• سه‌شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9002-12676
  • خبرنگار : 71219

آقاي بقايي! عذرخواهي مي‌كنيد؟ سرپرست سازمان ميراث فرهنگي: بگذاريد مديران بيايند و آزمون و خطا كنند

آقاي بقايي! عذرخواهي مي‌كنيد؟
سرپرست سازمان ميراث فرهنگي:
بگذاريد مديران بيايند و آزمون و خطا كنند

سرپرست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آخرين نشست رسانه‌يي خود با خبرنگاران اين حوزه، تأكيد كرد: شكستن فضاي انحصار در اين سازمان يكي از وظايف من بود كه خوشبختانه اين فضا شكست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي ـ معاون اجرايي رييس‌جمهور ـ صبح امروز (سه‌شنبه، 20 ارديبهشت‌ماه) در نشستي با خبرنگاران حوزه‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به پرسش‌هاي آن‌ها پاسخ گفت.

رييس جديد سازمان كيست؟

هر روز يكي را علم مي‌كنند سرگرمي خوبي است!

نخستين پرسش مورد توجه خبرنگاران، درباره‌ي رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بود. بقايي در اين‌باره گفت: اكنون من رييس اين سازمان نيستم و فقط سرپرستم. رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مشخص شده و معرفي آن برعهده‌ي رييس‌جمهور است؛ ولي اين‌كه رييس سازمان چه كسي مي‌شود و چه كسي نمي‌شود، موضوعي سياسي است. همين كه هر روز يكي را علم مي‌كنند، خوب است، قشنگ است، سرگرمي خوبي است.

روابط عمومي سازمان در مواجهه با مسائل سياسي نمره‌ي 20 مي‌گيرد

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي ارتباط روابط عمومي اين سازمان با رسانه‌ها و اين‌كه در يك بازه‌ي زماني دو ساله، حدود 160 جوابيه توسط روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي منتشر شده كه به نظر مي‌رسد اين آمار در تاريخ روابط عمومي‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بي‌سابقه است، بيان كرد: اگر بخواهم به روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نمره بدهم، در امر سياست‌گذاري رسانه‌يي و مواجهه با مسائل سياسي، نمره‌ي 20 را مي‌دهم، يعني در پاسخ‌هايي كه به رسانه‌هايي با گرايش سياسي داده، عملكرد خوبي داشته است. البته از برخي رسانه‌هايي كه نقدهاي فرهنگي داشته‌اند نيز تقدير كرده‌ايم.

او ادامه داد: روابط عمومي سازمان در مواجهه با رسانه‌هاي فرهنگي و كساني كه واقعيت‌ها را منعكس مي‌كردند نيز عملكرد خوبي داشت. فكر مي‌كنم بين دستگاه‌هاي دولتي هيچ دستگاهي مانند سازمان ميراث فرهنگي مورد حمله‌هاي سياسي قرار نگرفت.

بقايي در ادامه‌ي سخنان خود با خنده گفت كه مشخص نكرده اين نمره‌ي 20 از چه از ميزاني داده شده است، يعني مشخص نيست كه از 20 نمره بوده است يا از 100.

در ادامه‌ي اين نشست، يكي از خبرنگاران درباره‌ي وضعيت بازار تهران و اقداماتي كه در آن انجام شده است، پرسشي را مطرح كرد كه بقايي گفت: سياست سازمان به همين روال ادامه پيدا مي‌كند، اگر رسانه‌ها با نگاه قبلي اين موضوع را دنبال كنند، خيلي ممنون مي‌شويم. البته اگر جاي نقصي مي‌بينيد، نقدي كه انجام مي‌دهيد، براي همه است. ما يك حمايت‌كننده هستيم.

او ادامه داد: همان‌طور كه در پرسش قبل به مسائل سياسي اشاره كردم، يك مورد آن بازار تهران است. بعضي رسانه‌ها به اين مورد توجه زيادي نكردند. سازمان ميراث فرهنگي ديگر از توان اجرايي براي اين موضوع برخوردار نيست و به تنهايي نمي‌تواند پيش رود. البته با ديوان عدالت اداري نيز بحث‌هايي داشته‌ايم، ولي معتقدم اگر آثار آسيب ببينند، چهره‌ي ما در خارج از كشور خدشه‌دار مي‌شود. من عاجزانه به‌عنوان يك ايراني، از شهرداري تهران مي‌خواهم كه به بازار توجه كند.

ما با نوسازي مخالف نيستيم

وي با اشاره به مصوبه‌ي اخير شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي درباره‌ي محله‌ي عودلاجان تهران، گفت: ما با نوسازي مخالف نيستيم؛ ولي يك الگوي مناسب براي آن بايد تعريف شود. در تهران تنها مركز تاريخي و فرهنگي مهمي كه مردم در آن رفت و آمد دارند، بازار است و بايد به آن توجه شود.

نمي‌توانم به خودم نمره بدهم

بقايي در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري كه از بقايي خواست، به عملكرد خود نمره‌اي بدهد، آن هم با توجه به اين‌كه در ابتداي فعاليت خود شعار سياست‌زدايي را مطرح كرد، ولي خود او به‌دليل سياست‌زدگي معاون رييس‌جمهور شد، گفت: من نمي‌توانم به خودم نمره‌اي بدهم. مهم اين است كه آدمي وجدانا به وظايفش عمل كرده باشد. در اين شش سالي كه در سازمان ميراث فرهنگي بودم، تمام وقت و انرژي‌ام را گذاشتم و شخصا به ميراث فرهنگي علاقه دارم. از اينجا هم كه بروم، باز هم ميراث فرهنگي يك مجموعه‌ي ارزشمند براي من خواهد بود.

بگذاريد مديران جديد آزمون و خطا كنند

او درباره‌ي نگراني‌هايي كه برخي خبرنگاران درباره‌ي جانشين بقايي و تغيير احتمالي سياست‌ها مطرح كردند، با بيان اين‌كه وقتي من آمدم، سازمان ميراث فرهنگي اصلا مدير نداشت، گفت: اين اشتباه است كه وقتي يك فرد جديد مي‌آيد، همه مي‌گويند او قديمي نيست و تجربه‌ ندارد. اين آفت دستگاه‌هاي ماست، در حالي كه ما بايد ياد بگيريم، مديران جديد بيايند و آزمون و خطا كنند. من مديراني را در استان‌هاي مختلف تعيين كردم و بعضا هم گفته مي‌شد، اين فرد مناسب اين كار نيست؛ ولي پس از يكي دو اشتباه، جا افتادند. بگذاريد يك عده بيايند، ياد بگيرند و تجربه كنند.

بقايي تاكيد كرد: اگر خوب برنامه‌ريزي شود، مشكلي پيش نمي‌آيد. قرار نيست سياست‌ها تغيير كند. خوشبختانه فضاي انحصار شكسته شده است. اين يكي از وظايف من بود كه اين انحصار شكسته شود و اگر گروه جديدي هم آمد، شما خوش‌بين باشيد.

انتقال كانون اتومبيلراني به نهاد رياست جمهوري

او در پاسخ به پرسشي درباره‌ي انتقال كانون اتومبيلراني به نهاد رياست جمهوري و اين‌كه آيا قرار است در مناطق آزاد نيز تغييراتي ايجاد شود، بيان كرد: ما در كانون با چالش‌هاي متفاوتي مواجه بوديم، زيرا آن‌ها با وزارت امور خارجه، نيروي انتظامي، سازمان تربيت بدني و حوزه‌ي گردشگري چالش‌هايي داشتند. پس از بررسي‌هايي كه انجام دادم، ديدم كانون به يك حوزه‌ي فرابخشي متصل بوده است. به همين دليل، پيشنهاد كردم كه به نهاد رياست جمهوري منتقل شود.

آقاي بقايي! عذرخواهي مي‌كنيد؟

در پايان اين بخش، يكي از خبرنگاران به موارد مختلفي از وضعيت نامناسب در حوزه‌ي ميراث فرهنگي مانند وجود گلسنگ و آب‌گرفتگي در تخت جمشيد، تخريب در بازار تهران، سرقت از موزه‌ي شوش و آسيب رسيدن به بافت تاريخي شيراز اشاره كرد و گفت، آقاي بقايي! حال كه با اين شرايط از سازمان ميراث فرهنگي مي‌رويد، حاضر به عذرخواهي براي كارهايي كه نتوانستيد انجام دهيد هستيد؟

بقايي در اين‌باره گفت: به‌جز شهر تهران، در هيچ‌كدام از بافت‌هاي تاريخي شهرها مشكلي نداشتيم. حتا شهرهايي مانند اصفهان، شيراز و يزد در حوزه‌ي ميراث فرهنگي از ما خيلي جلوترند؛ اما ما حريف شهرداري تهران نشديم و از اين‌كه نتوانستيم كاري انجام دهيم، از مردم عذرخواهي مي‌كنم.

عكس گلسنگ‌ها در تخت جمشيد فتوشاپ است

در اين‌باره، علويان‌صدر ـ معاون ميراث فرهنگي كشور ـ نيز توضيح داد: در شيراز، دو طرح ويژه، يكي به وسعت 220 هكتار در بافت شهر و يكي به وسعت 57 هكتار در اطراف شاه‌چراغ در نظر گرفته شده و تا كنون تخريبي نشده است و قرار هم نيست كه صورت گيرد.

او ادامه داد: در تخت جمشيد، كل بستر زيرين مجموعه كانال‌كشي شده و فقط يك‌جا كه خزانه است، كانال ندارد. ما مجبوريم با سيستم‌هايي، آب‌گرفتگي را در آنجا برطرف كنيم. البته اگر كانال بزنيم، جعل تاريخ است. در رابطه با گلسنگ‌ها نيز پس از تطبيق عكس‌ها مشخص شد كه آن‌ها فتوشاپ هستند. در موزه‌ي شوش نيز آنچه كه اتفاق افتاد، به بازديد چند نفر از اين موزه مربوط مي‌شد كه مشكلاتي ايجاد شد و حكم عزل مدير آنجا امضا شده است.

در اين‌باره، بقايي با بيان اين‌كه اقدام در موزه‌ي شوش به نوعي سرقت‌گونه بود، گفت: چند خبرنگار نيز دو هفته‌ي پيش در حال دزدي از مجموعه نياوران بودند.

در پايان آخرين نشست رسانه‌يي بقايي با خبرنگاران حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي جابه‌جايي‌هايي كه در سطح مديران كل استان‌ها و معاونان اين سازمان در يك‌ماه گذشته انجام شده است، گفت: اين احكام به قبل مربوط است و فقط معارفه‌ي آن‌ها جديد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha