• یکشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91120603401
  • خبرنگار : 71473

اسماعیل آذر:

جشنواره‌ی شعر فجر در جریان‌سازی موفق نبوده است

جشنواره‌ی شعر فجر در جریان‌سازی موفق نبوده است

اسماعیل آذر معتقد است، جشنواره شعر فجر در جریان‌سازی موفق نبوده و تنها به عنوان یک جشنواره کارنامه قابل قبولی داشته است.

اسماعیل آذر معتقد است، جشنواره شعر فجر در جریان‌سازی موفق نبوده و تنها به عنوان یک جشنواره کارنامه قابل قبولی داشته است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ارزیابی خود از جشنواره شعر فجر اظهار کرد: طبعا هر جشنواره‌ای فرایندی در پی خواهد داشت، اما همیشه مطرح است که ارزیابی این فرایند چگونه است و نتایج آن مثبت است و یا منفی.

او افزود: اول از همه ما باید تعریفی از جشنواره شعر فجر داشته باشیم تا بر اساس آن تعریف بتوانیم بگوییم جشنواره شعر فجر چقدر موفق بوده است. اگر در تعریفی از این جشنواره بگوییم جشنواره شعر فجر جشنواره‌ای است که در نشر شعر ارزشی گام‌هایی به جلو برمی‌دارد‌، با این تعریف احتمالی و با ابعادی نه چندان وسیع‌، خواهیم گفت که جشنواره شعر فجر کارنامه‌ای متوسط و قابل قبول دارد، اما نمی‌توان گفت که کارکردی درخشان دارد، چرا که می‌توان گفت،‌ جشنواره شعر فجر وظیفه خود را به عنوان یک جشنواره انجام داده است‌، اما انسان همیشه تعالی را نگاه می‌کند و دوست دارد بهترین محصول را عرضه کند و برای همین ما با نتیجه کار فاصله زیادی داریم.

آذر ادامه داد: من پیشنهاد می‌کنم در جشنواره شعر فجر گروه‌های شعری مختلفی تشکیل شود‌. برای مثال ما می‌توانیم 10 مدیر گروه مختلف داشته باشیم که هر کدام از این گروه‌ها چند کارشناس مربوط به آن حوزه را داشته باشد. برای مثال می‌توان گروه شعرهای آیینی‌، تغزلی، ‌شعر نو‌ و ... در این جشنواره تشکیل داد و هر کدام از این گروه‌ها هم شعرهای خاص آن گروه را داوری و ارزیابی کنند و نتیجه آن را به داوری علمی جشنواره بدهند. همچنین از سوی دیگر باید موانعی را در راه داوری ایجاد کرد، ‌البته این موانع به آن معنی نیست که حدیث چوب و چرخ مطرح باشد‌، موانع به این معنی که اگر آثاری از چشمی دور افتاد، دوباره قابل بازبینی باشد و اگر کسی اعتراض داشت، چگونه مورد توجه قرار گیرد.‌ در این کار معمولا آدم‌هایی که از شهرتی برخودارند، به علت گرفتاری‌های شغلی نمی‌توانند وقت کافی برای آن بگذارند یا اگر کسانی هم بتوانند، بسیار نادرند. در این کار ما به مدیران اجرایی خوب نیاز داریم، همچنین شاعران و نویسندگانی که به عنوان مشاور در کنار مدیران اجرایی قرار گیرند.

او افزود: نه تنها جشنواره شعر فجر، بلکه هر جشنواره دیگری باید از قبل امور مربوط به آن طراحی شود و به هیأتی تحویل داده شود، آن هیأت هم بهترین نقشه و طرح را انتخاب کند.

آذر با اشاره به این‌که جشنواره شعر فجر توانسته است چهره‌های جدید را به عرصه ادبی کشور معرفی کند، گفت: این جشنواره موفق به معرفی چهره‌های جدید به عرصه ادبی کشور شده است، اما این‌که چقدر این اتفاق وسیع بوده، مورد نظر است. به هر حال اگر بخواهیم موفقیت جشنواره شعر فجر را ارزیابی کنیم، باید یک تعریف خوب از آن داشته باشیم و این‌که بدانیم این خوب بودن تا کجا و چگونه است، آن وقت است که می‌توان اظهارنظر طبیعی در این موضوع داشت.

او افزود: اگر خوب بودن این است که جشنواره شعر فجر باعث جریان‌سازی شده است، به نظر من چنین نیست‌، اما به عنوان یک جشنواره کارنامه قابل قبولی داشته است و بنابراین اگر بخواهیم زحمات متولیان جشنواره شعر فجر را رد کنیم، حتما بی‌انصافی کرده‌ایم، بلکه باید آن‌ها را کمک کنیم تا بر ارتقای سطح پیشرفت خود بیافزایند.

این عضو سابق کمیته اجرایی جشنواره شعر فجر ادامه داد: این‌که شاعران درباره آثار دیگران اظهارنظر کنند، بسیار خوب است، چون شاعران شخصیت مهمی در هر اجتماعی هستند‌، اما یادمان باشد که بیش‌تر به کسانی برای صحبت درباره شعرها نیاز است که اطلاعات نقد مدرن داشته باشند و بتوانند این شیوه‌های نقد را به‌کار بگیرند.

آذر در پایان صحبت‌های خود درباره موضوع داوری در جشنواره شعر فجر عنوان کرد: هیأت داوران همیشه شخصیت‌های مناسبی در طی این چند دوره بوده‌اند، ولی این‌که چقدر برای ارزیابی‌ها از روش‌های متودیک استفاده شده است و داوری مناسب داشته‌اند، این ارزیابی مقدور نیست، مگر این‌که در جریان کار آن‌ها واقع شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha