• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-05929

*ميزگرد نقش هنر در رسانه‌هاي جهان* سعيد خال: بايد هنرمندان را با رسانه آشتي دهيم

*ميزگرد نقش هنر در رسانه‌هاي جهان*
سعيد خال: 
بايد هنرمندان را با رسانه آشتي دهيم

ميزگرد بررسي نقش و جايگاه هنر در رسانه‌هاي جهان با حضور استادان علوم ارتباطات و در راستاي برگزاري جشنواره‌اي با همين عنوان، در خبرگزاري دانشجويان ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين ميزگرد كه با حضور علي‌ گرانمايه‌پور - مدرس ارتباطات -، سعيد خال - كارشناس مديريت رسانه و مدرس ارتباطات - و بيژن نفيسي - مدرس ارتباطات و روزنامه‌نگار پيشكسوت - و با حضور دست‌اندركاران سرويس جامعه‌ي اطلاعاتي و رسانه‌ي ايسنا برگزار شد، با تشريح مشكلات و موانع استفاده هنر در رسانه‌ها، بر اهميت استفاده از دانش و تخصص روزنامه‌نگاران در حوزه هنر تاكيد شد و راهكارهاي بهبود وضعيت اين حوزه مورد بررسي قرار گرفت.

در اين ميزگرد سعيد خال با بيان اين كه هنر تنها موردي است كه ماندگار مي‌ماند، اظهار كرد: هميشه ديده شده نام، پول، مقام و ثروت نابود مي‌شوند و اين اثر هنري است كه باقي مي‌ماند و رسانه‌ها نيز اين روزها با تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي ناگزيرند كه از اين زبان توانمند و گويا در راستاي افزايش مخاطبان‌شان، استفاده كنند.

وي با بيان اينكه امروزه يكي از شاخه‌هاي مهم ارتباطات، ارتباطات تصويري است كه خود مقوله‌هايي هم‌چون نقاشي، رنگ، خط، گرافيك و عكس را شامل مي‌شود تصريح كرد: يك بعد اين قضايا به هنر برمي‌گردد و بعد ديگر چگونگي انعكاس آن در رسانه است.

او با اشاره به هنر عكاسي كه امروزه جايگاه خاصي دارد، گفت: عكاسي يك دنياي جداست و مثلا عكاسي كه سال‌ها در يك رشته‌ي ورزشي، عكاسي كرده نمي‌تواند به يك‌باره به يك رشته‌ي ديگر برود بلكه اين كار مستلزم تكنيك و تخصص است.

اين كارشناس تصريح كرد: متاسفانه به اقتصاد رسانه كه شاخه‌اي بسيار مهم در اين حوزه‌ محسوب مي‌شود، توجه آن‌چناني نشده است. در صورتي كه در كشور‌هاي ديگر حتي به اقتصاد توليد سي‌دي و رسانه‌هاي جديد توجه ويژه‌اي مي‌شود.

اين مدرس ارتباطات گفت: همه مي‌دانيم كه هنر خود به دو شاخه‌ي فرم و محتوا تقسيم مي‌شود؛ به لحاظ فرم به تكنيك و شكل پرداخته مي‌شود و محتوا نيز آنچيزي است كه پيام را منتقل مي‌كند.

وي در ادامه درباره تاثير عكس بر اخبار هنري تصريح كرد: چند سالي كه عكس به رسانه‌هاي چاپي وارد شده و تغيير ويژه‌اي در رسانه‌ها ايجاد كرده است، به‌طوريكه گاهي چاپ يك عكس از بيان يك مطلب تاثير‌گذارتر شده و نمي‌توانيم نقش آن را در رسانه و هنر انكار كنيم.

خال گفت: امروزه جهان با وجود راديو، تلويزيون و مطبوعات كه از مهم‌ترين رسانه‌ها هستند، به سمت و سوي رسانه‌هاي جديد پيش مي‌رود و بحث جديدي كه به ميان آمده است، جان ‌بخشيدن به تصاوير است؛ هم‌چنان ما شاهديم كه در عرصه‌ تبليغات و آگهي‌ها، تابلوهاي ديجيتال و لمسي وارد بخش رسانه‌ شده‌اند كه خود آن‌ها نقش اساسي را ايجاد مي‌كنند.

مرگ اقتصاد رسانه‌يي در ايران

او درباره‌ي اين‌كه چرا هنوز در عرصه‌ي هنر، رسانه‌هاي تخصصي چشم‌گير نيستند و مستقيما به خود خبر نمي‌پردازند، تاكيد كرد: البته تعداد قابل توجهي از رسانه‌هاي تخصصي وجود دارند كه در زمينه‌ي تئاتر، موسيقي، عكس نيز جايگاه خود را دارند، اما اقتصاد رسانه‌يي در ايران مرده است؛ به جرات مي‌توانم بگويم به جز چند رسانه كه با پشتيباني دولت فعاليت مي‌كنند، هيچ رسانه‌اي هزينه و درآمد مساوي ندارد.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: مشكل اساسي در كمبود رسانه‌هاي تخصصي، نبود افراد متخصص است؛ بايد سردبير، فتوژورناليست و خبرنگار در اين گونه نشريات با يكديگر فرق اساسي داشته باشند.

وي با بيان اينكه يكي‌ ديگر از مشكلات اساسي‌ در زمينه‌ي رسانه، نداشتن تشكل صنفي مجزاست، درباره وظيفه‌ي اصحاب رسانه در اين ميان گفت: اين ديگر وظيفه‌ي بخش دولتي است كه بايد در اين ميان فعاليت كند و همه اين افراد همانند يك زنجير با هم در ارتباط هستند، چراكه بخشي به دولت و بخشي به هم‌انديشي ميان تشكل و آراء مختلف مربوط است.

او هم‌چنين درباره تاثير جشنواره‌ها و برگزاري سمينار‌هاي هنري متذكر شد: نياز به يك تشكل صنفي قوي با حمايت اهالي مطبوعات، تربيت روزنامه‌نگاران به صورت حرفه‌يي و متخصص و در نظر گرفتن تدابير لازم در جهت جذب افراد به صورت حرفه‌يي لازم است.

خال خاطر نشان كرد: تشكل‌هاي صنفي بايد به دور از هر ديدگاه و تنگ‌نظري‌هاي سياسي و دعواهاي جناحي تشكيل شوند.

او افزود: حال اگر ما هم كانوني براي مديران مسوول مطبوعات، فتوژورناليست‌ها و خبرنگاران تشكيل دهيم و هرچقدر اين صنف قوي‌تر باشد، راه ورود غيرمتخصصان به اين عرصه بسته‌تر مي‌شود. البته بايد به اين نكته‌ي مهم هم توجه شود كه مطبوعات ما بيش‌تر جنبه‌ي سياسي و حزبي دارند و بيش‌تر با ديدگاه شهرت و پول وارد مي‌شوند.

اين استاد ارتباطات گفت: گاهي ديده شده كه يك فرد، پول، ثروت و كارخانه‌ دارد، اما مي‌خواهد براي شهرت بيش‌تر نشريه هم داشته باشد كه درواقع اين به حرفه‌يي ‌بودن كار كمك نمي‌كند.

سعيد خال با اشاره به اين‌كه در حال حاضر تعداد روزنامه‌نگاران و فارغ‌التحصيلان اين رشته كم نيست، بيان كرد: بايد توجه شود كه چه تعدادي از اين افراد جذب مطبوعات مي‌شوند.

بايد هنرمندان را با رسانه آشتي دهيم

اين كارشناس رسانه يادآور شد: برگزاري همايش‌ها و سمينارها خوب است، اما به شرطي كه صرفا از حالت شعاري خارج شود كه اين مساله زيربنا نبوده و زير بناي كار، تشكيل انجمن عكاسان و روزنامه‌نگاران قوي و متخصص است تا بتوانيم آن‌ها را با هنر آشتي بدهيم.

خال تصريح كرد: اين بدين معنا نيست، تنها روزنامه‌نگاران هنرمند تربيت كنيم، بلكه بايد هنرمندان را با رسانه‌ها آشتي دهيم و ورود هنرمندان به رسانه‌ها هم به دانش رسانه‌يي نياز دارد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: اين فعاليت‌ها بايد هم از سوي دست‌اندركاران و سكان‌داران مطبوعات و هم از سوي دانشكده‌هاي ارتباطات و توسط خود روزنامه‌نگاران صورت پذيرد.

خال در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تاكيد كرد: امروزه با ورود وسائل ارتباطي جديد، مشكل هنر تغيير كرده است؛ به طوريكه حتي تيتر ‌زدن براي رسانه‌ي الكترونيكي با مكتوب باهم تفاوت بسياري دارند.

اين مدرس ارتباطات با اشاره به فعاليت روزنامه‌نگاران در چند رسانه با بيان اينكه روزنامه‌نگاران و فتوژورناليست‌هايي را مي‌شناسيم كه به سختي امورات خود را مي‌گذرانند تاكيد كرد: اين درحالي است كه در ديگر كشور‌ها براي اين گونه فعاليت مواخذه نمي‌شوند.

او تصريح كرد: گاهي هنر را به عنوان رسانه مي‌بينيم و در حال حاضر نبايد از آن غافل شويم كه هنر‌هايي داريم كه خودشان رسانه‌اند.

به گفته وي يكي از قديمي‌ترين هنرهاي ما ايراني‌ها، تعزيه است كه از هنر موسيقي، شعر، رنگ، حماسه و طراحي را به يكباره برخوردار است، اما متاسفانه به آن توجه شايسته‌اي نمي‌شود.

او هم‌چنين درباره‌ي چاره‌انديشي براي ايجاد جذابيت‌ها تصريح كرد: بهره‌گيري از افراد متخصص در همه‌ي زمينه‌ها براي هنر موثر است و بايد به اين نكته توجه شود كه ما در هنر مكاتب مختلفي داريم كه اين امر در مورد روزنامه‌نگاري هم صدق مي‌كند؛ به‌عنوان نمونه در حال حاضر روزنامه‌هايي داريم كه هنوز با سبك صفحه‌بندي و رنگ مركب‌شان مخاطبان خاص خود را دارند.

خال در ادامه بيان كرد: در واقع سطح ژورناليسم پايين آمده است؛ اگر شما به پيشخوان روزنامه‌ها نگاهي بيندازيد، متوجه اين موضوع مي‌شويد؛ در هر حال كار چند نفر در اين حوزه سكه است؛ يكي پخش‌كننده‌ها، شركت‌هاي اجرايي فعاليت‌هاي مطبوعاتي.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به ژورناليسم الكترونيكي هم گفت: گاهي ديده مي‌شود عكس‌ها و مطالب بسيار پربارتر از آنچه كه يك متخصص مي‌گويد، بيان مي‌شوند. همراهي با تكنولوژي جديد و زبان جديد اجتناب‌ناپذير است و بايد به هنر همراه با تكنولوژي‌هاي جديد توجه بيش‌تري شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha