• دوشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92052816127

عضو شورای سردبیری روزنامه «قانون»:

وزارت ارشاد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را احیا کند

وزارت ارشاد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را احیا کند

عضو شورای سردبیری روزنامه‌ی «قانون» معتقد است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار‌، رفاه و تأمین اجتماعی در دولت یازدهم می‌توانند زمینه‌ی احیای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را فراهم کنند.

عضو شورای سردبیری روزنامه‌ی «قانون» معتقد است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار‌، رفاه و تأمین اجتماعی در دولت یازدهم می‌توانند زمینه‌ی احیای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را فراهم کنند.

مسعود حیدری - روزنامه‌نگار - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تأکید بر این‌که دولت یازدهم نباید کارهایی را که دولت‌های نهم و دهم در زمینه‌ی فرهنگ انجام دادند،‌ تکرار کند،‌ اظهار کرد: با وجود این‌که دولت‌های نهم و دهم ژست فرهنگی و کمک به عرصه‌ی فرهنگ را می‌گرفتند، اما در عمل کاملا متفاوت با شعارهای‌شان رفتار می‌کردند و دود این تناقض به چشم اهالی حوزه‌ی فرهنگ رفت. مثال بارز آن نیز تعطیلی خانه‌ی سینما و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران است.

او ادامه داد: هر اقدام صنفی در حوزه‌ی فرهنگ، اثرات خود را کاملا نشان می‌دهد. بنابراین دولت یازدهم باید متفاوت با دولت‌های پیشین رفتار کند.

این روزنامه‌نگار با اشاره به اولویت‌های دولت «تدبیر و امید» در حوزه‌ی مطبوعات‌، گفت: پیش از هر چیز، باید بخش‌هایی از مطبوعات که به‌دلیل اعمال سیاست‌های غلط و برخوردهای غیرفرهنگی آسیب دیده‌اند، شناسایی شوند و آسیب‌های آن‌ها جبران شود. اگر می‌خواهیم مطبوعات توانمندی داشته باشیم تا نیاز مخاطب را برطرف کنند، باید خودشان از آسیب دور باشند. شناسایی بخش‌های آسیب‌دیده‌ی مطبوعات و ترمیم آن‌ها، از اولین وظایف معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم است.

حیدری درباره‌ی وضعیت حرفه‌یی روزنامه‌نگاران نیز بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بتواند برای وضعیت روزنامه‌نگارانی که به ناحق برای آن‌ها پرونده‌سازی شده یا برخوردهای نامناسب و خارج از چارچوب با آن‌ها شده است‌، چاره‌ای پیدا کند. بسیاری از این روزنامه‌نگاران ارتباط خود را با عرصه‌ی رسانه، خواسته یا ناخواسته قطع کرده‌اند‌. بنابراین وزارت ارشاد می‌تواند با تعامل با بخش‌های امنیتی‌، اطلاعاتی و دستگاه قضایی، شرایط را برای بازگشت افراد با تجربه فراهم کنند.

عضو شورای سیاست‌گذاری روزنامه‌ی قانون تأکید کرد: در سال‌های اخیر، بسیاری افراد با تجربه و مفید، از دنیای مطبوعات فاصله گرفته‌اند. در صورتی که ما اجازه نداریم، افراد با تجربه را از دست بدهیم‌، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند شرایط بازگشت این افراد را به خانواده‌ی مطبوعات فراهم کند.

او با یادآوری شرایط بد اقتصادی مطبوعات‌، ادامه داد: بهبود وضعیت اقتصادی و توجه به وضعیت معیشتی روزنامه‌نگاران از اولویت‌های بعدی معاون مطبوعاتی در دولت یازدهم است. در دوره‌های پیشین به‌دلیل برخوردهای غیرفرهنگی، بسیاری از رسانه‌های منتقد از دریافت کمک‌ها محروم بودند و همین امر موجب لطمه‌ی جدی اقتصادی شد. معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به‌عنوان بخشی که مسوول مستقیم مطبوعات است، می‌تواند با طراحی یک ساز و کار مناسب، قدم بزرگی در این زمینه بردارد.

این روزنامه‌نگار با بیان این‌که معاون مطبوعاتی می‌تواند به احیای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کمک کند، افزود: باید شرایطی فراهم شود تا خانه‌ی روزنامه‌نگاران بازگشایی شود تا روزنامه‌نگاران بتوانند در آنجا به حل مشکلات صنفی و حرفه‌یی خود بپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha