• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۹۱ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91100503278
  • خبرنگار : 71191

تکلیف‌تان را با ثبت ملی طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه مشخص کنید

تکلیف‌تان را با ثبت ملی طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه مشخص کنید

هفتم دی‌ماه سال گذشته خیابان ولی‌عصر (عج) به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه با چنارهای قدیمی‌اش به سفارش شهرداری تهران، با حمایت شورای شهر و توسط مرکز پژوهش‌های دانشگاه تهران، با بودجه‌ای چندصد میلیون تومانی و با یک سال کار تحقیقاتی، در قالب پرونده‌ای با نام «محور خیابان ولی‌عصر (عج)» در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

هفتم دی‌ماه سال گذشته خیابان ولی‌عصر (عج) به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه با چنارهای قدیمی‌اش به سفارش شهرداری تهران، با حمایت شورای شهر و توسط مرکز پژوهش‌های دانشگاه تهران، با بودجه‌ای چندصد میلیون تومانی و با یک سال کار تحقیقاتی، در قالب پرونده‌ای با نام «محور خیابان ولی‌عصر (عج)» در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آن زمان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به خبرنگار ایسنا گفت که درخت‌ها، ‌جداره‌های خیابان و بناهای قرارگرفته در محور خیابان ولی‌عصر (عج)، در این پرونده‌ی ثبتی قرار دارند.

محمدحسین فرمهینی فراهانی حتا چند روز بعد، نخستین گام برای حفاظت از محور خیابان ولی‌عصر (عج) را پس از ثبت آن در فهرست آثار ملی، تعیین حریم و عرصه برای این محور و سپس اجرایی کردن ضوابط حفاظت از آن دانست. تا اینجا به‌نظر می‌رسید برنامه‌ریزی‌ها برای حفاظت از این خیابان 18 کیلومتری و محور آن که حدود 30 بنای تاریخی را شامل می‌شد، به بهترین نحو در حال انجام است، حتا چند روز پیش نیز معاون میراث فرهنگی کشور - مسعود علویان‌صدر - از برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی این خیابان خبر داد.

اما در حالی که فقط چند روز از انتشار این خبر گذشته است، دبیر کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی تهران امروز گفت:‌ فقط آسفالت، جوی آب، پیاده‌رو و درختان در پرونده‌ی ثبتی محور خیابان ولی‌عصر (عج) قرار دارند.

سجاد عسگری ادامه داد: تا اعلام آغاز فاز دوم این پروژه، قطعا همه‌ی بناهای ارزشمند ثبت‌نشده تخریب و آثار ثبت‌شده و نشده، حریم‌شان شکسته می‌شود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که متولی حفاظت از آثار تاریخی است، متولی آسفالت خیابان ولی‌عصر (عج) می‌شود.

این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت‌: سال گذشته، خیابان 18 کیلومتری ولی‌عصر (عج) با همه‌ی چنارها، جداره‌ها و دیوارهایش در یک پلاک ثبتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و این پرونده هنوز هیچ تغییر نکرده است. حتا تک‌خانه‌های قرارگرفته در حریم درجه‌ی یک خیابان ولی‌عصر (عج) براساس طرح تفصیلی تهیه‌شده توسط شهرداری تهران، در این فهرست قرار دارند و هیچ‌چیز نباید به آن آسیب بزند.

محمدحسین فرمهینی فراهانی اظهار کرد: این خیابان با همه‌ی جداره‌ها و ظرفیت‌های گردشگری‌اش در این پرونده قرار دارد و باید حفظ شود.

اما عسگری - دبیر کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی تهران - که سال گذشته در زمان ثبت خیابان ولی‌عصر (عج) در چهارمین جلسه‌ی شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی در قشم حضور داشت، درباره‌ی جلسه‌ی ثبت این خیابان توضیح داد: در آن جلسه، کارشناسان بررسی‌کننده‌ی پرونده، استدلال آوردند که ثبت محور خیابان با توجه به این‌که اجازه گرفتن از ملک‌های واقع‌شده به عمق یک پلاک در این خیابان زمان‌بر است و هزینه‌ی زیادی می‌خواهد که از حد و توان سازمان میراث فرهنگی استان تهران خارج است، با این قضیه مخالفت کردند و در همان زمان، بسیاری از کارشناسان این سوال را از اعضای شورای سیاست‌گذاری ثبت پرسیدند که هدف از ثبت خیابان ولی‌عصر (عج) چیست؟ آیا خیابان ولی‌عصر (عج) بدون بناهای ارزشمند و تاریخی واقع‌شده در این محور، دارای اهمیت بود؟! و گفتند که این اقدام شما «حرمت ثبت آثار تاریخی را از بین می‌برد.»

او اضافه کرد: با وجود همه‌ی بحث‌های صورت‌گرفته میان کاشناسان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی که زمان زیادی از جلسه‌ی آن روز را به خود اختصاص داد، این خیابان در فهرست آثار ملی قرار گرفت و قرار شد بین میدان راه‌آهن تا تجریش، همه‌ی ساختمان‌های قرارگرفته در خیابان ولی‌عصر (عج) به عمق یک پلاک به‌عنوان حریم خیابان ولی‌عصر (عج) در نظر گرفته شوند. این اقدام باعث می‌شد تا 30 اثر ثبتی واقع‌شده در خیابان ولی‌عصر (عج) مانند مجموعه ساختمان‌های راه‌آهن، خانه‌ی مینایی، خانه‌ی انیس‌الدوله، تئاترشهر، خانه‌ی پروفسور عدل، باغ فردوس و بناهای ثبت‌نشده‌ای مانند خانه‌ی بوذرجمهری و مسجد فروزنده که تا کنون بارها و بارها دچار شکسته شدن حریم‌شان بودیم، با ثبت خیابان ولی‌عصر (عج) مرحمی بر حریم این آثار باشیم که تا کنون فاقد حریم هستند.

به گزارش ایسنا، اگر جداره‌ها و ساختمان‌های قرارگرفته در خیابان ولی‌عصر (عج) به‌عنوان حریم خیابان از این پرونده خارج شده باشند، به نظر می‌رسد اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به‌جای حفاظت از میراث فرهنگی باید مراقب «آسفالت، جوی آب، پیاده‌رو و درختان» خیابان ولی‌عصر (عج) باشد و شاید برای نو کردن آسفالت‌های این خیابان اداره‌ی میراث فرهنگی باید اجازه بدهد، یا حتا برای آبی که گاهی باید پای درختان این خیابان ریخته شود، به مجوز متولی حفاظت از آثار تاریخی نیاز است!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha