• چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92032213044
  • منبع : مطبوعات

تنها عکاس مناظرات انتخاباتی در گفت‌وگو با ایسنا:

گرفتن عکس یادگاری دسته جمعی از کاندیداها پیشنهاد من بود

گرفتن عکس یادگاری دسته جمعی از کاندیداها پیشنهاد من بود

عکس دسته جمعی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که در صفحه اول روزنامه‌های کیوسک‌های مطبوعاتی یا صفحهٔ عکس خبرگزاری‌ها می‌بینید، حاصل تلاش تنها عکاس جوان مناظره‌ها در سازمان صدا و سیما است.

عکس دسته جمعی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که در صفحه اول روزنامه‌های کیوسک‌های مطبوعاتی یا صفحهٔ عکس خبرگزاری‌ها می‌بینید، حاصل تلاش تنها عکاس جوان مناظره‌ها در سازمان صدا و سیما است.

مهدی دهقان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از دغدغه‌ها و لذت‌های عکاسی در مناظره‌ها می‌گوید: از روزهای قبل در مورد برگزاری مناظره‌ها برنامه‌ریزی شده بود و حساسیت بر بی‌طرف بودن رسانه در ابتدای کار مطرح بود و همانطور که رئیس رسانه ملی براصل بی‌طرفی رسانه در پوشش دادن این موضوع تاکید داشته‌اند، سعی کردم کارم را به نحو احسن انجام دهم و با رعایت کادربندی، زاویه و حاشیه‌، در عکس‌ها اصل بی‌طرفی را برای همهٔ کاندیدا‌ها رعایت کنم.

وسعت کار زیاد در این زمینه، برگزاری مناظره‌های متفاوت، وجود چند استودیو رادیویی و تلویزیونی و پوشش برنامه‌ها در ساعات متفاوت و همچنین ساعت کاری فشرده خسته کننده بود اما صمیمیت موجود در محیط کار و احساس یک خانواده بودن، مخصوصاً در برنامه‌های رادیویی، خستگی را از یاد می‌برد و کار را شیرین می‌کرد.

او ثبت گوشه‌ای از تاریخ ایران و خبری بودن را از ویژگی عکس‌های مناظره می‌داند و خوشحال است که این کار به او محول شده است و می‌گوید: عکاسی مناظره‌ها در انتخابات برای من افتخار بزرگی است. گرچه همهٔ همکاران من در سازمان برای پوشش این رخداد بسیج شده بودند اما به دلیل پخش زنده و فضای محدود، همهٔ عکاسان نمی‌توانستند وارد استودیو شوند و افتخار این کار بر عهده من گذاشته شد که من هم از آن استقبال کردم.

مهدی دهقان

تجربه عکاسی در مناظره دورهٔ پیش موجب شد در این دوره با قدرت بیشتری کار کنم تا بتوانم، حداقل نمرهٔ قبولی را از مردم و اصحاب رسانه بگیرم. اگرچه دکور، زمان و تعداد افراد شرکت کننده در این دوره از مناظره‌ها با چهار سال پیش متفاوت بود اما تجربه آن در این زمینه به من کمک کرد.

تنها عکاس مناظره‌های انتخاباتی ایران درباره دشواری‌های کاری‌اش اظهار می‌دارد: عکاسی ازهشت کاندیدای نشسته در فضای ثابت استودیو با لوکیشن‌های بسته که نمی‌توان زیاد شاتر هم زد کار آسانی نبود.

استرس بالای انجام این کار و استفاده مناسب از تجهیزات و سرعت عمل بالا در حین عکاسی بسیار مهم بود زیرا تاثیر مستقیم بر خروجی عکس‌ها می‌گذاشت؛ عکاس باید در یک عکس مفهوم را به طور ساده و در یک نگاه به مخاطب برساند و چون مخاطب ما در این زمینه عموم مردم هستند باید طوری عمل می‌کردم که در یک نگاه متوجه مفهوم عکس بشوند.

دهقان از پیشنهاد گرفتن عکس دسته جمعی به نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: بحث رقابتی بودن، عدم دسترسی به کاندیدا‌ها در یک زمان و مکان کار بسیار دشواری است؛ در حین مراجعه داوطلبان برای ثبت نام در وزارت کشور هم می‌بینید که هر کدام در ساعتی متفاوت مراجعه می‌کنند و جمع کردن و عکس گرفتن از همهٔ آن‌ها به طور دسته جمعی دور از ذهن است اما در این دوره از مناظره‌ها فرصت را غنیمت شمردم و پیشنهاد گرفتن عکس یادگاری را مطرح کردم.

خوشبختانه کاندیدا‌ها هم از آن استقبال کردند و همهٔ مطبوعات داخلی و بسیاری از رسانه‌های خارجی از این عکس‌ها استفاده کردند. تعدادی از عکس‌هایی که فکر می‌کنم جالب و خاص است را نگه داشته‌ام تا بعد از انتخابات و مشخص شدن نتیجه آرا منتشر کنم.

او حاشیه‌های مناظره‌ها را زیبا و ماندنی تعبییر می‌کند و ادامه می‌دهد: با اینکه مراسم رجال سیاسی گیر و بند‌ها و تشریفات رسمی خودشان را دارند اما در عین حال ورود کاندیدا‌ها به اتفاق همراهانشان و فضای صمیمی و گرمی که در آن مکان حاکم بود این رسمی بودن را نقض می‌کرد.

عکس:مهدی دهقان

به گفته دهقان، تغییرات ایجاد شده در دکور مناظره‌ دوم و سوم نسبت به مناظره اول مشکلی در عکاسی‌اش ایجاد نکرده است.

او همچنین درباره چگونگی ارسال عکس‌ها به رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دیگر به خبرنگار ایسنا، توضیح می‌دهد: عکس‌ها بلافاصله بعد از آماده شدن به روی سایت‌های داخلی و شبکه‌های مختلف سازمان گذاشته و یا از طریق روابط عمومی به کلیهٔ دفا‌تر رسانه‌ای ارسال می‌شد؛ حتی بعضی از رسانه‌ها که به شدت پیگیر گرفتن تصاویر بعد ازگفت‌و‌گوی ویژه خبری بودند تا نیمه‌های شب که عکس‌ها آماده شود با روابط عمومی سازمان در تماس بودند تا آن را زودتر پوشش دهند.

وی می‌افزاید:جو این مناظره‌ها برخلاف مناظره در کشو‌رهای دیگر، صمیمی و بر پایه اخلاق مداری استوار بود. من تلاش کردم این رقابت سالم را به تصویر بکشم.

«تقریباً در این دوره، کاندیدای ریاست جمهوری تناسب قد دارند» جالب‌ترین متنی است که این عکاس از سوی مخاطبان در زیر عکس‌هایش خوانده است.

مهدی دهقان در چهل و چهارمین اجلاس «ای‌بی‌یو» که سال ۸۶ در تهران برگزار شد، توانست رتبه‌های اول عکس در بخش‌های اصلی را به دست آورد.

عکس:مهدی دهقان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha