• دوشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8612-09300

در سومين سال‌روز درگذشت هاشم فياض اموال تعزيه «معين البكا»‌ي ايران همچنان خاك مي‌خورد

در سومين سال‌روز درگذشت هاشم فياض 
اموال تعزيه «معين البكا»‌ي ايران همچنان خاك مي‌خورد

سه سال از درگذشت «هاشم فياض» معين البكا سپري مي‌شود، اما هنوز وسايل تعزيه‌خواني و نسخه‌هاي ارزشمند او ثبت و نگهداري نشده است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، فردا ـ 21 اسفند ماه ـ سومين سال‌روز درگذشت «هاشم فياض» ملقب به معين‌البکا و آخرين بازمانده از نسل تعزيه‌خوانان تكيه دولت است.

لاله تقيان پژوهشگر آبان ماه در گفت‌وگويي با ايسنا اعلام كرد: كه با مشخص شدن وضعيت راه‌اندازي جريان ثبت ملي پرونده‌هاي ميراث معنوي، وسايل تعزيه‌خواني و نسخه‌هاي ارزشمند زنده‌ياد «هاشم فياض» كه از سال 83 قرار بود در موزه نگهداري شوند و همچنان در زيرزمين خانه او خاك مي‌خورند، نيز به ثبت ملي و جهاني مي‌رسند.

به گزارش ايسنا، بحث تنظيم آيين‌نامه ثبت ميراث معنوي و شفاهي به عنوان ميراث ملي با رد شدن پرونده نوروز و تعزيه از سوي يونسكو و - نياز به ثبت ملي اين آثار در ايران قبل از ثبت جهاني آنها- در ايران در حال پيگيري است و هنوز با گذشت چند سال ضوابط آن اعلام نشده است و قرار است به محض اينكه اين فعاليت شكل جدي به خود بگيرد، اموال «هاشم فياض» هم به ثبت ملي در سازمان ميراث فرهنگي برسد.

البته همان زمان تقيان از پيشنهاد راه‌اندازي موزه تعزيه توسط يك ارگان غيردولتي نيز خبر داده بود تا‌ بعد از ثبت اموال «هاشم فياض» در ميراث معنوي اين وسايل در موزه‌ي مخصوص تعزيه نگهداري شود.

به گزارش ايسنا، سال 83 بعد از درگذشت هاشم فياض، مجموعه غني و گسترده‌اي از وسايل و نسخ تعزيه كه توسط وي در خانه‌اش گردآوري شده بود قرار شد به ثبت و نگهداري برسند. در آن زمان فرهنگستان هنر وعده داده بود تا با راه‌اندازي موزه تئاتر مجموعه وسايل تعزيه «هاشم فياض» را خريداري كند.

و همان زمان محمد ميرشكرايي رييس سابق بنياد مردم‌شناسي به خبرنگار ايسنا، گفته بود: از آنجا كه مرحوم فياض عضو انجمن هنرمندان مركز هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد بوده و اين مركز نيز ازجمله دستگاه‌هايي است كه مي‌تواند نسبت به ضبط اين گنجينه اقدام كند، اما سازمان ميراث فرهنگي و همچنين پژوهشكده‌ي مردم‌شناسي نسبت به ضبط و نگهداري اين آثار و حفاظت از آنها به‌عنوان ميراث معنوي تمايل دارد و تمام تلاش خود را در اين زمينه خواهد كرد.

وي آن زمان اظهار اميدواري كرده بود: گفت‌وگوهاي خود را در اين خصوص با خانواده‌ي مرحوم فياض و همچنين مركز هنرهاي نمايشي آغاز كند و حتي اعلام كرده بود كه اگر اين‌كار هزينه بسياري در پي‌ داشته باشد، مشكلي نيست و سعي ما در اين زمينه متوقف نخواهد شد، زيرا كه سازمان ميراث فرهنگي و مركز ‌هنرهاي نمايشي، هر دو نهادهاي فرهنگي هستند و نگهداري اين گنجينه به هر حال از هر دو نهاد امري شايسته است.

هاشم فياض آخرين بازمانده از نسل تعزيه‌خوانان تكيه دولت سال 1383 در سن 88 سالگي درگذشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha