• یکشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92081912090
  • خبرنگار : 71191

محمدعلی اینانلو:

رسانه در موضوع «چوگان» کاسه داغ‌تر از آش شد

رسانه در موضوع «چوگان» کاسه داغ‌تر از آش شد

محمدعلی اینانلو گفت: استقبالی از سوی فدراسیون «چوگان» و سازمان میراث فرهنگی برای ساخت فیلم مستند «بازی سنتی چوگان» نشده است.

محمدعلی اینانلو گفت: استقبالی از سوی فدراسیون «چوگان» و سازمان میراث فرهنگی برای ساخت فیلم مستند «بازی سنتی چوگان» نشده است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به‌دنبال اقدام کشور‌ جمهوری آذربایجان برای تهیه‌ی پرونده‌ی «بازی سنتی چوگان» و ارائه‌ی آن به یونسکو با نام خودش،‌ برخی نهادها عکس‌العملی در سطح خود نشان دادند؛ سازمان میراث فرهنگی با همکاری فدراسیون «چوگان» و وزارت امور خارجه، در نامه‌ای به رییس یونسکو اعتراض خود را مطرح کرد و صداوسیما هم در برنامه‌هایی به این موضوع پرداخت.

محمدعلی اینانلو - فعال حوزه‌ی گردشگری - در یکی از برنامه‌های شبکه‌ی چهار سیما، همراه با مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - فرهاد نظری - و دبیر فدراسیون چوگان درباره‌ی این اقدام به بحث پرداختند. در آن برنامه، اینانلو که در برنامه‌های خود به موضوعاتی در حوزه‌ی گردشگری و محیط زیست می‌پردازد، خطاب به مسوولان حاضر در برنامه اعلام کرد که در صورت موافقت فدراسیون «چوگان» فیلمی مستند درباره‌ی بازی «چوگان» می‌سازد.

حالا و پس از گذشت چند هفته، اینانلو درباره‌ی ساخت این مستند به خبرنگار ایسنا گفت: از طرف فدراسیون «چوگان» استقبالی برای ساخت فیلم مستند 10 دقیقه‌یی نشد، به همین دلیل، کاری در این زمینه انجام نشده است.

این مستندساز ادامه داد: ما، اصل قضیه نیستیم، بلکه فدراسیون چوگان و سازمان میراث فرهنگی، اصل موضوع‌اند. در واقع، ما به‌عنوان یک رسانه، کاسه‌ی داغ‌تر از آش شدیم، در حالی که وظیفه‌ی ما اطلاع‌رسانی است و چون متولیان از ساخت چنین مستندی استقبال نکردند، دلیلی ندارد که ما بخواهیم به این موضوع وارد شویم.

وی یادآوری کرد: پیشنهاد ما این بود که فیلمی چند دقیقه‌یی از بازی سنتی «چوگان» به زبان انگلیسی ساخته و در سطح بین‌المللی نشان داده شود که اگر مسوولان مایل به انجام این کار باشند، ما هنوز روی پیشنهاد خود هستیم.

او گفت: این‌که سازمان میراث فرهنگی بخواهد در نامه‌ای خطاب به یونسکو اعتراض خود را نشان دهد، خوب است، اما کافی نیست. ارائه‌ی یک فیلم درباره‌ی این بازی و این‌که نشان دهیم از دیرباز، بازی چوگان در ایران انجام می‌شده، سندی قابل قبول برای یونسکو است که می‌تواند از اقدام کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان در مراحل بعدی جلوگیری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۸-۱۹ ۱۳:۱۸

چقدر عالي ميشد اگر مسئولان موافقت مي‌کردند که فيلمي ده دقيقه اي ساخته بشه. واقعا نميشه فهميد چرا با اين مستند مخالفت شده در حالي که حتي در آرشيو داشتنش هم ارزشمنده.