال كه اگر تقدير الهي بر اين قرار گرفته كه در پايان تاريخ جامعه‌ي بشري عدالت بر محور انسان كامل شكل بگيرد چرا از آغاز چنين نشد، گفت: اگر مدار و محور اين جامعه‌ي مطلوب انسان كامل است مگر كامل‌ترين انسان ذات مقدس رسول‌الله نبود. چرا جامعه‌ي مطلوب حول محور ايشان شكل نگرفت؟

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، ادامه داد: سر اين كار در بينش اسلام و اديان توحيدي نسبت به انسان نهفته است. آنها مدار و محور اين جامعه را انسان كامل مي‌دانند و اين انسان كامل حضور دارد گر چه ظهور ندارد.

وي در بيان شرط ديگر جامعه‌ي كامل انساني در پايان تاريخ، يادآور شد: اين جامعه از اختيار و اراده‌ي انسان شكل مي‌گيرد و تا زماني كه انسان نخواهد و اراده نكند چنين امري تحقق پيدا نخواهد كرد.

رييس جمهور سابق كشورمان، با يادآوري اين‌كه مسووليت پيامبران تعليم و پرورش است، گفت: آن‌كه بايد ادامه دهنده باشد مردم هستند. بايد جامعه‌ي بشري آماده شود و به لحاظ روحي بطلبد و خواهان استقرار جامعه‌ي عدل و با فضيلت باشد تا عنايت ويژه‌ي خداوند نيز با آن همراه شود و سرور جامعه ظهور يابد و پايان تاريخ رقم بخورد.

خاتمي هم‌چنين در بخش ديگري از اظهاراتش به آفت‌هايي كه بر جامعه‌ي بشري از باب ورود تفكرات انحرافي نسبت به مساله‌ي ظهور منجي و حضرت مهدي حادث شده اشاره كرد و اين آفت‌ها را منحصر به جوامع اسلامي ندانست و گفت: هميشه امكان ظهور مهدي‌هايي وجود داشته كه توانستند در مقاطعي دل‌هاي ساده‌لوح و كم توجه را به خود جلب كنند.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، با بيان اين‌كه اين انسان‌ها كه خود را مهدي موعود معرفي مي‌كردند افراد بدبختي بودند كه خود را خوشبخت‌كننده‌ي جامعه‌ي بشري مي‌دانستند، آبشخور پيدايش اين تفكر را تفكر قشري‌گري و ظاهرپرستي دانست و با اشاره به ظهور تفكر منحرف اخباري‌گري در چهار قرن قبل و بعد از فروپاشي صفويه، گفت: با وجود اين‌كه اساتيد بزرگي با اين مكتب انحرافي مبارزه كردند اما اين حركت‌هاي مهدي‌گرايي از جلد اين تفكر اخباري‌گري و ظاهرپرستي بيرون آمد.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر تنها آفت موجود ادعاي مهدي‌گري نيست، اگر خوشبين باشيم بايد بگوييم كه افرادي كه چنين ادعايي را مطرح مي‌كنند بيمار هستند اما در صورت واقع‌بين بودن آيا بايد آنها را شياداني بدانيم كه خود را نمايندگان مهدي مي‌دانند.

رييس جمهور سابق كشورمان، در ادامه با اظهار تاسف نسبت به ظهور پديده‌اي كه بر مبناي آن افرادي خود را مهدي موعود يا نمايندگان آن حضرت معرفي مي‌كنند و به واسطه‌ي آن بزرگ‌ترين آرمان جامعه‌ي بشري را به شكل شرم‌آوري تا مبتذل‌ترين سطح آن پايين مي‌آورند، از اين مسئله به عنوان پديده‌اي كه دشمنان همواره از آن سوء استفاده كرده‌اند نام برد و گفت: مهدي‌گرايي دروغي از حركت‌هاي استعمار بوده و آنها خواسته‌هاي پليد خود را از زبان مدعيان رابطه با مهدي بيان كرده و مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، خاتمي در ادامه با استناد به يكي از روايات مندرج در كتاب الغيبه تاليف شيخ طوسي كه در آن با اشاره به موضوع آغاز غيبت كبري امام عصر(عج) به نقل از ايشان آورده شده است كه از شيعيان من كساني هستند كه مدعي رويت من مي‌شوند اما آنها كه چنين ادعايي مي‌كنند دروغ‌گو و افترازن هستند، گفت: بزرگان ما نيز همواره اين مسائل را رد كرده‌اند و در مقابل آن ايستادند. اينها مسائلي است كه پيروان آن حضرت و اهل بيت بايد نسبت به آن هوشيار باشند.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، در ادامه با تاكيد بر اين‌كه جهان بايد آماده‌ي ظهور امام عصر(عج) باشد به طرح اين سوال كه در مقابل ما بايد چه كاري انجام دهيم پرداخت و گفت: اگر آمدن منوط به آماده شدن ذهن بشر است من معتقدم كه حركت بشر به اين سو است.

وي در ادامه با استناد به اولين طرح مسئله‌ي مهدويت براي اولين بار در سازمان ملل، تصريح كرد: تا زماني كه جامعه آمادگي براي اين ظهور پيدا نكند ظهور چنين انسان كاملي تحقق پيدا نمي‌كند.

رييس جمهور سابق كشورمان، در ادامه در بيان وظايف انسان شيعه براي بسترسازي ظهور امام عصر(عج) به ويژگي‌هاي اسلام به عنوان دين خرد، اخلاق و صلح و انسانيت اشاره كرد و معرفي صحيح اين دين به جهان را يكي از وظايف شيعه در عصر ظهور برشمرد.

خاتمي در ادامه به آفاتي كه دين اسلام در حال حاضر با آن مواجه است اشاره كرد و از اسلام‌هراسي و اسلام‌ترسي كه مورد حمايت استعمار و صهيونيسم است به عنوان يكي از اين آفت‌ها نام برد و گفت: آنها خواهان ارايه‌ي چهره‌اي خشن از اسلام هستند.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، در ادامه‌ي اظهاراتش اسلام نفي همه‌ي پيشرفت‌ها، اسلامي كه سعي دارد همه‌ي فاصله‌هاي طبقاتي و تبعيض‌هاي انساني را توجيه كند و هيچ ابزاري جزء خشونت نمي‌شناسد با اسلام خشونت و دومين آفت پيش‌روي اسلام واقعي در عصر حاضر نام برد و اين اسلام را اسلامي معرفي كرد كه بزرگ‌ترين بهانه را به گروه‌هايي كه اسلام‌هراسي را تبليغ مي‌كنند عرضه مي‌كند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: در اينجا وظيفه‌ي ما اين است كه اسلام را به عنوان دين خرد، انسانيت، صلح، عدالت، برخوردار از عرفان متعالي و سيراب كننده‌ي روح انسان امروز است به جهان به درستي معرفي كنيم.

رييس جمهور سابق كشورمان، در ادامه با بيان اين‌كه ما (مسلمانان) قيم دنيا نيستيم، گفت: اگر جمعي از مومنان به اين درجه از رشد رسيدند و داراي چنان رهبر هوشياري بودند كه آنها را جهت داد و داراي جامعه‌ي سازگار با اسلام شدند وظيفه اين است كه اين جامعه را كه مي‌تواند به عنوان الگويي در جهت رفع نيازهاي جهان ارايه شود به جهان معرفي كنيم.

خاتمي در ادامه‌ي اظهاراتش به دلايل ترسيم جمهوري اسلامي از منظر امام راحل پرداخت و گفت: اين الگو نه تنها الگويي مناسب براي مردم ايران جهت اداره‌ي نظام‌شان محسوب مي‌شد بلكه در دنياي امروز اگر حكومتي متناسب با دين داشته باشيم بهترين نمونه‌ي آن جمهوري اسلامي است.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها كه حق حاكميت مردم بر سرنوشت‌شان را به لحاظ مادي پاسخگوي نيازها و عاملي در جهت ايجاد جامعه‌ي امن ارزيابي مي‌كرد چنين جامعه‌اي به لحاظ معنوي نيز خلاء معنويت جهان امروز را نبايد داشته باشد.

وي اضافه كرد: اگر بتوانيم چنين الگويي را عرضه كنيم در خدمت نظريه‌ي مهدويت و در مسيري هستيم كه مورد رضايت خدا و امام زمان(عج) است.

رييس جمهور سابق كشورمان، با تاكيد بر اين‌كه بايد شديدا براي تحقق اين الگو تلاش كنيم، تصريح كرد: اين ميراث، ميراث بزرگي است. اينكه جامعه‌اي مستقر شود كه در آن انسان حق حاكميت بر سرنوشت خود را داشته باشد و راه‌هاي آن را پيدا كند و نظامي مستقر شود كه هر غير مسلماني نيز در آن احساس آزادي، شرافت و امنيت كند بايد هدف ما باشد.

به گزارش ايسنا، خاتمي كه الگوي عرضه شده از سوي امام خميني(ره) در برپايي نظام جمهوري اسلامي را حاوي چنين اهدافي مي‌دانست، گفت: اين حكومت را يك حكومتي دانست كه همه‌ي انسان‌ها اعم از شيعه و غير شيعه از نظر حقوق اساسي و شهروندي با هم برابر بودند.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، بار ديگر بر برپايي حكومتي شيعه كه يك مسيحي و فردي كه شيعه نيست اندازه‌ي فرد شيعه احساس امنيت، حق و برخورداري از آن را داشته باشد به عنوان يك افتخار نام برد و گفت: يكي از مهم‌ترين وظايف ما به عنوان نسل امروز اين است كه اين الگو را بشناسيم و از آن پاسداري كنيم و با شناسايي جهات انحرافي اگر لازم باشد از درون نظام اصلاحات را انجام دهيم تا اين الگو حفظ شود.

وي در ادامه با طرح اين سوال كه چرا امام خميني (ره) اين‌قدر روي حق و حضور مردم در صحنه تاكيد مي‌كردند به اصل 56 قانون اساسي اشاره كرد و با قرائت آن از آن به عنوان اصلي طلايي نام برد و گفت: حق حاكميت انسان بر سرنوشتش حقي الهي است. اما امروز گرايش‌هايي كه امام(ره) و راه ايشان را قبول نداشتند و در سال 56 در بحبوحه‌ي درگيري‌ها حاضر نشدند به دستور امام عمل كنند و جشن‌هاي نيمه‌ي شعبان را تعطيل كنند و گفتند حاج آقا روح‌الله زياد اشتباه مي‌كند. اين بار هم اشتباه كرده امروز مي‌گويند امام به جمهوري و حاكميت مردم بر سرنوشت‌شان اعتقاد نداشت.

رييس جمهور سابق كشورمان، با بيان اين‌كه آيا اين گفتار اهانت به امام و ملت نيست، به تاكيدات حضرت امام(ره) بر روي ميزان بودن راي ملت و انتخاب همه‌ي اركان نظام بر پايه‌ي راي مردم كه در قانون اساسي نيز آمده است اشاره كرد و آن را دليلي بر ناصحيح بودن ادعاهايي كه در مورد عدم اعتقاد امام به اصل جمهوريت مطرح مي‌شود نام برد.

خاتمي در ادامه به ذكر خاطره‌اي از يكي از انتخابات‌هاي برگزار شده در اوايل انقلاب و همزمان با حيات حضرت امام(ره) كه در آن روحانيون ليستي را تهيه كرده و خواهان آن بودند كه همه فقط به اين ليست راي دهند اشاره كرد و گفت: امام(ره) نيز در پاسخ آنها فرمود يك روز مي‌گويند روحانيت دخالت نكند. اين خيانت است امروز هم كه مي‌گويند به جز علما و روحانيون كسي در انتخابات دخالت نكند خيانتي بس بزرگ‌تر است.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، افزود: هيچ‌كس حق ندارد براي شما تصميم بگيرد. هيچ‌كس قيم شما نيست و يك دانشجو و بازاري همان اندازه حق دارد كه يك عالم مجتهد در تعيين سرنوشت اجتماعي خود داراي حق راي است.

وي در ادامه با بيان اين‌كه خدا نكند از اين پايين‌تر بياييم و به روزي برسيم كه جزء 200 – 300 نفر سايرين را در امر انتخابات واجد حق تصميم‌گيري ندانيم و يا پايين‌تر از اين بياييم و جزء 6 – 7 نفر سايرين را در امر تعيين سرنوشت اجتماعي جامعه صاحب حق ندانيم، گفت: مسائلي در مورد انتخابات و صلاحيت‌ها گفته مي‌شود كه جاي نگراني دارد.

رييس جمهور سابق كشورمان، ادامه داد: اگر بخواهيم الگو بسازيم بايد سعي كنيم اين حق مردم در تعيين سرنوشت‌شان محقق شود. ما مي‌گوييم جمهوري اسلامي مهم است.

خاتمي در ادامه به ويژگي‌هاي برجسته‌ي حضرت امام(ره) در فقه، فلسفه و عرفان اشاره كرد و در عين حال قرار گرفتن امام در راس رهبري جنبشي كه منجر به استقرار نظام جمهوري اسلامي شد را يك ويژگي منحصر به فرد امام كه ايشان را از ساير علما جدا مي‌كند برشمرد و گفت: اگر كسي روي جمهوريت پافشاري مي‌كند در مسير امام(ره) و مصلحت نظام حركت كرده است.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، با تاكيد بر اين‌كه مردم بايد در عرصه‌ي انتخابات حضور داشته باشند و دست‌اندركاران معتقد به نظام و امام(ره) زمينه را فراهم كنند، از فراهم بودن زمينه‌ي حضور مردم و چهره‌هايي كه آنها به آن گرايش دارند براي در معرض راي مردم قرار گرفتن به عنوان اصلي كه در انتخابات بايد رعايت شود، نام برد.

وي كه تحقق چنين امري را زمينه‌ساز حركت جامعه به سمتي كه به الگويي هر چند كوچك و ناقص، از جامعه‌ي كامل زمان ظهور امام زمان(عج) نام مي‌برد، گفت: در اين صورت ما مي‌توانيم با ارايه‌ي اين الگو به جهان بگوييم اين الگوي كوچك و هر چند ناقص الگويي است كه بشر مي‌تواند از آن برخوردار باشد و در مقابل تمام ايسم‌ها عرضه شود و از بشر امروز دفاع كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha