• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9012-04618
  • خبرنگار : 71091

پرچم سينماي ايران بر فراز آمريكا فرهادي پس از دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي: با افتخار اين جايزه را به مردم سرزمينم تقديم مي‌كنم

پرچم سينماي ايران بر فراز آمريكا
فرهادي پس از دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي: 
با افتخار اين جايزه را به مردم سرزمينم تقديم مي‌كنم

«جدايي نادر از سيمين» سرانجام در ادامه‌ي موفقيت‌هاي جهاني‌اش، اسكار بهترين فيلم‌خارجي را براي سينماي ايران به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جديدترين ساخته‌ي اصغر فرهادي كه در بخش بهترين فيلم خارجي و فيلم‌نامه نامزد دريافت اسكار شده بود، سرانجام توانست با دريافت يك اسكار،طلسم جايزه اسكار را براي سينماي ايران بشكند.

اصغر فرهادي امروز ـ 8 اسفند ماه ـ پس از دريافت جايزه‌اش از «ساندرا بولاك» ـ بازيگر برنده اسكار ـ در سخناني گفت: ايرانيان بسيارى در سرتاسر جهان در حال تماشاى اين لحظه هستند و گمان دارم خوشحال‌ هستند.

وي ادامه داد: نه فقط به خاطر يك جايزه‌ى مهم يا يك فيلم يا يك فيلمساز. آن‌ها خوشحالند چون در روزهايى كه سخن از جنگ، تهديد، و خشونت در تبادل است نام كشورشان ايران از دريچه‌ى باشكوه فرهنگ به زبان مى‌آيد. فرهنگى غنى و كهن كه زير گرد و غبار سياست پنهان مانده است.

فرهادي با اشاره به جايزه اسكار، سخنانش را اينگونه به پايان رساند: من با افتخار اين جايزه را به مردم سرزمينم تقديم مي‌كنم. مردمى كه به همه‌ى فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام مي‌گذارند و از دشمني‌كردن و كينه ورزيدن بيزارند.

در اين مراسم ليلا حاتمي،پيمان معادي،سارينا فرهادي و محمود كلاري،اصغر فرهادي را همراهي مي‌كردند.

سينماي ايران پيش از اين فقط يك‌بار در سال 1377 با «بچه‌هاي آسمان» مجيد مجيدي نامزد اسكار شده بود اما موفق به دريافت آن نشده بود.

به گزارش ايسنا، فيلم «جدايي نادر از سيمين» سال گذشته پس از ساخت در اولين موفقيت‌هايش در داخل كشور؛ سيمرغ‌هاي بهترين كارگردان، فيلم‌نامه و بهترين فيلم مردمي جشنواره‌ي فيلم فجر را گرفت و در همان مقطع خرس طلا بهترين فيلم و خرس نقره‌اي بهترين بازيگري را براي مجموعه بازيگران از جشنواره‌ برلين دريافت كرد و در فصل جوايز سينمايي هاليوود برنده‌ي جوايز‌ جهاني از جمله بهترين فيلم خارجي سال از نگاه انجمن ملي منتقدين آمريكا و انجمن منتقدين فيلم نيويورك و جوايز فيلم مستقل بريتانيا شده و در جوايز سالانه‌ آسيا ـ پاسيفيك نيز بهترين فيلم سال ‌2011 شناخته شد.

«جدايي نادر از سيمين» اخيرا بعد از دريافت جايزه «گلدن گلوب» طبق پيش‌بيني كارشناسان بخت اصلي دريافت جايزه اسكار محسوب مي‌شد و طي دو،سه روز قبل پس از دريافت جايزه‌ي «سزار» و «اسپريت» موفقيتش براي دريافت اسكار بيشتر شد.

پس از دريافت جايزه‌ي «گلدن گلوب» و متن پيام‌هاي تبريكي كه از سوي دست‌اندركاران سينما منتشر شده بود، شمقدري ـ معاون سينمايي وزارت ارشاد ـ در يك گفت‌وگوي درباره‌ي پيش‌بيني‌اش دريافت جايزه اسكار گفته بود: «در شرايط فعلي نيز که ايران در مرکز توجه قرار گرفته، شرايط سياسي را به نفع اين فيلم مي‌بينم و احتمال مي‌دهم که به عنوان يک سيگنال مثبت بخواهند با در نظر گرفتن جايزه‌اي براي اين فيلم نشان دهند که با ايران دشمني ندارند.»

معاون سينمايي وزارت ارشاد همچنين در گفت‌وگويي ديگري با ايسنا مطرح كرده بود: «انتخاب يا عدم انتخاب «جدايي نادر از سيمين» در اسكار، نشانه سياست‌هاي نظام حاكم آمريكا به ايران است كه مي‌خواهند چه سيگنال‌هايي را بدهند. فكر مي‌كنم اگر بخواهند دشمني‌هايشان را ادامه دهند يا تشديد كنند‌، «جدايي نادر از سيمين» را انتخاب نمي‌كنند.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha