• جمعه / ۵ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 8611-02715

خاتمي در داووس: *مشكل «افراط‌كاري »است *ايران از بيشترين دموكراسي درسطح منطقه برخوردار است

خاتمي در داووس:
*مشكل «افراط‌كاري »است
*ايران از بيشترين دموكراسي درسطح منطقه برخوردار است

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، در سخنراني خود در مجمع اقتصاد جهاني در داووس ايران را دموكرات‌ترين كشور در منطقه دانست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در سخنراني خود در مجمع اقتصاد جهاني گفت كه سكولاريسم پاسخ غرب به بسياري از جنگ‌هايي است كه به واسطه اعتقادات گوناگون افراد به وقوع پيوست.

وي گفت:« اين امر موجب از ميان برداشته شدن دليل برخي از جنگ‌ها شد؛ اما بسياري از جنگ‌هاي ديگر وجود دارند كه هيچ گونه پايه و اساس مذهبي ندارند. ما بايد مذهبي را تعريف كنيم كه با حقوق بشر و دين هماهنگي دارد چنين مذهبي نه تنها چنين مشكلاتي را به دنبال نخواهد داشت بلكه مي‌تواند به حل آنها كمك كند.»

خاتمي با اشاه به وجود نوعي افراط‌گرايي در منطقه كه نمونه آن را در افغانستان شاهد هستيم، گفت:« ايران از بيشترين دموكراسي در سطح منطقه برخورداراست.»

وي گفت:« مشكل ما مذهب نيست، بلكه "افراط كاري" است. افراط‌كاران به شكل و فرم باور داشته و بر ارزش ظاهري تمركز مي‌كنند و معتقدند اين امر مقدس است. آنها به ايجاد نفرت عليه ديگران دست مي‌زنند و هيچ گونه ابزاري جز خشونت در دست ندارند. اين افراد به از دست دادن مذهب كمك مي‌كنند.»

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در پاسخ به اين پرسش كه "چرا درباره مسلمانان ميانه‌رو در جهان صحبتي نمي‌شود؟ گفت كه صداي افراط‌كاران بلندتر شنيده مي‌شود. اين باور كه هر كس طرفدار ما نيست، عليه ما است و به همين دليل ما اين حق را داريم كه هر كاري كه مايليم با دشمنانمان انجام دهيم در شرق و غرب يكسان است.

وي افزود كه جا براي يك تفكر ميانه در غرب و شرق وجود دارد.

خاتمي در ادامه از موضع توماس ويپف، رييس فدراسيون كليساهاي پروتستان سوييس مبني بر اينكه "ما بايد از عدالت و حقوق افرادي كه مذهب آن كشور را دارا نيستند نه تنها در سرزمين خود بلكه در جاهاي ديگر دفاع كنيم" حمايت كرد.

خاتمي در پاسخ به سوال دانشجويي درباره تفاوت بين يك مناره و زنگ‌هاي كليسا از مردم خواست «مسايل خارجي را فراموش كرده و به خاطر داشته باشند كه ما همگي در درون خود خواهر و برادريم.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha