• چهارشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 9003-10804
  • خبرنگار : 71219

30 هكتار از عرصه‌ي محوطه‌ي تاريخي «سيلك» چه شده است؟

30 هكتار از عرصه‌ي محوطه‌ي تاريخي «سيلك» چه شده است؟

يك باستان‌شناس پيشكسوت درباره‌ي تجديد نظر در عرصه و حريم محوطه‌هاي تاريخي گفت: هر تغييري كه انجام مي‌شود، بايد معقول و با استفاده از ديدگاه‌هاي كارشناسان صاحب‌نظر باشد.

دكتر صادق ملك شهميرزادي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي تصميم معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي بررسي و بازنگري در عرصه و حريم محوطه‌هاي تاريخي، بيان كرد: آنچه مشاهده‌ها نشان مي‌دهد، اين است كه هر تغييري كه ايجاد شده، به سود محوطه‌هاي تاريخي نبوده است. نمونه‌ي اين مسأله، محوطه‌ي سيلك كاشان است كه ابتدا عرصه و حريم آن 38 هكتار بود، ولي به مرور زمان، به 10 هكتار رسيد و اطراف عرصه‌ي آن را باغ و ساختمان فرا گرفت.

او ادامه داد: ابتدا مسؤولان بايد با توجه به تاريخ تعيين حريم در محوطه‌هاي تاريخي، بررسي كنند كه چه ميزان تصرف عدواني در آن‌ها انجام شده و چقدر اقدامات خلاف قانون صورت گرفته است. مالكيت محوطه‌اي مانند سيلك برعهده‌ي دولت ايران است و بايد بررسي شود كه بر سر حدود 30 هكتار از عرصه‌ي اين محوطه چه آمده و چه كسي اجازه‌ي ساخت باغ و ساختمان را در آن داده است.

وي با اشاره به اين‌كه اين‌گونه اقدامات به حريم منظري محوطه‌ي سيلك خدشه وارد كرده است، گفت: در سال 1359 اگر از مركز شهر كاشان به سمت باغ فين مي‌رفتيد، تپه‌هاي سيلك ديده مي‌شدند؛ ولي اكنون كه به بلوار اميركبير مي‌رويد، آن‌ها را به راحتي نمي‌توانيد ببينيد. به همين دليل، هر تغييري كه انجام مي‌شود، بايد معقول باشد و بايد از نظر كارشناساني كه سابقه دارند نيز استفاده شود. البته با توجه به وسعت و پيشرفت شهرها به سختي مي‌توان حرائم 50 سال پيش را حفظ كرد؛ ولي بايد تصميم درستي توسط باستان‌شناسان و كساني كه در اين حوزه فعاليت كرده‌اند، اتخاذ شود.

ملك با بيان اين‌كه برخي تصميم‌ها بدون كار كارشناسي قبلي گرفته مي‌شوند، اظهار كرد: خوب است مشخص شود، براي اجراي چنين طرحي، با چند نفر صحبت شد و چه كساني اعلام نظر كردند. همچنين خوب است مشخص شود، چند نفر از كساني كه در اين‌باره تصميم‌گيري كرده‌اند، باستان‌شناس هستند و تجربه‌ي كار در تعيين عرصه و حريم دارند.

به گزارش ايسنا، چندي پيش، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به خبرنگار ايسنا گفت: لازم است، در برخي سايت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي، بازنگري‌هايي در بحث عرصه و حريم انجام شود.

مسعود علويان‌صدر بيان كرد: تعيين عرصه و حريم، ضوابط خاصي دارد كه براساس مطالعات باستان‌شناسي انجام مي‌شود. درباره‌ي عرصه‌ها و حريم‌هاي تعيين‌شده نيز در شوراي ثبت به اين نتيجه رسيديم كه لازم است، در برخي سايت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي بازنگري انجام شود.

رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز يك سال پيش گفت: مردم ضوابط ما را در بناهاي تاريخي اجرا مي‌كنند و نبايد حريم آثار تاريخي را اين‌قدر بزرگ گرفت. در تعيين حريم بناهاي تاريخي بايد شرايط اجتماعي در نظر گرفته شود. بايد منطقي عمل كرد، زيرا حفظ اصل بنا واجب‌تر از حاشيه‌هاست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha