• دوشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92082013229
  • خبرنگار : 71191

راهی برای اعتراض به اقدام جمهوری آذربایجان درباره «چوگان»

راهی برای اعتراض به اقدام جمهوری آذربایجان درباره «چوگان»

معترضان به اقدام کشور جمهوری آذربایجان مبنی بر تهیه‌ی پرونده‌ی ثبت جهانی بازی سنتی «چوگان» می‌توانند اعتراض خود را به مردم کشورهای دیگر اعلام کنند.

معترضان به اقدام کشور جمهوری آذربایجان مبنی بر تهیه‌ی پرونده‌ی ثبت جهانی بازی سنتی «چوگان» می‌توانند اعتراض خود را به مردم کشورهای دیگر اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود یک ماه پیش، هنگام برگزاری مراسم افتتاحیه‌ی چهارمین همایش باستان‌شناسان جوان در دانشگاه تهران، ‌رییس انجمن علمی باستان‌شناسان به رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قول داد تا کمپینی در اعتراض به اقدام جمهوری آذربایجان که پرونده‌ی بازی سنتی چوگان را به نام خود تهیه و به یونسکو فرستاده است، فعال کند.

بر همین اساس، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران از روز گذشته (19 آبان‌ماه) با صدور بیانیه‌ای در سایت «آی پوتیشن» که وظیفه‌ی انعکاس پوتیشن‌ها (درخواست‌های اعتراضی) در حوزه‌های گوناگون مانند سیاسی،‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برعهده دارد، نسبت به این قضیه اعتراض کرد.

این بیانیه پیش از قرار گرفتن در این سایت، برای دبیرکل یونسکو - ایرینا بوکوا - نیز فرستاده شده است.

در این بیانیه که به زبان انگلیسی با عنوان «چوگان میراث ناملموس ایران» در سایتی به آدرس

http://www.ipetitions.com/petition/chogan-is-an-iranian-intangible-heritage

منتشر شده، خطاب به دبیرکل یونسکو آمده است: امضاکنندگان این بیانیه مایل‌اندند تا توجه شما را به مشکل زیر جلب کنند. به‌تازگی جمهوری آذربایجان در درخواستی، با ارائه‌ی برخی مستندات به سازمان یونسکو تقاضای ثبت بازی «چوگان» را به‌عنوان میراث ناملموس و نیازمند مراقبت مطرح کرده است.

در پرونده‌ی یادشده چوگان به‌عنوان بازی آذری «کاراباخ» معرفی شده است. این در حالی است که در کمال شگفتی، در کلیپ ساخته‌شده برای اثبات دعوی آذری بودن چوگان، از اشعار و نقاشی‌های مینیاتور ایرانی استفاده شده و حتی یک‌بار نیز نامی از ایران و تاریخچه‌ی بسیار کهن چوگان در ایران و برخی کشورهای همجوار که در این میراث ناملموس با یکدیگر سهیم بوده‌اند، برده نشده است.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران به نمایندگی از مردم ایران احترامی ویژه برای فرهنگ و تاریخ جمهوری آذربایجان قائل است، چون پیشینه‌ی این تاریخ به‌صورت مشترک با ایران بوده است. در عین حال، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به کاندیداتوری بازی چوگان به‌عنوان میراث ناملموس جمهوری آذربایجان ابراز می‌کند و از نادیده گرفتن دیگر کشورهای مشترک در این میراث رنجیده‌خاطر است.

از شما مقام محترم درخواست می‌کنیم تا فرآیند گرفتن رأی برای پرونده‌ی چوگان را که قرار است در کمیته‌ی بین‌الدول در تاریخ 2 دسامبر (11 آذرماه امسال) در شهر باکو برگزار شود، به تأخیر بیندازد، تا فرصت کافی برای تکمیل پرونده و مشارکت دیگر ملت‌های سهیم در این میراث ناملموس فراهم شود.

ما قویا باور داریم که میراث فرهنگی مشترک بین ملت‌ها باید به منزله‌ی هرچه نزدیک‌تر شدن جوامع انسانی به یکدیگر به‌کار بسته شوند، نه به‌عنوان دستاویزی از سوی یک کشور برای برتری‌طلبی بر دیگر کشورها.

به گزارش ایسنا، این بیانیه تا زمان برگزاری نشست سالانه‌ی میراث جهانی یونسکو که 11 آذرماه در کشور باکو در جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود، در سایت یادشده قرار دارد و دوست‌داران میراث ناملموس که به این اقدام کشور جمهوری آذربایجان اعتراض دارند، می‌توانند با وارد کردن نام، آدرس ایمیل و نظر خود در این زمینه، این بیانیه را امضا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha