• یکشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92031207234
  • خبرنگار : 71191

تجدید حیات در بازار تاریخی عودلاجان

تجدید حیات در بازار تاریخی عودلاجان

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی فاز نخست طرح سامان‌دهی و تجدید حیات بازار تاریخی عودلاجان خبر داد.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی فاز نخست طرح سامان‌دهی و تجدید حیات بازار تاریخی عودلاجان خبر داد.

محسن علمدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به رویکرد اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از حدود یک سال پیش برای تبدیل بافت تاریخی عودلاجان به «شهر- موزه» اظهار کرد: در این طرح تا کنون، از ابتدای خیابان 15 خرداد تا ابتدای کوچه‌ی «حکیم» عملیات سامان‌دهی انجام شده است و حالا منتظر انجام تعهدات شهرداری منطقه برای بحث تأسیسات شهری و کف‌سازی محوطه هستیم تا سپس 10 درصد باقی‌مانده‌ی تعهدات اداره‌ی میراث فرهنگی تهران را به پایان برسانیم.

به گفته‌ی او، در طرح سامان‌دهی بازارچه‌ی عولاجان و تبدیل این منطقه به «شهر- موزه» توافق‌نامه‌ای سه طرفه میان شهرداری، اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و کسبه‌ی بازارچه‌ی عودلاجان بسته شده است.

وی درباره‌ی طرح تشدید حفاظت از بافت تاریخی تهران نیز توضیح داد: در این طرح، بحث بافت تاریخی و ضوابط ساخت‌وسازهای این محدوده براساس بند 13 طرح تفصیلی تهران که در سال 1391 ابلاغ شده است که براساس آن، سامان‌دهی حصار ناصری توسط سازمان میراث فرهنگی تا سه سال بعد مصوب و قرار شد که پنج محله‌ی تاریخی تهران شامل «عودلاجان»، «سنگلج»، «ارگ»، «بازار تهران» و «چاله‌میدان» علاوه بر مناطقی که به ثبت در فهرست آثار ملی نیاز دارند، سامان‌دهی شوند.

او رویکرد اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران را ثبت بافت‌های تاریخی در این محدوده دانست و گفت:‌ با این کار، امکان استفاده از ابزارهای بیشتر برای حفاظت از محله‌ها و بافت‌های تاریخی تهران ایجاد می‌شود.

علمدار با یادآوری ثبت بافت تاریخی عودلاجان در فهرست آثار ملی در سال‌های گذشته، افزود: طرح بررسی و ثبت بافت تاریخی سنگلج نیز در دست انجام است تا براساس ضوابط ساخت‌وساز،‌ معابر و مبلمان شهری این منطقه سامان‌دهی شود. پس از به پایان رسیدن کار در این محله‌ی تاریخی، بحث سامان‌دهی محله‌های تاریخی ارگ، بازار و چاله‌میدان در اولویت این اداره کل قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha