• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۱ / ۱۸:۱۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91082717545

«سه کاهن» مجید قیصری رونمایی شد

گرمارودی: شرم می‌کنم اگر بر صادق هدایت لعنت نفرستم

گرمارودی: شرم می‌کنم اگر بر صادق هدایت لعنت نفرستم

در مراسم رونمایی از رمان «سه کاهن» مجید قیصری، علی موسوی گرمارودی، صادق هدایت نویسنده «توپ مرواری» را لعنت کرد.

در مراسم رونمایی از رمان «سه کاهن» مجید قیصری، علی موسوی گرمارودی، صادق هدایت نویسنده «توپ مرواری» را لعنت کرد.

به گزارش خبرنگار بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید علی موسوی گرمارودی در مراسم رونمایی از کتاب «سه کاهن» مجید قیصری که شنبه (27 آبان ماه) در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد، گفت: شرم می‌کردم از خودم اگر بر صادق هدایت لعنت نمی‌فرستادم. خداوندا صادق هدایت را لعنت کن.

او با بیان اینکه نویسنده‌ی «توپ مرواری» (صادق هدایت) توهین‌های زشتی به امام حسین (ع) کرده است، تصریح کرد: وظیفه‌ی هر قلم به دستِ اهل قبله می‌دانم که حداقل به جوانان این کشور بفهماند که چه بی‌شرف‌هایی در این کشور قلم زدند که از امویان هم بدتر بودند؛ اسمشان هم صادق بود و هدایت مردم را بر عهده داشتند.

***

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم، بلقیس سلیمانی درباره‌ی رمان دینی گفت: بسیاری بر این اعتقادند که ما رمان دینی نداریم. آنها معتقدند ما ادبیات دینی داریم و ادبیات ایران به کلی تحت تاثیر قرآن و سنت است. اما آیا اگر رمان را به عنوان یک تولید بیانی جدید بدانیم که با دوران مدرنیسم و عبور از دین متناسب است، آن‌گاه رمان دینی داریم؟ در این‌باره بسیاری معتقدند بعضی ابزارهای بیانی با ذات دین همخوانی ندارد. آنها درباره‌ی رسانه هم معتقدند که چون ذات رسانه تفنن و سرگرمی است، پس با ذات دین که بر ایمان و تعبد استوار است، تباین دارد.

این نویسنده افزود: درباره‌ی رمان هم همین حرف زده شده است. رمان با سرگذشت و زندگی‌نامه متفاوت است؛ چرا که رمان فرزند نسبیت غربی است و با دین خویشاوندی ندارد.

سلیمانی پس از تشریح این دیدگاه و دیدگاه مخالف آن، درباره‌ی کتاب «سه کاهن» قیصری عنوان کرد: این کتاب طلیعه‌ای بر رمان دینی در ایران است. این‌که فقط با 24 ساعت از زندگی پیامبر آن هم چهار سالگی ایشان را که مکتوم است بازی فرمی داشته باشی بسیار هنرمندانه است.

او اظهار کرد: ترفند زیبای قیصری این است که ضمن این‌ که از تمایلات و درونیات پیامبر اکرم (ص) چیزی ننوشته است، میدانی ساخته و حضرت محمد (ص) را در مرکز این میدان قرار داده است و آدم‌هایی از جمله حلیمه، شوهر حلیمه و سه کاهن را با مغناطیس وجود حضرت رسول (ص) به گردش به دور ایشان وا داشته است.

سلیمانی هم‌چنین گفت: در این اثر قهرمان از زاویه‌ی دید و کنش دیگران شناخته و روایت می‌شود.

***

بر اساس این گزارش ایسنا، در این مراسم هم‌چنین محمدرضا بایرامی، قاسمعلی فراست و مجید قیصری به ایراد سخنانی کوتاه پرداختند.

در پایان این مراسم، با حضور سید علی موسوی گرمارودی، بلقیس سلیمانی، محمدرضا بایرامی، قاسمعلی فراست و کامران پارسی‌نژاد از کتاب «سه کاهن» مجید قیصری رونمایی شد.

گزارش کامل این مراسم متعاقبا ارسال خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۷ ۱۸:۳۸

سید بزرگوار! لعنت به درد نمی خورد،کتاب بنویس و منطقی بحث کن.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۱ ۱۷:۲۹

کتاب سر جاي خودش و لعنت و اعلام برائت هم سر جاي خودش ... ما در زيارت عاشورا هم لعنت هاي زيادي داريم به رغم اينکه در عمل هم بايد راه امام حسين را ادامه دهيم ...

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۷ ۲۲:۴۱

من نمی‌فهمم چرا برخي توی این کشور همش می‌خوان با کلمات زشت نظرشون رو نسبت به هم اعلام کنن؟! بحث صادق نیست، بحث درست صحبت نکردن فردیه که خودش رو شاعر و ادبیات‌دان این مرز و بوم می‌دونه و می‌آد اون بالا می‌شینه و حرفهایی می‌زنه که هر جور که نگاه می‌کنی در شان ادبیات این کشور نیست. همون صادقی که این آقای شاعر لعنتش می‌کنه، گونه دیگری از ادبیات نوشتاری رو در ایران به وجود آورد! کاش یاد بگیریم آدمها رو جدای از افکار و عقایدشون ببینیم(؟!)

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۸ ۱۳:۱۳

آقای موسوی گرمارودی می‌توانست کتاب صادق هدایت را نقد بکند اما ... به جای نقد، لعنت می‌فرستد. لعنت در این فرهنگ همان اعدام باید گردد است! ... آقای گرمارودی! تو مسئولیتی بیش از لعنت فرستادن داری. متاسفم، متاسفم، متاسفم. دکتر تورج پارسی، استاد جامعه‌شناس سابق دانشگاه

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۸ ۱۸:۲۶

جواب ایشان را مرحوم اخوان ثالث داده است، بسیار هم درست و حسابی...

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۸ ۲۰:۲۶

فحش و لعنت، نتیجه درماندگی از نقد اصولی و ... است!

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۹ ۰۲:۰۱

آقا! ما هم شرم می‌کنیم یکی مثل شما اجازه دارد ناسزا بگويد به پدر داستان‌نویسی مدرن ایران... به‌جای فحش دادن، نقد کن!... متأسفم! ... لعنت به تعصب و نادانی و ...

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۹ ۰۹:۱۹

متاسفم، كسی که ادعای ادیب‌بودن داره، بايد در کلامش نيز جریان داشته باشد.

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۹ ۱۸:۵۱

فکر می‌کردم شعرا فرهنگی هستند و فحش نمی‌دهند ولی گرمارودی... اما امام به دشمنانش هم فحش نداد.

avatar
۱۳۹۱-۰۸-۲۹ ۲۰:۵۰

لعن و نفرین همیشه کار اشخاص ضعیف و ... و ...! جناب گرمارودی! به‌جای نفرین کردن، بنشین این زحمت را به جان بخر و آثار هدایت رو نقد کن...

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۰۲ ۰۰:۳۴

متاسفم برای آقای مجید قیصری که ایشان رو برده برای رونمایی از کتابش!و من این کتاب را حتی اگر شاهکار باشد نمی خوانم.

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۰۲ ۱۳:۳۲

باسلام ، من جناب دکتر گرمارودی را به خوبی می شناسم ، کسانی که ایشان را نقد می کنند بدانند یک هزارم ایشان هم نه فهم ادبی دارند ، نه درک دینی و اعتقادی و نه شعور اخلاقی ، بنابراین اگر نمی دانید که حضرت دکتر گرمارودی درد چه در سینه دارد بدانید قلب هایتان مریض است و بیهوده زبان به نقد ایشان نگشایید . حقا که باید بر سینه و دستان بزرگوارانی که محبت خواندان اهل بیت در نوشته ها و گفته هایشان هویداست را بوسید .

