• شنبه / ۸ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8610-03759
  • خبرنگار : 71060

كيانوش عياري: ترجيح مي‌دهم "بيدار شو آرزو" فقط به‌دست مسوولان برسد

كيانوش عياري: 
ترجيح مي‌دهم "بيدار شو آرزو" فقط به‌دست مسوولان برسد

كيانوش عياري بعد از سه سال از ساخت فيلم "بيدار شو آرزو" گفت:ترجيح مي‌دهم اين فيلم به نمايش عمومي درنيايد و فقط به‌دست مسئولين برسد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كارگردان سينماي ايران در جلسه‌ي نقد و بررسي اين فيلم همزمان با سال‌روز زلزله بم در تالار امام خميني دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي همچنين گفت: ساختن "بيدار شو آرزو" نشان دهنده خشونت من نيست؛ بلكه من در اين فيلم زندگي را در فضاي زلزله زده بم جستجو مي‌كنم.

عياري در رابطه با انگيزه‌اش براي ساخت اين فيلم عنوان كرد: هنگامي كه زلزله رودبار و طبس اتفاق افتاد، خيلي تمايل داشتم فيلمي از آن بسازم. اما همواره فكر كردم ممكن است ساخت چنين فيلمي درست در زمان زلزله فرصت‌طلبي به حساب آيد، لذا از انجام اين كار را منصرف شدم و بعدها ديديم كه چگونه عباس كيارستمي به زيبايي فيلمي از اين شرايط ساخت، بدون اينكه فرصت‌طلبانه تلقي شود. لذا به هنگام زلزله بم بر ترديدم غلبه كردم و بلافاصله راهي بم شدم و بدين ترتيب "‌بيدارشو آرزو" كليد خورد.

او ادامه داد: به محض اينكه بر ترديدم غلبه كردم، پيشنهاد اين كار را با بهناز جعفري و مهران رجبي مطرح كردم و‌ آن‌ها نيز بلافاصله قبول كردند و بدين ترتيب ده يا يازده روز بعد از زلزله ساخت اين فيلم آغاز شد.

عياري خاطرنشان كرد: از اينكه در آن شرايط دست به فيلمسازي زده بودم، از مردم خجالت مي‌كشيدم بنابراين روزهاي اول در ميان كوچه پس كوچه‌ها و در جاهاي خلوت فيلم گرفتم، چرا كه به نظرم ساخت فيلم در آن شرايط بي‌شرمانه مي‌آمد.

عياري افزود: هنگامي كه شروع به ساخت اين فيلم كردم نه به فكر اكران آن بودم و نه به فكر عرضه در جشنواره‌هاي داخلي و بين‌المللي بنابراين همواره اعتقاد داشتم ساخت اين فيلم از خود زلزله هم دردناك‌تر است.

به گزارش ايسنا، كيانوش عياري در بخش ديگري از اين جلسه در رابطه با هزينه‌هاي اين فيلم گفت: اين فيلم را با هزينه شخصي ساختم و در آن زمان مجبور شدم بخشي از هزينه سريال "روزگار غريب" را صرف ساخت آن بكنم.

عياري همچنان عنوان كرد: سعي كرده‌ام اين فيلم دردناك‌تر از زلزله طبيعي باشد و اكنون بعد از گذشت چند سال از ساخت اين فيلم حاضر نيستم دوباره آن را ببينم چرا كه يادآور خاطراتي تلخ است.

او با ضمن اشاره به نمايش‌هاي محدود اين فيلم ادامه داد: تمايل دارم بعد از اين مدت كسي اين فيلم را صاحب شود و در مراكزي همچون مجلس به نمايش درآيد. چرا كه در اين رابطه بايد صحبتهاي زيادي مطرح شود بنابراين ترجيح مي‌دهم اين فيلم به نمايش عمومي درنيايد و فقط به دست مسئولين برسد.

عياري در توضيح ساخت "بيدار شو آرزو" دوباره تاكيد كرد: اين فيلم به‌صورت مطلق بازسازي شده بود و به‌هيچ عنوان مستند نبود. حتي هنگامي كه در فستيوالي در مقدونيه به نمايش درآمد، خانم منتقدي از انگلستان عنوان كرده بود كه اين فيلم با حضور دو بازيگر مطرح ايران ساخته شده و به‌هيچ عنوان مستند نيست.

عياري در خصوص بازيگران اين فيلم نيز عنوان كرد: گرچه بخشي از كار در اين فيلم با نابازيگراني بود كه همگي محلي بودند و بچه‌هاي در فيلم چند روزي زير آوار بودند، اما با اين حال بازيگران حرفه‌اي كار خيلي خوب توانستند، حس خود را به آن‌ها نيز منتقل كنند و سعي مي‌كردند هر آنچه از بازيگري مي‌دانند به اين افراد هم ياد بدهند.

بهناز جعفري بازيگر زن اين فيلم كه در اين برنامه حضور داشت، فراموشي را از مواهب الهي دانست و گفت: با اين وجود اميدوارم اين لحظه‌ها را فراموش نكنيم تا دوباره شاهد چنين فاجعه‌يي نباشيم.

وي در مورد انگيزه‌اش از بازي در "بيدارشو آرزو" هم گفت: اطلاع رساني ناقص و كم رسانه‌ها به هنگام زلزله به‌قدري برايم آزاردهنده بود كه تصميم گرفتم شخصا به بم بروم و از آنجا كه راه‌ها بسته بود وقتي اين پيشنهاد از طرف آقاي عياري مطرح شد من بلافاصله و با دل وجان قبول كردم.

وي همچنين از كمك‌هاي كشورهاي مختلف ياد كرد وگفت: اما خيلي از اين وسايل بدست مردم بم نرسيد و اين مساله همچنان به عنوان سئوالي در ذهن من برجا مانده است.

مهران رجبي ديگر بازيگر اين فيلم نيز با اشاره به همكاري‌اش با عياري در سريال "روزگار غريب" گفت: در سال 81 عياري مرا به همكاري 3 ماهه در روزگار قريب دعوت كرد كه 3 ماه به پنج سال تبديل شد و در مورد اين فيلم هم عياري به من گفت اين فيلم 5 روز طول مي‌كشد كه نهايتا پنج ماه به طول انجاميد.

رجبي در مورد انتقاداتي كه به بازي او صورت گرفت، گفت: در جشنواره‌يي عنوان شد كه در لحظه‌يي كه من سعي داشتم آرزو را از زير آوار بيرون بكشم حرف‌هايم قابل‌فهم نبوده است و حال آن كه در چنين شرايطي فرد نمي‌تواند منطقي و حساب شده صحبت كند و به نظر من بايستي طوري اين مسئله ارايه شود كه تا ساليان سال مخاطب به هنگام ديدن اين فيلم اين مسئله را بپذيرد كه پدري دخترش را از دست داده و تعادلش بر هم خورده است.

وي درباره اين نكته كه چگونه فرد شوخ طبعي مثل او توانسته است در اين فيلم ايفاي نقش كند گفت: گريه كردن و حزين بودن در زلزله بم به هيچ عنوان كار سختي نبود.

طهماسب صلح‌جو منتقد حاضر در اين نشست هم با بيان اينكه "بيدارشو آرزو" بيش از آنكه مصيبت‌نامه يك تراژدي باشد، حماسه ايستادگي است، تصريح كرد: فيلم از صحنه‌هاي مرگ و ويراني شروع مي‌شود و رفته رفته به سمت زندگي پيش مي‌رود لذا تصور مي‌كنم بيش از آنكه جامعه را از مرگ بترساند، اميد زندگي مي‌دهد.

وي افزود: عياري فيلمساز توانايي است كه در هر ژانر و سبكي فيلم‌هاي زيبايي از خود به يادگار گذاشته است، ولي با اين حال پاسخ مناسب خود را از مسئولان سينما نگرفته است و حيف است كه مسئولان سينماي ما قدر افرادي مثل عياري را كه تعدادشان زياد هم نيست ندانند.

به گزارش ايسنا، دكتر عليرضا زالي رييس دانشكده علوم پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي در اين مراسم از طرف جامعه پزشكي از عياري بابت ساخت سريال "دكتر قريب" تشكر كرد و گفت: شايد بعد از انقلاب به غير از زنده‌ياد علي حاتمي، كيانوش عياري تنها كسي باشد كه 5-6 سال براي ساخت اين سريال زمان گذاشته است.

وي افزود: در مورد زلزله بم هم عياري توجه ويژه‌يي نشان داد و در مدتي كوتاه در محل حادثه حاضر شد.

دكتر زالي، استفاده از نابازيگران، ايجاد فضاي پارادوكس بين شخصيت‌ها، نگاه رئاليستي به موضوعات بهره‌گيري از ديالوگ‌ها و لوكيشن‌هاي طبيعي، تلفيق بين مستند و داستان سازي را از ويژگي‌هاي آثار اين كارگردان برشمرد و اذعان داشت: گرچه اين فيلم در مجموع فيلم تلخي بود؛ اما درس همبستگي و همدلي را مي‌آموخت.

او در پايان خاطرنشان كرد: همان طور كه در ديالوگي از فيلم نيز اشاره شد:‌چرا بايد زلزله‌يي 6-7 ريشتري اين اندازه فاجعه بيافريند؟ اين مسئله نشان دهنده فقر سازه در كشور ماست واين فاجعه‌ها قابل پيش‌بيني و قابل حل هستند.

در پايان اين برنامه نشان و نماد بلورين دانشگاه بهشتي از طرف دكتر زالي و دكتر ناصري مدير حوزه رياست دانشگاه علوم پزشكي بهشتي به پاس تلاش‌هاي انسان دوستانه عياري به او اهداء شد.

همچنين تمامي عوايد حاصل از فروش بليط اين فيلم به همراه 40 ميليون ريال كمك نقدي از طرف دكتر عليرضا زالي، رييس دانشگاه علوم پزشكي بهشتي در اختيار كيانوش عياري قرار گرفت تا آن را صرف امور بازسازي شهرستان بم بكند.

عياري هم مطرح كرد: مبلغي در حد وسعش به اين مبلغ اضافه خواهد كرد و در كمتر از 15 روز در بم حضور يافته و آن را صرف كودكان بم كه به نوعي آسيب‌پذيرترين قشر اين شهرستان هستند، خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha