• شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91101609079

حسن انوری مطرح کرد:

دخالت رییس‌جمهور برای پایان دادن به آشفتگی خط فارسی

دخالت رییس‌جمهور برای پایان دادن به آشفتگی خط فارسی

حسن انوری معتقد است، برای پایان دادن به آشفتگی موجود در خط فارسی، رییس‌جمهور باید آموزش و پرورش را مجبور به رعایت شیوه‌نامه‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی کند.

حسن انوری معتقد است، برای پایان دادن به آشفتگی موجود در خط فارسی، رییس‌جمهور باید آموزش و پرورش را مجبور به رعایت شیوه‌نامه‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی کند.

این فرهنگ‌نویس پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی دلیل آشفتگی موجود در رسم‌الخط زبان فارسی گفت: دلیل این آشفتگی، آشفتگی‌ای است که در سایر امور فرهنگی وجود دارد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی رسم‌الخطی را تنظیم کرده است که با وجود همه‌ی مسائل، همه باید از آن تبعیت کنند. اما در این میان، آموزش و پرورش راه دیگری را می‌رود و این دستورالعمل را به طور کامل نه در کتاب‌های دستور زبان فارسی و نه در سایر کتاب‌های درسی به کار نمی‌گیرند.

او افزود: اما برای جلوگیری از این آشفتگی همه باید از این شیوه پیروی کنند. من در «فرهنگ سخن» از آن استفاده کرده‌ام و برخی نشرها چون انتشارات دانشگاه تهران و حتا برخی نشرهای خصوصی از این دستورالعمل پیروی می‌کنند. اما در این میان، این آموزش و پرورش است که تأثیر بسیار زیادی می‌گذرد، ولی این شیوه را را رعایت نمی‌کند.

انوری درباره‌ی نبود اتفاق‌ نظر در برخی جدانویسی‌ها گفت: فرهنگستان فرهنگ املایی را هم چاپ کرده است که درباره‌ی واژه‌های پسوند و پیشونددار است و اگر همه از آن پیروی کنند، یکنواختی فراهم می‌آورد. این فرهنگ املایی تا حدودی توانسته جا بیفتد، اما هنوز برخی آن را قبول ندارند و این دوگانگی‎ها نه تنها کمک نمی‌کند، که باعث سردرگمی هم می‌شود.

این فرهنگ‌نویس درباره‌ی راه حل این مشکل بیان کرد: راه حل این است که رییس‌جمهور دخالت کند و به وزارت آموزش و پرورش دستور بدهد که از این دستورالعمل استفاده کند تا در سایر بخش‌های جامعه هم تسری پیدا کند و مورد استفاده قرار گیرد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا سایر زبان‌ها هم با این مشکل در رسم‌الخط مواجه هستند یا خیر، گفت: نه همه‌ی خط‌ها این مسائل را ندارند. اما خط فارسی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، اساسا قاعده‌بردار نیست. ما به هر حال این خط را از خط عربی گرفته‌ایم و مشکلات فراوانی دارد.

انوری در ادامه متذکر شد: اما با همه‎ی مشکلاتی که این خط دارد، باید تلاش کنیم آن را آن‌گونه که می‌خواهیم، سامان دهیم، زیرا جایگزینی خط دیگری به جای این خط ممکن نیست. در ترکیه آتاتورک این کار را کرد و خط را تغییر داد. اما یک گسیختگی میان فرهنگ جدید و قدیم ترکیه به وجود آمد. به نظر من، مشکل سر راه ما در پیشرفت، از خط نیست و باید سایر عوامل را برای پیشرفت فراهم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۶ ۱۲:۴۷

خط فارسی از شفاف‌ترین خط‌هاست. مشکل از کاربران است. فراماسون نباشید! بر بساط نکته‌دانان چرت‌گویی شرط نیست / یا سخن دانسته گوی ای مرد عاقل یا خموش!

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۱۶ ۲۳:۱۷

با درود وسپاس.زبان وخط پارسی کامل ترین ونغزترین زبان وخط درگیتی است.واین مشکل از کاربران می باشد نه چیزدیگر.دودیگر آن که خط پارسی از خط پهلوی گرفته شده نه از خط عربی؟؟ که همان را هم ایرانیان درست کرده اند بهتر است جناب انوری بزرگ وار با پژوهش وژرف تر سخن گویند! پاینده ایران وایرانی راستین

avatar
۱۳۹۱-۱۰-۲۹ ۱۴:۲۸

هم‌میهن گرامی، استاد بزرگوار! الفبای کنونی برای زبان تازی درست شده است و هیچ همخوانی با زبان پارسی ندارد و بدتر از آن این که زبان توانا و شیوای پارسی را در نارسایی‌های خود زندانی کرده است! باید در اندیشه آینده بود و گرنه در تغییرات پیش روی که دنیا به سمت دیجیتالی شدن می‌رود، زبان پارسی را به سیاه‌روزی و نابودی خواهیم انداخت!

avatar
۱۳۹۱-۱۱-۰۱ ۱۲:۱۴

تورك ديلينده مدرسه / اولماليدي هر كسه{مدرسه در زبان تركي، براي همه ضروري است}! زنده باد سومين زبان قاعده‌مند جهان، زبان عظيم تركي(؟!)