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۰۳ ۱۸:۳۳

جناب آقای گرمارودی! همین که مردم صادق هدایت رو بیشتر از شما می‌شناسند بهترین حواب برای شماست! برای شما و تمامی کسانی که با کوبیدن بقیه نه نقد منصفانه، در فکر مطرح کردن خودشان هستند، متاسفم. حالا هی دوستان در وصف سجایای علمی، هنری و اخلاقی ایشان شعار دهند. البته از علاقه‌مندان ایشان مثل همین آقا سیدی که در اینجا پیام گذاشته و منتقدان ایشان را به نداشتن فهم ادبی و درک دینی و شعور اخلاقی متهم کرده، انتظاری بیش از این نیست این استاد این مرید را هم می‌خواهد!

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۰۵ ۲۳:۴۱

واقعا جای تاسفه که در مورد هدایت این‌گونه نظر داده شده، آن‌هم از طرف کسی که خود دستی در ادبیات دارد. آقای موسوی! کسانی هستند که حرکات، رفتارشان، عملکردشان و زندگی‌شان توهین به آقا امام حسین(ع) است و زنده هم هستند. لطفا آنها را لعنت کن! اگر... هدایت را فراموش کن... اگر پیام من را منتشر نمی‌کنید اقلا به آقای گرمارودی برسانیدش.

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۰:۵۲

اي كاش رمان "جاده جنگ" به عنوان بلندترين و فاخرترين رمان كه در متن تاريخ اين كشور مي‌گذرد مورد معرفي و تجليل قرار مي‌گرفت.

avatar
۱۳۹۱-۰۹-۱۵ ۰۰:۱۰

آقاي گرمارودي! برخورد ... با ادبيات درست نيست. اگر صادق هدايت حتي بعد از مرگش هم به شما و دوستانتان ... مي‌رساند(از طريق لعنت شدن از طرف شما) و باعث مي‌شود ... و ... بگيريد اينها رحمت دارد نه لعنت! شما چرا قبل از انقلاب هدايت را لعنت نكرديد؟ آن‌وقت براي لعنت‌هاي شما ... نمي‌دادند؟ حسين ابن علي(ع) و يارانش اقليت مظلوم بودند و تو ببين در صف كدام لشگري؟ صادق هدايت و ادبياتش ... ماست...

avatar
۱۳۹۱-۱۱-۰۱ ۱۵:۱۹

درود بر این مرد با شرف

avatar
۱۳۹۱-۱۲-۲۸ ۱۴:۳۹

از دو منظر می‌توان سخن آقای گرمارودی را مورد توجه قرار داد: از دیدگاه ادبی که به قول دوستان می‌توانست به جای لعن، اثر را مورد نقد قرار دهد و دیگر از دیدگاه اعتقادی، با توجه به اصل تبری که از فروع دین است؛ کار ایشان مورد تأیید می‌باشد. البته با ارائه دلایل محکم!

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۱۰ ۲۳:۰۴

آقای محترمی که ادعای دین و ایمان می‌کنی واقعا متاسفم برای تو. اینکه امام حسین(ع) برای همه‌ی ما عزیز بوده و هست هیچ شکی نیست. اما صادق هدایت هم بی‌شک یکی از پرطرفدارترین و بزرگترین نوییسندگان سرزمین ماست که بهش می‌بالیم. شما این رو بدونید که عملتون بسیار زشت و به دور از ادبه! والسلام

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۱ ۱۷:۳۲

خدا خيرت بده استاد گرمارودي؛ نشون دادي که مثل برخي انسان ها اجازه ندادي که توجيهات و ادا و اطوارهاي مختلف شرف و اعتقاداتت رو مدفون کنه ...

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۱۲:۵۴

واقعا متاسفم براي شما که ادعا ميکنيد اهل ادبياتيد صادق هدايت يکي از بزرگترين نويسنده هاي ايرانه.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۶ ۱۸:۱۶

با سلام ، شوربختانه اقای گرمارودی نان را به نرخ روز میخورد ! فکر میکند با کوچک کردن صادق هدایت خودش بزرگ میشود .