• شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91120502905
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

علیرضا قزوه: الآن زمان گله از جشنواره‌ی شعر فجر نیست

علیرضا قزوه: الآن زمان گله از جشنواره‌ی شعر فجر نیست

علیرضا قزوه گفت: ممکن است جشنواره شعر فجر کاستی‌هایی هم داشته باشد، اما الآن زمان گله نیست؛ الآن زمان کمک کردن به شعر و به میدان آمدن و حمایت کردن از این هنر ملی است.

علیرضا قزوه گفت: ممکن است جشنواره شعر فجر کاستی‌هایی هم داشته باشد، اما الآن زمان گله نیست؛ الآن زمان کمک کردن به شعر و به میدان آمدن و حمایت کردن از این هنر ملی است.

به گزارش بخش ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شاعر و بانی جشنواره شعر فجر با اشاره به ویژگی‌های هفتمین دوره و موفق ارزیابی کردن جشنواره امسال شعر فجر، بر لزوم تداوم این مسیر در دوره‌های بعدی این رویداد تاکید کرد.

او با اشاره به تغییرات کمی و کیفی صورت‌گرفته در جشنواره امسال شعر فجر گفت: امسال داوری‌ها و در واقع ترکیب هیأت داوران، نقطه قوت جشنواره شعر فجر بود.

قزوه به حضور بیش از 2000 شاعر در بخش رقابتی هفتمین جشنواره شعر فجر پرداخت و افزود: حضور شاعران جوان در جشنواره امسال شعر فجر خوب بوده، اما از شاعران شاخص کشور هم این انتظار می‌رود که در بخش مسابقه جشنواره حضوری مؤثرتر داشته باشند.

سراینده «قونیه در قطار» اضافه کرد: به نظرم، جشنواره شعر فجر باید تدبیری بیاندیشد که در دوره هشتم دو مورد لحاظ شود؛ اول این‌که کتاب‌های همه شاعران مورد توجه قرار گیرد و در واقع هر کتابی که در زمینه شعر معاصر منتشر می‌شود، رصد شود و مورد ارزیابی قرار گیرد و دوم این‌که تمهیدی اندیشیده شود که همه شاعران در بخش مسابقه شرکت کنند.

قزوه گفت: ممکن است بخش عمده‌ای از بضاعت شعر کشور به دوش جوانان باشد و آن‌ها همیشه اتفاق‌های خوبی را در این عرصه رقم زده‌اند، اما شاعران پیشکسوت و پخته‌ای هستند که ممکن است شعرهای‌شان در رقابت با شاعران جوان بهتر باشد و تغییرات بهتری رقم بخورد و به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم برای دوره بعد اگر این شاعران حتا در جشنواره شرکت نکردند، کتاب‌های‌شان ارزیابی شود.

او همچنین تأکید کرد: اولویت ما در جشنواره باید شعر کشورهای فارسی‌زبان هم باشد؛ الآن شاعران زیادی در کشورهایی مثل تاجیکستان، افغانستان و همچنین کشورهایی مثل هندوستان، پاکستان و ازبکستان و یا کشورهایی مثل جمهوری آذربایجان، ترکیه و حوزه قفقاز که زبان فارسی در آن‌ها ریشه داشته و هنوز هم طرفدارانی دارد، فعالیت می‌کنند که این‌ها باید مورد توجه جشنواره شعر فجر باشند.

سراینده «با کاروان نیزه» گفت: به نطرم دعوت از این شاعران هم باید اولویتی داشته باشد؛ یعنی اول از شاعران فارسی‌زبان، دوم از شاعران کشورهای همسایه و سوم از شاعران کشورهای مسلمان و هم تمدن با ما، برای حضور در جشنواره دعوت به عمل بیاید و بعد از این‌ها سراغ کشورهای دیگر مثل حوزه اروپا و آمریکا برویم.

قزوه افزود: در مجموع جشنواره شعر فجر امسال توفیقات زیادی داشته است و به عنوان مثال یکی دو بخش جدید دارد؛ اول این‌که امسال می‌خواهند برای اولین‌بار شاعر مردمی را انتخاب کنند و این خیلی خوب است و ممکن است خیلی دقت در آن نباشد و مثلاً در حوزه دانشگاه یک نفر انتخاب شود، در حوزه دانش‌آموزی یک نفر دیگر، در حوزه اصناف و بازار، یک نفر و در حوزه سیاست و مجلس، یک نفر دیگر انتخاب شود، اما همه این‌ها قشنگ است و در نهایت کار تحلیلی خوبی را رقم خواهد زد.

او با ابراز امیدواری نسبت به ادامه حرکت‌های آغازشده در این دوره از جشنواره شعر فجر، با ذکر مثال‌هایی گفت: ای کاش انتخاب شاعر مردمی هرساله وجود داشته باشد و علاوه بر آن پارامترهای انتخاب شاعر مردمی در هر یک از این حوزه‌ها مشخص و پیگیری شود و بفهمیم که شعر معاصر ایران و شعر انقلاب در جامعه ما چه بازخوردی دارد. همان‌طور که گفتم، این اقدام ممکن است در دوره اولش زیاد جاافتاده نباشد و نتیجه آن خیلی خیلی علمی نباشد، اما هر چه هست، چون کار تازه‌ای است، یک آغاز مبارک است و قابل تقدیر است.

سراینده «من می‌گویم، شما بگریید» همچنین با اشاره به اهمیت نمادین اعداد در هر دوره از برگزاری جشنواره شعر فجر، پیشنهاد کرد، برای دوره هشتم، جایگاه و شخصیت امام علی‌ ابن موسی الرضا (ع) و نیز استان خراسان رضوی میزبان تربت امام هشتم شیعیان، به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

قزوه گفت: امسال تلاش متولیان جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم خوب بود و اقداماتی مانند انتخاب بهترین سایت ادبی حوزه شعر یا بهترین ناشر این عرصه و یا بهترین انجمن ادبی، حرکت‌هایی تازه و خوب و مورد تأیید ما و شورای شعر است.

او افزود: به عقیده من، یکی از عوامل این‌که شعر نتوانسته چنان که باید و شاید پیش رود، خود رسانه‌های ما و مخصوصاً رسانه ملی است. توجهی که رسانه ملی به اخبار جشنواره فیلم فجر دارد، با جشنواره شعر فجر قابل مقایسه نیست و این یک کم‌کاری است که متوجه رسانه‌های ما بخصوص رسانه ملی است.

سراینده «از نخلستان تا خیابان» اضافه کرد: برنامه‌های ادبی که در طول شبانه‌روز از رسانه ملی می‌بینیم یا می‌شنویم، بسیار کم است و حتا انگشت شمار هم نیست، در حالی که برنامه‌هایی که درباره فیلم است، شب و روز ما را پر کرده است و این دیگر گناه شاعران ما نیست و اگر سینمای ما رشد کرده و در عرصه جهانی درخشیده، مطمئن باشید این به خاطر پوشش گسترده رسانه‌هاست و البته کار بدی هم نیست، اما سینما، قطعاً پشت سر شعر می‌ایستد.

قزوه گفت: شعر ما هم دِین خودش را به انقلاب ادا کرده، هم هزینه کم‌تری را به دوش مردم ما تحمیل کرده و بیش‌ترین سود را هم رسانده است و هم این‌که به تمام هنرها خدمت رسانده است. هنر بارز شخصیت‌های انقلابی ما از جمله علامه طباطبایی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هم شعر بوده است و متأسفانه رسانه ملی از پرداختن به این هنر غفلت کرده است.

او همچنین یادآور شد: به‌جز مقام معظم رهبری که همواره شعر را ثروت و سرمایه ملی ما دانسته‌اند و به این هرن توجه جدی دارند، دیگر مسؤولان ما تا حدی هم غفلت کرده‌اند از شعر و گاهی در حد تشریفات و گرفتن یک عکس یادگاری با شاعران، به شعر بسنده کرده‌اند.

بانی جشنواره شعر فجر و دبیر اولین دوره آن اضافه کرد: مسؤولان ما باید توجه بیش‌تری به جشنواره شعر فجر داشته باشد، هرچند این رویداد بزرگ خیلی دیر متولد شد و این به رغم این بود که انقلاب ما با شعر متولد شد و می‌توان آن را اولین هنر انقلاب دانست.

قزوه افزود: من که در دوره اول مسؤولیت جشنواره شعر فجر را بر عهده داشتم، می‌دانم این کار چه دشواری‌هایی دارد؛ متأسفانه برعکس هنرهای دیگر مثل سینما و تئاتر، همبستگی شاعران ما با یکدیگر چندان قوی نیست، ولی این نباید باعث شود که ما به خودمان نیاییم و از شعر حمایت نکنیم و امیدوارم برخی شاعران که از رقابت در جشنواره شعر فجر هم پرهیز می‌کنند، از حضور در آن پرهیز نکنند؛ ما شاعران باید یکپارچه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha