• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92060603598

/کلام روز/

مهلت دادن به وام‌گیرندهِ تنگدست چه ثوابی دارد؟

مهلت دادن به وام‌گیرندهِ تنگدست چه ثوابی دارد؟

یکی از اموری که اسلام بدان تأکید بسیاری کرده، قرض دادن به نیازمندان است تا جایی که در روایات ما آن را از صدقه برتر دانستند.

یکی از اموری که اسلام بدان تأکید بسیاری کرده، قرض دادن به نیازمندان است تا جایی که در روایات ما آن را از صدقه برتر دانستند.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طبق آنچه ائمه معصومین (ع) در مورد کمک مالی به برادر دینی، به ما سفارش کردند و دستور دادند، این است که گاهی به برادران قرض می‌دهیم بدون این که ضمانت و سود دریافت کنیم.

پیامبر خدا(ص) درباره ثواب مهلت دادن به وام گیرنده تنگدست می‌فرمایند: "هر که به تنگدستی مهلت دهد، خداوند، در روزی که هیچ سایه‏‌ای جز سایه او نیست، وی را در پناه سایه خود در آورد1".

ایشان همچنین فرمودند: "هر کس به مؤمنی وامی بدهد و (برای پس گرفتن آن) صبر کند تا دستش باز شود، مال او زکات محسوب شود و در نماز، با فرشتگان باشد تا این که وامش به او برگردانده شود2".

رسول مکرم اسلام درباره ثواب کار کسی که در پس گرفتن وام مراعات کند، این چنین می‌فرمایند: "هرکس به اندوهگینی (که مالش را از دست داده) وام دهد و در پس گرفتن آن مراعات کند، عمل را از نو شروع کرده است (گناهانش پاک شده) و خداوند به ازای هر درهم، هزار قنطار (صد رطل) از (درهم‏‌های) بهشت به او عطا کند3".

همچنین از پیامبر خدا(ص) درخصوص عقاب کسی که به برادر دینی خود که نیازمند وام است، قرض ندهد، روایت شده که فرمودند: "کسی که برادر مسلمانش در وامی به او نیاز پیدا کند و او بتواند وام بدهد و چنین نکند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام گرداند4".

منابع روایات:

1- الکافی: 8 / 9 / 1 منتخب میزان الحکمة: 464

2- ثواب الأعمال: 166 / 1 منتخب میزان الحکمة: 464

3- ثواب الأعمال: 341 / 1 منتخب میزان الحکمة: 464

4- أمالی الصدوق: 350 / 1 منتخب میزان الحکمة: 464

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۶-۰۶ ۱۴:۰۴

وقتي مطلب را ميخوندم ياد داستان هاي قديمي افتادم كه جوانمردي و فتوت چقدر زياد بوده مثل يه وظيفه همگاني بوده . اما الان با اينكه رفاه مردم بيشتر شده نسبت به قديما ولي اين گونه حركات كمتر كمتر ميشه . واقعا دنياي پستي داريم