• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91081609650

/کلام روز/

بهترین زمان برای خوردن صبحانه

بهترین زمان برای خوردن صبحانه

کارشناسان علوم تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز نامیده‌اند دین عزیز و کامل ما در این مسائل نیز ساکت ننشسته و در کلام معصومین (ع) که زبان گویای دین خدا هستند سفارش‌های فراوانی به خوردن صبحانه شده است به طوری که آن را یکی از عوامل طول عمر ذکر کرده‌اند.

کارشناسان علوم تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز نامیده‌اند دین عزیز و کامل ما در این مسائل نیز ساکت ننشسته و در کلام معصومین (ع) که زبان گویای دین خدا هستند سفارش‌های فراوانی به خوردن صبحانه شده است به طوری که آن را یکی از عوامل طول عمر ذکر کرده‌اند.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) پیشوای ششم ما امام صادق(ع) درباره زمان خوردن صبحانه و فواید این وعده غذایی فرمودند: "چون نماز صبح را خواندی، پاره نانی بخور تا با آن: دهان خویش را خوش‏بو سازی، حرارت خود را فرو بنشانی، دندان‏‌هایت را استوار سازی، لثه‏‌ات را استحکام بخشی، روزیِ خویش را به چنگ آوری و خوی خود را نکو سازی1".

امام علی(ع) نیز فرمودند: "هر که خواهان جاودانگی است - و البته جاودانگی‏‌ای (برای غیر خدا) نیست - زود صبحانه بخورد، دیرتر شام بخورد و ردای سَبُک برگیرد2".

همچنین از امام صادق(ع) نقل شده که شخصی نزد امام از دردها و بدگواری‏‌هایی که داشت، اظهار ناراحتی کرد، حضرت فرمود: "صبحانه بخور و شام بخور و در فاصله میان آن‌ها چیزی مخور؛ چرا که موجب تباهی تن است. مگر نشنیده‏‌ای که خداوند عز و جل می‏‌فرماید: (و آنان، صبحگاهان و شامگاهان، روزیِ ویژه خویش را دارند)3".

پیامبر خدا نیز در حدیثی از مواردی که بر طول عمر می‏‌افزاید را "خوابیدن بر شانه چپ و خوردن سیب در سحرگاهان" ذکر فرموده‌اند4".

منبع:

1- الدعوات، صفحه 140 ، حدیث 352، بحارالأنوار، جلد 66 ، صفحه 345 ، حدیث 21 دانش نامه احادیث پزشکی: 2 / 160

2- الدعوات، صفحه 75 ، حدیث 176 ، الأمالی للطوسی، صفحه 666 ، حدیث 1395 عیون أخبار الرضا علیه‏‌السلام، جلد 2 ، صفحه 38، شرح نهج‏‌البلاغه، جلد 19 ، صفحه 124 کلاهما نحوه، کنز العمّال، جلد 10 ، صفحه 87 ، حدیث 28472 عن النزّال بن سبرة، دانش نامه احادیث پزشکی: 1 /

3- الکافی، جلد 6 ، صفحه 288 ، حدیث 2 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 195 ، حدیث 1565 ، طبّ الأئمّة لابنی بسطام ، صفحه 59 عن علیّ بن أبی صلب ابن أخی شهاب ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 342 ، حدیث 5 دانش نامه احادیث پزشکی : 2 / 158

4- المواعظ العددیّة، صفحه 211 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 100

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۸-۱۶ ۰۷:۳۴

انتقادی که بر ایسنا روا است این است که واقعا تیتر هایی که میزنید باعث جذب خواننده میشود اما متن اخبار متاسفانه با تیتر شما همحوانی ندارد و حقیقتا شما در حال فریب افکار عمومی هستید و فقط برایتان بازدید کننده مهم است به همین جهت روزانه افراد زیادی را مثل من از خود رنجانده و به بازدید کنندههایتان کم میشود. با تشکر

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۱۶ ۱۳:۲۹

دوست عزيز تيتر كاملاً با محتوا همخواني دارد و اتفاقاً اصرار همكاران ما پرهيز از برجسته سازي كاذب است. با اين حالا به انتقاد دوستانه شما احترام مي گذاريم.

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۱۶ ۰۸:۱۵

سلام چرا پزشكان مي گويند شام را به همسايه بديدونمك سم سفيد است و به پهلوي چپ نخوابيد ويا شام را سبك و زود بخوريد

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۱۶ ۰۸:۲۲

کاش بیشتر در مورد مسایل تغذیه در اسلام و علم امروزه صحبت میشد

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۱۶ ۱۷:۲۲

با سلام دوستان سعي كنيم در انتقادمان منصفانه باشيم و خدا را مد نظر داشته باشيم. اگه شمابا خبر آشنا باشيد تيتر خوب و جذاب خود يك هنر است نه فريب.شما لطف كن برو داخل مطلب رو بخون خواهر و برادر!!!!!!!!!!!! اي ول ايسنااااااااااااااااااااااااا