• شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 91020904411
  • منبع : نمایندگی یزد

دشت ریواس مهریز، گنجینه‌ای بر پهنای کویر ایران

دشت ریواس مهریز، گنجینه‌ای بر پهنای کویر ایران

ایسنا/یزد دشت ریواس مهریز استان يزد واقع در ‎ 70كيلومتري جنوب این شهر و در حاشيه محور مهريز به شهر مروست، یکی از دشت‌های بسیار زیبا خصوصاً در فصل بهار و اردیبهشت ماه است که همه ساله تعداد زیادی از مردم و گردشگران از شهرهای مختلف را به تماشاي خود مي‌كشاند.

دشت ریواس مهریز استان يزد واقع در ‎ 70كيلومتري جنوب این شهر و در حاشيه محور مهريز به شهر مروست، یکی از دشت‌های بسیار زیبا خصوصاً در فصل بهار و اردیبهشت ماه است که همه ساله تعداد زیادی از مردم و گردشگران از شهرهای مختلف را به تماشاي خود مي‌كشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، “ریواس” یا “ریباس”، گیاهی است از تیره‌ی ترشک‌ها( هفت بندها) و دارای ساقه‌های هوایی و برگ‌های آن محتوی مواد ذخیره‌ای و اسیدی است و به همین جهت مورد استفاده‌ی خوراکی قرار می‌گیرد.

به گفته‌ محمدحسین حکیمی، مدير جهاد کشاورزی شهرستان مهریز، دشت ریواس این شهرستان در وسعت بيش از ‎ 40هزار هكتار در مراتع چهارگانه (چاه ترش، ارچلان، نيم برزون و كلوت ريز آب) در بخش مركزي واقع است.

گفتنی است؛ کار برداشت ریواس همه ساله در اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و این برداشت بیش از دو ماه به طول می‌انجامد.

ریواس طبیعتي سرد دارد و دارای ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی است و برای تمامی اعضای بدن، ماده غذایی بسیار ممتازی شمرده می‌شود و اثر شگفت‌انگیز و معجزه آسایی دارد.

ریواس برای بیماران تب‌دار و بی‌اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس و سستی را درمان می‌كند، صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می‌کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. ریواس خاصیت مسهلی، ضد التهابی و متعادل کننده‌ عملکرد روده‌ها (درمان یبوست و اسهال) است و در درمان خونریزی‌هاي معدی- روده‌ای، اختلال قاعدگی، ورم ملتحمه‌ چشم، جراحات ناشی از ضربات و صدمات جسمانی، زخم‌های چرکی سطحی و سوختگی‌های حاصل از حرارت کاربرد دارد.

همچنین افرادی که موی آنها قهوه‌ای کم رنگ است، با استفاده از ریشه‌ی این گیاه می توانند به رنگ موی طلایی دست یابند. برگ‌های ریواس را می‌توان به عنوان حشره‌کش موثر برای دفع حشرات نيز به کار برد.

انتهاي پیام

ريواس

ريواس

ريواس

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha