• پنجشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91021407706

«جيغ» چكش حراج خورد

«جيغ» چكش حراج خورد

يكي از نسخه‌هاي نقاشي «جيغ»، با ثبت ركوردي جديد به مبلغ 120 ميليون دلار چكش حراج خورد.

يكي از نسخه‌هاي نقاشي «جيغ»، با ثبت ركوردي جديد به مبلغ 120 ميليون دلار چكش حراج خورد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يكي از چهار نسخه نقاشي «جيغ» ـ شاهكار هنري ادوارد مونش نقاش سرشناس نروژي ـ به مبلغ 120 ميليون دلار، چكش حراج خورد.

به گزارش آسوشيتدپرس، این تابلو تنها بخشي از این مجموعه چهارگانه، اين نقاش سرشناس نروژي اکسپرسیونیست است که در اختیار یک مجموعه دار خصوصی قرار دارد.

تابلو جيغ در شرايطي به مبلغ 120 ميليون دلار در شعبه نيويورك موسسه حراجي «ساتبي» به فروش رفت كه قيمت پايه آن 50 ميليون دلار تعيين شده بود و با اين حساب، 2/5 برابر قيمت پايه به فروش رفت تا بالاتر از اثر «برگ‌هاي سبز» پابلو پيکاسو، در رده نخست گرانبهاترين آثار هنري جهان قرار گيرد.

اين تابلو كه توسط يك خريدار ناشناس خريداري شد، تصوير مردي را نشان مي‌دهد که زير آسمان سرخ‌رنگ در حالي که سر خود را با 2 دست گرفته، فرياد مي‌زند.

اين نسخه جيغ توسط «پيتر اولسن» كه پدرش حامي و دوست مونش بوده، به موسسه حراجي ساتبي ارايه شده و درآمد حاصل از فروش آن، صرف ساخت يک موزه، يک مرکز هنري و يک هتل در زادگاه مونش و پدرش در نروژ خواهد شد.

در حال حاضر سه نسخه از «جيغ» موجود است كه همگي در نروژ (دو تابلو در موزه مونک و سومی در ناسیونال گالری نروژ) نگهداري مي‌شوند.

دو نسخه از اين تابلوي معروف در سالهاي 1994 و 2004 از موزه‌هاي محل نگهداري به سرقت رفتند اما پس از مدتي به موزه بازگردانده شدند.

ادوارد مونش هنرمندي است كه جهان او را با نقاشي «جيغ» مي‌شناسد. او متولد 12 دسامبر 1863 ميلادي است. تابلوي «جيغ» كه معروف‌ترين اثر اين نقاش اکسپرسيونيست نروژي است در مجموعه‌اي به نام «کتيبه زندگي» قرار مي‌گيرد. در اين مجموعه، مونش موضوع‌هاي مختلف زندگي را مانند عشق، ترس، مرگ و ديوانگي بررسي كرده ‌است. كارهاي مونش سمبليك هستند و بيشتر از واقعيت‌هاي بيروني، کيفيتي از ذهن را بيان مي‌كنند.

اين نقاش نروژي در 23 ژانويه 1944 ميلادي درگذشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha